Tänkte försöka implementera lite hemautomation nu när man har flyttat in och vill gärna satsa på rätt saker direkt från början.
Idag har jag några enskilda Nexa dimmers och förra ägare har lämnat en Nexa rörelsesensor och ett par inbyggda/infällda Nexa brytare.
Är osäker på om jag vill behålla de gamla prylarna, men för sakens skull så kan vi väl säga att det hade vart trevligt och kunna nyttja de också.
Så initiallt är jag ute efter
- - 1 st kontroller som hanterar z-wave+
- Stöd även för 433mhz prylarna, typ nexa (detta är inte ett måste, men som sagt hade varit trevligt att ha)
- Temp och luftfuktighet sensorer som kan täcka villan (1.5plans).
Tänkte ha sensorer i:
* 2 på vinden (under var "sida" av taket)
* 3 på ovanvåningen (sovrum, alrum, badrum)
* 5 på nedan våningen (3 rum, v-rum, badrum)
* 1 i förråd/garage
- Vid senare tillfälle så kommer jag komplettera det med fler sensorer/brytare/uttag etc
Så vad väljer man....som fungerar bra och är hyffsat userfriendly?
Sneglar på domoticz som mjukvara (förstår att den kan vara lite petig) och en gen5 USB kontroller Z-Stick gen5 - ZW090 - Aeon Labs som jag kan ansluta till min Synology nas (ds 1812) med domoticz.
Hur gör man man eventuellt stöd för 433mhz enheter? Ytterligare en grunka man får köpa till och plugga i USB porten i Synologyn? Något som fungerar och som domoticz/synology stödjer?
Sensorer.....här blev det dyrt...snabbt....Multisensor 6 - Aeon Labs är ett alternativ, men med den mängden sensorer så är priset liiite fel

Tips på andra sensorer som kan ta temp/luftfuktighet till rimligare peng? T ex dessa THGR122NX Trådlös sensor Temperatur/Luftfuktighet med display? Men då är kravet att 433mhz lirar med kontrollern/mjukvaran. Utöver det hur blir det med täckningen? när sensorer blir utspridda över flera våningsplan / utrymmen?
Är tacksam för alla tips kring val av produkterna / "design" av setupen