Hittar inte LCD + i2c + owfs

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Johannabacken
Wannabe

Hittar inte LCD + i2c + owfs

Inlägg av Johannabacken »

Hej och hjälp!

Vill komplettera mitt 1wire nät med lcd-displayer och slog till på utförsäljingen av kontrollers innan jul MEN.....

Kan inte få FF.xxx.... att dyka upp i /mnt/1wire. Det är tom så att alla sensorer försvinner då jag kopplar in den.

Har förenklat installationen och behåller bara en grenkontakt med en sensor. Även den försvinner då jag kopplar in LCD'n.
Spänningsmatar i2c (Raspberry board) separat och utan LCD fungerar 15 sensorer felfritt.

Har själv monterat stiftlist och gissat att det ska vara rakt mellan kontroller och lcd. se bild

Kontrollern verkar inte finnas kvar på m.nu så jag har inte kunnat få fatt i dokumentation (om det fanns tidigare)
Jag har inte trots sökningar kunnat hitta någon hårdvaruinstallationsguide (för att det är så enkelt?)

Nu har jag slut på test ideer så hjälp!
Någon som känner igen problematiken?
Någon som kan hjälpa till med dokumentation (över kontaktering tex)?
Har jag köpt helt fel grejor på m.nu?

Tack på förhand
/Johan
Bilagor
lcd.jpg
zyber
Tar hemautomation på allvar

Re: Hittar inte LCD + i2c + owfs

Inlägg av zyber »

Vad händer om du bara har LCD-kontrollern, utan LCD:n ansluten?

Vill minnas att det är udda pinout på kontakten, kika här: http://www.louisswart.co.za/1-wire_lcd_100.pdf och avsnitt sex.
Johannabacken
Wannabe

Re: Hittar inte LCD + i2c + owfs

Inlägg av Johannabacken »

Det har ordnat sig!

Tack för pdfen, ovärdeligt att kunna se vilka pinnar som är vad och det hjälpte mia att spåra problemet.
Det som felade var att rj11-sladden som jag skaffa på Kjell&co var korsad. Isärklippt och ihoplödd så dök FF.xxx upp.

Mot nästa problem!

Mvh
/Johan
Skriv svar