Enheter rapporterar fel värde till Domoticz

Diskussioner runt Mottagare och Dimrar.
Exempel på mottagare: https://www.m.nu/z-wave/rela-z-wave
Exempel på dimrar: https://www.m.nu/z-wave/dimmer
mikaelwikner
Wannabe

Enheter rapporterar fel värde till Domoticz

Inlägg av mikaelwikner »

Hej!

Jag är en färsking inom hemautomation men ser många fördelar med det hela.

Jag skaffade mig en Razberry V2 controller som jag kör i en Raspberry Pi2. Jag installerade Domoticz och några komponeneter och är i stort sett nöjd med hur det funkar.

TKB-TZ67 (ej gen5) dimmer fungerar nästan som den ska. Dock så klarar den inte av att rapportera rätt värde tillbaka till controllern. Sätter jag den på 50% så kan den efter några sekunder visa att den endast är dimmad 2% eller något annat värde som är taget ur luften. Lampan lyser dock fortfarande med det senast inställda värde som jag angivit. Ofta när jag ger en OFF-order från Domoticz så stängs den av i verkligheten, men i Domoticz står det fortfarande ON men med reducerad last. Trycker jag då en gång till så rapporterar den att den är i läge OFF. Lasten består av 2 x 20W halogen.

Micke
Senast redigerad av mikaelwikner den 07 okt 2016, 16:16, redigerad totalt 1 gånger.
dargosch
Tar hemautomation på allvar

Re: TKB-TZ67 (ej gen5) dimmer rapporterar fel värde

Inlägg av dargosch »

Låter som ett nät-problem, eller kanske att dimmer inte är helt rätt konfigurerad (tror jag). Är dimmern nära någon annan enhet? Hur fungerar denna enhet? Kan du försöka få kontrollern att bygga om sin modell av nätet (network heal tror jag Z-way kallade det)

Kan du sätta dimmern väldigt nära kontrollern igen och försöka konfigurera den igen (interview) eller exkludera den och inkludera den? Fungerar den bättre då, helt nyinkluderad och nära kontrollern?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy

Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez
mikaelwikner
Wannabe

Re: TKB-TZ67 (ej gen5) dimmer rapporterar fel värde

Inlägg av mikaelwikner »

Jag testade med en dimmbar lampa. Det är samma problem där. Börjar tro att det är ett nätproblem. Min Pi står tillsammans med router, accesspunkt, NAS, och Sonosenhet. Jag kanske skulle testa att flytta grejerna till ett mer störningsfritt område.

Micke
dargosch
Tar hemautomation på allvar

Re: Enheter rapporterar fel värde till Domoticz

Inlägg av dargosch »

Om domoticz har möjligheten att köra interview igen så kan det vara en ytterligare sak att kolla. Att konfigurationen av enheten är fullständigt utförd.
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy

Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez
mikaelwikner
Wannabe

Inlägg av mikaelwikner »

Efter att ha testat lite mer så ser det ut som om Domoticz hinner läsa av dimmern under tiden den dimmar ner innan den är helt släckt och tror på så vis att den fortfarande är igång. Går det att ändra tiden på hur ofta värdet uppdateras alternativt om det går att testa stänga av den "mjuka avstängningen" på dimmern?
mikaelwikner
Wannabe

Inlägg av mikaelwikner »

Jag har testat Z-way istället för Domoticz. Där fungerar allt precis som det ska. Tyvärr är deras app urkass. Den tar tid att starta och är allmänt seg samt att den drar ur batteriet ur telefonen.

Fortsätter med Domoticz och hoppas på en lösning vid framtida uppdateringar. Kan det vara controllern som inte stöds fullt ut än? Jag har V2 av razberry till min Pi 2. Någon annan som kör den kombinationen med gott resultat?
Skriv svar