Nybörjare, komma igång

Allmänna diskussioner runt Z-Wave som inte passar in i någon annan kategori
JazzyJake

Nybörjare, komma igång

Inlägg av JazzyJake »

Hejsan!

Jag tänkte nyligen byta ut mer eller mindre alla vanliga väggswitchar till dimmers, men insåg att det ändå blev en duglig kostnad för det+nya dimbara ledljuskällor och började istället snegla på smart belysning. Det ledde mig ner ett kaninhål, och nu är jag inne på att börja bygga ett smartare hem.

Tänkte börja med belysningsdelen, men vill att det ska gå att expandera sen, och just den biten lockar mig, det modulära och möjligheten att programmera villkor och händelser för i princip vad man vill!

Jag har läst på den del och har valt att köpa:

* Vera Plus
* X antal Aeon Labs LED (Gen 5)
* Några dimmerpluggar (kunde inte lista ut nån bättre lösning för golv/bordslampor som kör e14?)
* Funderar på att köpa till några IKEA Trådfri då de är billiga och verkar funka att koppla in som on/off-lampor idag (och hoppas på att det kommer funktionalitet i Vera sen så de går att även dimma!)

Tänker komplettera med div sensorer. De som finns i lager härikring är fibaros grejer, verkar ligga liknande i pris som andra sensorer, är de bra tycker ni? I första hand är jag ute efter att ha rörelsesensor i sovrum, vardagsrum, hall, kök (eventuellt badrum), då jag tänker att det ger mig bra styrningsmjligheter. Vill även ha ljussensor i vardagsrummet, sovrummet, köket så det verkar ju bra med dessa multisensorer. Framöver vill jag även ha ett bra sätt att mäta utomhustempen.

Då jag har Sonos lockade möjligheterna att kombinera systemet med det också, ska läsa på ikväll hur jag gör :) Gärna om nån kan länka en riktigt bra guide, annars googlar jag fram det själv!

Vad missar jag tycker ni? Är detta ett bra sätt att komma igång? Det är ju ganska dyrt att köpa ett gäng Aeon E27-ljuskällor känner jag, men jag har inte sett nått bättre alternativ för taklampor. Enklast vore ju att sätta såna i alla golv/bordslampor också som kör E27, men det börjar kännas lite väl dyrt då...

På vissa ställen vill jag ha LED-strips i framtiden (köksbänk, bokhyllor, tvbänk mm). Vad är det bästa/prisvärda alternativet med Z-wave för att få till det? De måste vara dimbara.

Hoppas på mycket roligt här på forumet, och att ni står ut med många nybörjarfrågor :) Man blir som ett barn när man börjar tänka på alla roliga möjligheter med automatisering!
Mats789
Tar hemautomation på allvar

Re: Nybörjare, komma igång

Inlägg av Mats789 »

Mitt råd är att sluta genast med hemautomation, det är dyrt och man utökar systemet hela tiden :D
Skämt åtsido:
- Jag har en hel del Fibaro-sensorer till min Vera Plus och de fungerar bra. Jag kan rekommendera speciellt den lika bollen som har fyra sensorer, fungerar utmärkt för ljusmätning
- Avseende Sonos så fungerar det bra. Jag antar att du hittade instruktion igår på nätet då det finns massor kring detta.
- LED-strips: både Fibaro och Qubion har bra alternativ. Jag har jag valt Qubino då de är något mindre.
JazzyJake

Re: Nybörjare, komma igång

Inlägg av JazzyJake »

Ok kommer ha många frågor...Men först detta.

Köpte 4st såna här:
http://www.zwavesverige.se/ljuskallor/a ... ampa-gen-5

Har lagt till alla (4 taklampor i olika rum är de nu). Men det ser olika ut i kontrollern, en lampa ser ut såhär när man går in på den:
http://imgur.com/pTcuCti

De andra ser ut såhär:
http://imgur.com/iw1JRtu

Alla är tillagda på samma sätt och verkar funka i övrigt, har hamnat i samma kategori (colored light), etc.

Sen är det en till sak som får mig ganska osäker på att behålla dessa ljuskällor, de surrar märkbart, särskilt på maxstyrka eller nästan maxstyrka! Vad sjutton?!?! Mina vanliga LED jag körde före surrade _ingenting_ vad jag kunde höra. Blir nästan riktigt sur på att det ska vara ett tydligt surr på ljuskällor för nästan 600 pix stycket..
Skriv svar