Logga för istillväxt

Väderstationer och tillbehör - Hur fungerar den? Vilken väderstation är bäst?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
the_tnt
Gillar hemautomation
Kontakt:

Logga för istillväxt

Inlägg av the_tnt »

Hoj!

Som nördig skridskoåkare vill jag logga temperaturer och annat för att förutspå istillväxt.

Mätpunkter som kan vara aktuella;

1. Marknära, lufttemperatur
2. Högre höjd, lufttemperatur
3. Vindhastighet och riktning
4. Soltid och intensitet
5. Vattentemperatur, kanske på olika djup
6. Istjocklek, om det går att lösa

Detta vill jag sedan sammanställa och presentera på en webbsida, givetvis med automatik.

Önskar därför hjälp med knuffar i rätt riktning för att komma igång, vill så klart betala så lite som möjligt för att få detta att funka också. :)

Jag är datorvan och har programmerat en del men inte kommunicerat med perifera enheter, fast kanske finns det färdiga program för detta?

Om man sedan lyckas hitta någon funktion som kan bearbeta dessa värden och sedan bara presentera hur mycket isen vuxit (eller krympt) med en graf vore det idealiskt. Men jag kan tänka mig att de första åren kräver en del experimenterande med variablerna för att se sambanden.

Listan över mätpunkter är i prioritetsordning. 1 avgör om det kommer frysa alls, är dessutom 1 kallare än 2 är det troligen klart väder och utstrålning = mer tillväxt. Är det vindstilla är en sjöyta stilla och fryser lättare. Solen smälter isen om dagen (speciellt när den står lågt och inte reflekteras bort i samma grad).

Att lösa hur man mäter istjocklek vet jag inte ens om det går? Optiskt är det omöjligt, ny kärnis är så gott som genomskinlig medan infrusen snö gör isen helt vit. Ett alternativ är ju att montera något på botten som sedan underifrån mäter hur långt det är till isen, funkar avståndsmätare under vatten? :D Måste isf. kompletteras med nivåmätare på sjöytan då det är reglerat vatten...

Hur kommer jag igång?

Undrar,
/Tobbe
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Logga för istillväxt

Inlägg av Dowser »

Oj, det låter skoj!

1, 2 & 5 är enkla saker, vanliga termometrar från shoppen här. Det enda som blir en "övning åt användaren" är att isolera skarvarna på ett bra sätt.
3 är lika enkel den, men något dyrare. Väderstationen för 1195:- på shoppen.
4 sensor för detta finns för 1-wire nätet, men dock inte på shoppen ännu, men det kanske går att lösa om man flörtar ordentligt med Erik? :)

Men, där det riktigt roliga börjar är ju vid punkt 6.
Min första tanke är två mätare, ett "ekolod" underifrån och en ultraljuds-mätare ovanifrån.
Dock kommer den lösningen även mäta snön ovanpå isen.

Min andra tanke är att det kanske går att enbart använda ekolodet? Det borde ju få ett eko från isen och ytterligare en reflektion i gränsytan mellan is och luft. Men det kräver nog betydligt mer kunskap om ekolod än jag har för att konstruera något som ger rimligt vettiga värden. :D

En fråga till, har du nära mellan mät-platsen och någon "service-bod" eller liknande?

Lycka till!
the_tnt
Gillar hemautomation
Kontakt:

Inlägg av the_tnt »

Visst låter det som ett projekt om något! :)

Börjar med temperaturerna, det är enklast, men jag ville ha med ambitionerna från start så jag inte blir rekommenderad någon "grundsats" som inte går att bygga ut längre fram.

Kom på att regn också är något man vill ha koll på, det äter ju en del is. Finns ju en färdig sensor för det i butiken.

Vad gäller temperatursensorer antar jag man köper ett gäng DS18S20, men hur kopplar man dem? Såg att det fanns färdiga temperaturnät i butiken men det är nog enklast att få det hela tätt om man fixar dit kablarna själv.

Finns det någon bra "så kommer du igång med 1-Wire" sida någonstans?

