Hej,
Jag har behov av att logga lite temp och fukt och har därför börjat kolla på z-wave för detta. Jag är alltså nybörjare och har inget system ännu och behöver lite hjälp för att förstå en del saker innan jag börjar köpa på mig grejer.
Efter mycket läsande på div. hemsidor så tror jag att jag har hyfsad koll på olika givaralternativ för temp och fukt och vad de innebär, däremot har jag dålig koll på controllers.
Jag vill helst inte ha en dator igång dygnet runt då jag redan har en Synology NAS igång för jämnan och helst vill utnyttja den. Jag tänker att en Aeon labs z-wave stick gen5 kopplad till Synologyn och antingen Domoticz eller Pulsstation som mjukvara borde funka.
Men hur får man olika saker att prata med varandra? T.ex. om jag använder en Synology med Z-wave stick, hur gör jag för att få t.ex. Domoticz att snacka med en Tellstick så att jag kan köra de 433-prylar jag redan har.
Eller hur gör man med loggning av elförbrukning? En Northq power reader verkar vara vad jag behöver, men den har tydligen en usb sticka som mottagare av signalerna (för PC gissar jag) funkar det med en Synolog?
Nån som har koll?