Idus skrev:Tittar på att bygga en lösning som jag vill har stöd för både Z-wave och 433Mhz.
Således har jag tittat på "Telldus Tellstick Znet Lite v2" och "Zipato Zipatile" + "Zipatile 433Mhz module".
Är det någon som har några reflektioner på varför det ena skulle vara bättre än det andra förutom priset? Några standarder som saknas som inte går att uppgradera?
Några egna frågor:
- * Hur komplett är Zipatile vs Zipabox?
* Jag vill säkra att Zipatile stöder att koppla till 433-modulen
* Någon av lösningarna som har tveksamt stöd till andra tillverkares hårdvara (även om de skall stöda samma standard) - har nämligen varit med om det för länge sedan.
Just nu har jag ett antal Telldus slims hemma med fjärris som är perfekt för ljusstakar och alla extra julbelysning - så det är lite där jag kommer att börja.
Tack på förhand!

Hej,
Många saker här, och jag kan inte ge intryck kring alla. Dock, finns ett par saker att påpeka. Zipabox har en 433MHz-modul, men mig veterligen inte Zipatile. Ok, men Zipabox jämfört med Telldus. Jag har inte kört Zibabox på ett tag, så saker kan ha förändrats, och jag har inte testat nya generationen av Telldus-produkter. Dock måste jag säga att Zipato lovar mycket, mycket mer än vad de kan hålla. 433MHz-stödet är egentligen primärt Nexa-produkter. Man kan få andra att fungera fint också, men då måste man prova sig fram en hel del. Och man kan behöva starta om boxen om man lyckas. Support kan man få - ibland. Ibland också en utskällning för att man vågar antyda att enhet som faktiskt har försvunnit skulle ha försvunnit. Ett annat sätt att se på service helt enkelt. Ibland blir man av med en enhet eller två när de uppdaterar systemet, och ibland får man rubra hjälp av supporten direkt i boxen. Som sagt, allt flyter. Zipabox har ett ok system för regler dock.
Telldus system är ju klockrent för 433MHz. Bra stöd för enheter. Reglerna kanske kan bli väl enkla kanske, men ett bra system att börja i. Det är i alla fall stabilt.
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy
Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez