Använda befintlig väggbrytare + nexa / tellstick

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Hurreman
Wannabe

Använda befintlig väggbrytare + nexa / tellstick

Inlägg av Hurreman »

Hej!

Jag är en systemutvecklare som tills nyligen bott i hyresrätt och har styrt belysning samt övervakat temp/luftfuktighet med egen mjukvara baserad på node-tellstick och en Tellstick DUO. Belysningen har bestått av Nexas egna dimbara lampor (som inte verkar tillverkas längre) istället för infällda brytare (som sagt, hyresrätt). Detta har ju lett till frustration när någon släckt via väggbrytaren istället för webbappen.

Men nu vid hysflytten så vill jag för husfridens skull få löst detta, och får till veckan hem elektriker som skall byta elcentral och ersätta en drös med gamla trasiga uttag & väggbrytare - och tänkte därför passa på att få installerat infällda brytare/mottagare till mestadels av belysningen! Vi har köpt dimbara lampor till alla rum, så tänker mig att Nexa WMR-252 borde fungera. Målet är att fortsatt kunna använda väggbrytarna som vanligt (vid de fall när man inte orkar ta fram mobilen), men kunna tända via webb/mobil även om man släckt via väggbrytaren. En bonus om det går att få signal till Tellstick DUO'n när väggbrytaren används ( tänkt logga hur det tänds/släcks för att automatisera liknande mönster när man är bortrest ).

Så kortfattat, hur löser jag följande:

1. Behöver fortfarande kunna använda fysiska väggbrytare om t.ex nätverket skulle haverera.
2. Behöver kunna tända via Tellstick/Fjärrkontroll även om man släckt via väggbrytaren.
3. (Bonus) Få signal till Tellstick DUO'n när väggbrytare används, för att spara en eventlog.

Tack för tips och råd! :)
zyber
Tar hemautomation på allvar

Re: Använda befintlig väggbrytare + nexa / tellstick

Inlägg av zyber »

1) och 2) löser du fint med wmr-252. Den återrapporterar inte status, och vet ingen nexa-pryl som gör det (alternativet är att du kör nexas fjärrkontroller istf. Ordinarie brytare, men det är mer meck).

Vill du ha 3) är det nog en z-wave lösning du vill titta på, lite dyrare men ack så driftsäkert!
Hurreman
Wannabe

Re: Använda befintlig väggbrytare + nexa / tellstick

Inlägg av Hurreman »

Tack zyber, det var det jag misstänkte!

Jag har planer på att implementera stöd för z-wave, men såhär direkt efter husköp så behöver plånboken vila lite, även om det kliar ordentligt i automations-fingrarna! :)
Skriv svar