Köpråd - Kontroller / sensorer

Diskussioner runt sensorer med Z-wave.
Sensor går att köpa här: https://www.m.nu/z-wave/sensorer
zsh
Gillar hemautomation

Köpråd - Kontroller / sensorer

Inlägg av zsh »

Hej!

Tänkte försöka implementera lite hemautomation nu när man har flyttat in och vill gärna satsa på rätt saker direkt från början.
Idag har jag några enskilda Nexa dimmers och förra ägare har lämnat en Nexa rörelsesensor och ett par inbyggda/infällda Nexa brytare.
Är osäker på om jag vill behålla de gamla prylarna, men för sakens skull så kan vi väl säga att det hade vart trevligt och kunna nyttja de också.

Så initiallt är jag ute efter
  • - 1 st kontroller som hanterar z-wave+
    - Stöd även för 433mhz prylarna, typ nexa (detta är inte ett måste, men som sagt hade varit trevligt att ha)
    - Temp och luftfuktighet sensorer som kan täcka villan (1.5plans).
    Tänkte ha sensorer i:
    * 2 på vinden (under var "sida" av taket)
    * 3 på ovanvåningen (sovrum, alrum, badrum)
    * 5 på nedan våningen (3 rum, v-rum, badrum)
    * 1 i förråd/garage
    - Vid senare tillfälle så kommer jag komplettera det med fler sensorer/brytare/uttag etc
Nu till hårdvara....tycker de flesta av de färdiga kontrollers är lite väl dyra (Fibaro osv), vissa är någon hybrid cloud lösning, kräver diverse subscriptions etc. Inte intresserad av en inlåsning som denna = vill ha mina prylar fullt fungerande inom mitt "eko system" utan krav/beroende av "externa" parter.

Så vad väljer man....som fungerar bra och är hyffsat userfriendly?
Sneglar på domoticz som mjukvara (förstår att den kan vara lite petig) och en gen5 USB kontroller Z-Stick gen5 - ZW090 - Aeon Labs som jag kan ansluta till min Synology nas (ds 1812) med domoticz.

Hur gör man man eventuellt stöd för 433mhz enheter? Ytterligare en grunka man får köpa till och plugga i USB porten i Synologyn? Något som fungerar och som domoticz/synology stödjer?

Sensorer.....här blev det dyrt...snabbt....Multisensor 6 - Aeon Labs är ett alternativ, men med den mängden sensorer så är priset liiite fel :(
Tips på andra sensorer som kan ta temp/luftfuktighet till rimligare peng? T ex dessa THGR122NX Trådlös sensor Temperatur/Luftfuktighet med display? Men då är kravet att 433mhz lirar med kontrollern/mjukvaran. Utöver det hur blir det med täckningen? när sensorer blir utspridda över flera våningsplan / utrymmen?

Är tacksam för alla tips kring val av produkterna / "design" av setupen
zyber
Tar hemautomation på allvar

Re: Köpråd - Kontroller / sensorer

Inlägg av zyber »

Det beror lite på hur mycket du vill pilla. Jag tror att de "färdiga" kontrollerna är mer genomtänkta. Hursom, jag kan beskriva hur jag har gjort hemma hos farsan.

Som server används en Raspberry Pi 2 med Razberry-"hatten" - så pratar den Z-wave. Till detta har jag en Tellstick Duo för att prata med Nexa-prylarna. Det sitter också en 1-wire-USB-adapter för att prata med en zillion temperaturgivare i huset.

I mjukvaruväg används Domoticz som motor. Domoticz stöder inte duobiten out-of-the-box (stödde iaf inte för ett år sen :) ) så då har jag en mjukvara som heter node-red som lyssnar på meddelanden från duon och skeppar in dem i Domoticz så Domoticz kan trigga på knapparna och de trådlösa temperaturgivare som finns.

Lösningen är helt klart billigare än färdiga kontrollers, kan göra precist allt men kräver lite mer uppsättning. Men den har tuffat och gått utan problem sen jag satte upp det!