Ekolod låter som en bra tanke för att mäta istjocklek. Att kolla om det är snö på isen är också vettigt, det är svårt att åka skridskor när det är snö. ;)

Jobbet har sjötomt men det är nog 20 meter från närmaste byggnad till vattnet så det är inte helt idealiskt.
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Kom på en lösning för att mäta temperaturen på olika djup på ett "tätt" vis.
Montera givare med 1m mellanrumm (eller så hög nogranhet du nu vill ha) och placera sedan hela kabeln i en trädgårdsslang eller liknande och försegla botten riktigt nogrant. Om du vill försäkra dig om att inget läckage sker kan du ju fylla slangen med mineral-olja. Det tar inte elektroniken skada av och det tar bort tryckskillnaden. (Men det blir kladdigt att serva, så testa utrustningen *noga* innan. :) )

Det mesta om hur du kopplar står under produkt-information och här på forumet. Det finns en avdelning med Guider/howto's här på forumet, men om det du funderar över inte täcks av dem så är det bara att fråga, finns gott om kompetent folk här, inte minst Erik själv. :)

Snödjupet är absolut intressant, och om jag inte missminner mig så finns det några länkar på forumet till en norsk snödjups-mätare. Det svåra är väl mest att hitta en bra placering av en sådan sak. Snön har ju en förmåga att inte alltid sprida sig jämnt över en sjö.

20m är inte minsta problem. Jag var mer orolig över att du hade någon kilometer till närmsta el-uttag eller så. Efterssom 1-wire nät går att dra flera hundra meter om man gör det rätt så bör du då kunna köra allt mot en dator inne på firman.

Skulle jag själv ha liknande förutsättningar skulle jag nog dessutom sätta upp en webcam mot sjön för att få ett bättre "helhetsgrepp" om läget, och en nedsänkt i vattnet, enbart för nöjes skull!
(Vore ju skoj att se fisk-livet under isen också!)
the_tnt
Gillar hemautomation
Kontakt:

Inlägg av the_tnt »

Webbkamera är givet, fast man får väl meddela länsstyrelsen eftersom den blir installerad på ett företag...

Hittade den här sidan som jag tyckte var lagom pedagogisk för en n00b som mig själv: http://www.kronosrobotics.com/Wprojects.shtml

Börjar nog med ett par temperatursensorer hemma.
the_tnt
Gillar hemautomation
Kontakt:

Inlägg av the_tnt »

Nu har jag köpt tre DS18S20 och ett interface för USB -> 1-Wire, ska bli spännande detta! :D
safecast
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Inlägg av safecast »

Istillväxt vore häftigt om någon kunde utveckla en fungerande sensor för.

Jag vet en som mäter med laser, men tom i industriklassen är det väldigt svårt beroende på klarheten och massa konstiga isvarianter som tydligen finns.

Och jag vill då iofs bara mäta intervallet kanske 1-15mm..

Det enda jag kommit på är att man har en liten behållare tempsensor och ett litet effektmotstånd. Värmer och mäter hur länge temperaturen ligger på 0. Och sen beräknar man hur mycket is det var...

Lösningsförslag mottages gärna...
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

En variant borde kunna vara att sätta sensorer tätt på en kabel.

Det område av kabeln som ligger i is kommer att visa temperaturer < 0.

Visserligen blir mätningarna högst inexakta och risken att sensorkabeln skall gå sönder är överhängande...
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Mja, problemet är ju att luften mycket väl kan vara <0 utan att det är någon is, och det kan vara svårt att veta exakt på vilken höjd vatten-ytan är. En flotör börjar ju med att frysa fast...
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Sant...
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
safecast
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Inlägg av safecast »

Haha.. En liten "Tänkte inte på det..."

Min idé är flott lika dum när jag börjar banka in fysiklektionerna i huvudet igen..

Det första som händer med min vattenfyllda kopp är att den fryser till is..

Min svåger har nån svår skridskoåkarbok som beskriver istillväxt med en massa parametrar som moln fri himmel, temp osv..

Fast jag är mer ute efter situationer som bygger is på lyktstolpar och master. Typ frostdimma osv.

Jag skulle vilja mäta, inte beräkna.

tänka, tänka...
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Hmm, sjö-is går ju som sagt att mäta med ultraljud om man bara har ekonomi till att bygga en lämplig utrustning placerad på botten.
Men att mäta is på stolpar blir nog banne mig svårare.

Låt oss tänka. Om man har en sensor av något slag på stolpen, vad kan den tänkas mäta som är relevant.
En sensor som mäter ljus kommer inte fungera eftersom flera cm klar-is ger mindre påverkan än några mm med snö.
En ultraljuds-sensor borde också få problem med olika kvaliteer på is, om än bättre.

Undrar om inte enklaste vore en liten geiger-mätare och en americium-kapsel eller liknande?
Skriv svar