Kom på en lösning för att mäta temperaturen på olika djup på ett "tätt" vis.
Montera givare med 1m mellanrumm (eller så hög nogranhet du nu vill ha) och placera sedan hela kabeln i en trädgårdsslang eller liknande och försegla botten riktigt nogrant. Om du vill försäkra dig om att inget läckage sker kan du ju fylla slangen med mineral-olja. Det tar inte elektroniken skada av och det tar bort tryckskillnaden. (Men det blir kladdigt att serva, så testa utrustningen *noga* innan.

)
Det mesta om hur du kopplar står under produkt-information och här på forumet. Det finns en avdelning med Guider/howto's här på forumet, men om det du funderar över inte täcks av dem så är det bara att fråga, finns gott om kompetent folk här, inte minst Erik själv.
Snödjupet är absolut intressant, och om jag inte missminner mig så finns det några länkar på forumet till en norsk snödjups-mätare. Det svåra är väl mest att hitta en bra placering av en sådan sak. Snön har ju en förmåga att inte alltid sprida sig jämnt över en sjö.
20m är inte minsta problem. Jag var mer orolig över att du hade någon kilometer till närmsta el-uttag eller så. Efterssom 1-wire nät går att dra flera hundra meter om man gör det rätt så bör du då kunna köra allt mot en dator inne på firman.
Skulle jag själv ha liknande förutsättningar skulle jag nog dessutom sätta upp en webcam mot sjön för att få ett bättre "helhetsgrepp" om läget, och en nedsänkt i vattnet, enbart för nöjes skull!
(Vore ju skoj att se fisk-livet under isen också!)