Glömde lite tillägg:

När det kommer till sensorer kan du köra 1-wire. Helt klart billigast, men mest meck då du behöver dra en himla massa kabel - när det las nytt golv i köket hackade jag upp en kanal i golvet bara för att kunna dra en kabel där.

Kör du en tellstick duo/annan 443 MHz mottagare borde du kunna använda de som finns på https://www.m.nu/vadersensorer-c-32_178.html .

Nackdelen med dessa är att du har ingen garanti på att signalen går fram - det är antagligen inte skitviktigt - det går ju att larma om du inte fått ett mätvärde på 10 minuter. Att döma av loggningen på den som farsan har så skickar den sitt värde en gång per två minuter.

Z-wave då. De käkar troligen mer batteri, är dyra men systemet vet om när den inte kan nå noden. Z-wave har lite andra käcka saker för sig som att bygga ett mesh-nätverk. Dina yttersta noder behöver inte ha direkt kontakt med kontrollern, utan kan routa genom andra fasta noder på vägen.

Vi har inte haft några problem med våra 443-tempgivare, har ett i växthuset i trädgården som skickar temperaturen in utan problem.
zsh
Gillar hemautomation

Inlägg av zsh »

Tack för ditt svar Zyber!

1 wire är inte så intressant (hatar sladdar och har, för tillfället, begränsat möjlighet att för snygg kabeldragning)
Angående 433 och osäkerhet om signalen går fram är inte heller big deal när det gäller temp sensorer. Missar den ngn gång så är det inte hela världen.

Tror jag initialt kör på:
-https://www.m.nu/zstick-gen5-zw090-aeon ... -2229.html (usb på synology)
-Domoticz på synology
-https://www.m.nu/rfxtrx433e-43392mhz-tr ... -1464.html in på Syno (drivare ska finnas)
-Dessa sensorer: https://www.m.nu/inne-termometer-luftfu ... -1753.html

Skulle jag få problem med räckvidden till sensorerna långt ifrån, så kan jag byta ut de "längst ut" med z-wave varianten.
zyber

Inlägg av zyber »

1 wire är ju inget om man hatar sladdar så där gör du ett klokt val :) 1-wiresensorna är dock ofantligt billiga om man köper in en trave från Kina. Köpte 20 stycken för inte ens ett pund/stycket - kapslad och monterad på kabel.

Gällande installationen på Synologyn - det fungerar säkert skitbra. Jag är dock lite för att försöka dela upp ansvaret på prylarna - hade det vart jag hade jag kört en Raspberry bara för att kunna starta om Synologyn utan att sänka loggingen av temperaturern eller så.

RFXtrx433E har jag aldrig använt, men ska ha betydligt bättre stöd i Domoticz än vad Tellsticken har (som sagt, har ett extra skal bara för att kunna skjuta in data i Domoticz).

Rent generellt verkar dina val vara kloka. Skulle det vara så att täckningen strular så verkar många ha lyckats väl med att använda antennerna som m.nu för att få bättre räckvidd.
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Jag håller i princip med tidigare åsikter, med tillägget att men faktiskt kan göra en ganska snygg och inte helt kabeltrasslig installation med 1-wire om man väljer en separat RPi som 1-wiredator, och monterar 1-wire över nätverket på domoticsdatorn. Fördelen är de billiga sensorerna som inte behöver vara direkt nära domoticzdatorn bara de är på samma nät.
Alternativt en liten slinga med 1-wire kopplade till en foogadgets multisensor eller riktiga 433 sensorer och en tellstick duo/net eller Rfxtrx433 som mottagare.
maeron

Inlägg av maeron »

Beror på hur händig du är med lödkolven, kolla annars in mysensors (punkt) org

Jag har en vilt blandad miljö i vårt hus med KNX, z-wave, 1wire och nu senast arduinosensorer.

