Nexa Bridge - Kontroller

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
CaBa

Nexa Bridge - Kontroller

Inlägg av CaBa »

Jag får inte kontrollerna att fungera med min Bridge. Jag har Nexas Fjärrkontroller vilka hittas men tex. en dosa en trycknapp med två knappar kan bara registreras som en knapp.

När jag sedan ska använda kontrollerna genom Bridgen registreras inga aktiviteter.

Samma sak med dörrkontakter, de blir registrerade i bridgen men sedan ingen funktion
Lika så med brandvarnare....

SÅ något strul är det!

Någon som kan hjälpa?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Nexa Bridge - Kontroller

Inlägg av elf98 »

Kontakta Nexas support så hjälper de dig!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
Nattlorden
Gillar hemautomation

Inlägg av Nattlorden »

Du är inte ensam med att ha problem med fjärrkontroller... även med Nexas egna dörrsensorer. Så problemet är nog i Bridgens mottagardel.

Har vid något tillfälle lyckats få den att reagera på en fjärr, men sedan slutade den vilja ta emot. Har rapporterat till support, men efter inledande svar så har det blivit tyst. :(

Jag hade som idé att inte koppla någon fjärr direkt till mottagare, utan bara till bridge och att den skickade vidare - i så fall skulle man kunna säkerställa (hyffsat väl) att status i app:en överenstämmer med aktuell situation även om det inte är tvåvägskommunikation som i Z-wave... men det experimenterandet tog tvärstopp. :(
Netatmo-station, Nexa Bridge och Homey med än så länge huvudsakligen vanliga Nexa-enheter
Användarvisningsbild
Nattlorden
Gillar hemautomation

Inlägg av Nattlorden »

Haha... typiskt nog när man har skrivit en sådan post och testar igen, så går det bättre.

Lyckades (utan att ha gjort annat än att boota om) få den att ta emot en fjärrkontroll(-kanal) samt en magnetbrytare.

DÄREMOT - att lägga på nästa kanal på samma fjärr gick fortfarande inte alls.

Nexa pratar om "version 6" på sin nyhetssida... kan undra hur man ser man har den eller - min Bridge säger att 3.2 är senaste version... (och app:en heter 1.2 - i princip lika lite "6" den)
Netatmo-station, Nexa Bridge och Homey med än så länge huvudsakligen vanliga Nexa-enheter
Skriv svar