Har kopplat ihop alla dessa system med en mqtt server samt Openhab och det fungerar faktiskt kanon.
Betatestar 1Wire Sharp
Lillios
Gillar hemautomation

Inlägg av Lillios »

Väldigt intressant läsning, jag står inför liknande funderingar så jag frågar lite i tråden. Hoppas det är ok.

Jag ska påbörja en typ av loggning utav temperaturer och fukt i mitt hus.
Min tanke är att köra med Raspberry och Z-wave kortet Razberry. Eftersom att jag även vill kunna fjärrstyra visa uttag.
Men det blir väldigt dyrt att sätta Z-Wave temp givare överallt och jag funderar därför på vad man kan ha istället?

Exempel till mitt värmesystem skulle jag vilja logga
-temp i Ack tack
-temp till och från värmepump
-temp framledning och retur vörmekrets
Med flera...

Kan man sätta upp en Arduino med tex 20st 1-wire givare och skicka den informationen över Z-Wave till Raspberry:n?
Jag vill ju gärna dels kunna fjärravläsa temperaturna, samt kunna logga dem.

Eller finns det någon annan smidig lösning.
Jag sitter nu och ska beställa prylarna, men är osäker på vad jag ska ha och hur man kan få ihop det?
svartöra
Gillar hemautomation

Inlägg av svartöra »

Beror på hur mycket du vill/kan/ska göra själv.

Jag körde tidigare en Logger2020. Den har jag ersatt med en rpi med m.nu:s 1-wire-interface plus en touchskärm i närheten av värmepumpen. Den får mäta temperaturerna i pumpen och dessutom utomhus, vind och krypgrund, fuktighet och elförbrukning för hus och VP via blinksensor och s0-utgång + räknare. Dvs. enbart 1-wireprylar här.

Den där skickar ut mätdata via mqtt. På servern i garaget kör jag Domoticz och fångar upp värderna och visar dem.

För styrning av belysning och en del loggning inomhus började jag en gång med Tellstick Duo, SwitchKing och en bunt Nexa/Anslut/Proove-switchar. Eftersom SwitchKing är nedlagt blir nästa steg att flytta tellsticken till en annan rpi och använda mqtt för att skicka och ta emot data. Det som SwitchKing tillhandahöll i form av scheman och regler tänker jag byta till diverse pythonskript som också använder mqtt.

På samma rpi sitter en Razberry som ska få styra de z-wave-grunkor som fortfarande mest ligger kvar i sina lådor. Återigen med mqtt som "backbone".

Och med allt detta vill jag säga att bygger man själv kan man få det som man vill även om man blandar olika system. 1-wire tycker jag är överlägset just vid värmepumpen eftersom det är många mätvärden och sensorerna är både billiga och små. 433 MHz kan fungera alldeles utmärkt för enklare styrning av t ex utomhusbelysning, om man nu inte bor så man är helt utstörd av grannar. Inomhus har man nog större krav och då verkar zwave vara rätt, men dyrt än så länge.
Lillios
Gillar hemautomation

Inlägg av Lillios »

Stort tack för informationen.
Det är nästan exakt så jag vill ha det.
Tror jag börjar med att beställa Raspberry Pi3 1-wire startpaket. Verkar vara ganska prisvärt.
För att först få igång mätningen i "pannrummet", sedan får nästa steg bli Z-wave, eller 433Mhz. Men det lutar nog åt Z-wave.

Behöver man köra en server med? Kan man inte köra Domoticz direkt på Rpi:n?

Hur långt kan man dra 1-wire givare?

Tack så mycket.
zyber

Inlägg av zyber »

Lillios skrev:Stort tack för informationen.
Behöver man köra en server med? Kan man inte köra Domoticz direkt på Rpi:n?

Hur långt kan man dra 1-wire givare?
Domoticz körs med förel direkt på Raspberryn.

1-wire klarar rätt långa sträckor - men det beror också på hur du bygger ditt nät. 1-wire är rätt förlåtligt när det kommer till layout, hos farsan är nätet säkert 70 meter, med en del udda förgreningar och änsålänge fungerar det (peppar peppar!)
Skriv svar