Har precis börjat snegla på hemautomation. Köpte några nexa puckar och väggsändare i samband med renovering av ett rum (för att slippa dra extra el för väggbrytaren. Nu till frågan, vart köper man billiga on/off och dimmer mottagare? Ska man bygga ett komplett system och sätta in en puck i varje eluttag, taklampa och fönsterlampa med nexa puckar blir det jävligt dyrt, och då har man ändå bara signalen en väg!!
Snygga och billiga väggbrytare/sändare finns ju på tex ebay, men mottagare har jag inte sett några. Eller kan man bygga dom själv? Är ju inte rimligt att lägga minst 10 papp bara på mottagare?
När du väl är fast så är 10 papp ingenting när det gäller hemautomation,
vill du köra 433mhz så säljs det en del begagnat på olika forum och på tradera.
Annars så finns Sonoff om det skulle vara ett alternativ för dig.
Men jag rekommenderar Z-wave då har du dubbelriktad kommunikation
Hade velat bygga typ allt på en gång, men då blir det som för alla andra att man köper till nånting då och då (när man känner sig lite rik) och man har lyckats övertyga resten av familjen om dess nödvändighet. Sambon är skeptisk redan nu, innan jag ens börjat.
Jo, och man ska nog lyssna på familjen också. Man blir lätt fartblind
Men, fixa det viktigaste och det mest nyttofulla först då kanske? Vår familj kan nog inte leva utan tidsstyrningen av motorvärmaren beroende på veckodag längre, och det samma gäller nog fönsterbelysningen som lyser upp huset 30 min innan det att solen går ner. Och släcks automatiskt när den inte behövs längre (tex när vi sover).
Får du sådana saker att fungera så kan du se om du vill göra annat, och sambon kanske lättare ser värdet av din insats. Bara ett tips.
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy
Håller fullständigt med, lyssna och motivera för familjen.
Jag lyckades övertyga frugan att få börja köpa efter att hon själv blev osäker på om hon stängt av spisen, med en inte så avkopplande resa till Mariefred som följd.
Sedan var det inga problem med magnetkontakter på de öppningsbara fönstren, de kan man ju också glömma när man går hemifrån.
Puckar till att stänga av hårfön och locktång, släcka lampor som ungarna glömmer på och floodsensorer på diskmaskin, kyl och frys gick också bra.
Att handla allt på en gång blir mycket pengar så mitt förslag är att småhandla i omgångar, börja med det som känns viktigast och är lättast att motivera. I samband med köpen går det ju att lägga till något annat som kanske inte är lika nödvändigt.
Börja smått och bygg vidare med det som känns bra senare.
Sådär, tog några månader att sätta sig in i det här och komma på vad man egentligen vill uppnå. Nu är det bara att hitta en lösning till ett vettigt pris....
Jag vill ha snygga glas touch trådlösa väggsändare 433mhz i alla rum som styr mottagare som klarar både 433 och wifi 2vägsstyrning. (Eftersom jag vill att allt ska fungera "manuellt" även om routern eller kontrollern lägger av, hänger sig osv) Hursomhelst bör dessa mottagare sitta i alla taklampor och i de flesta eluttag. Varje väggsändare har tre kanaler/knappar varav två ska styra 2 specifika strömkällor med på/av ungefär som en vanlig brytare. Den tredje knappen ska släcka allt onödigt eller tända det viktigaste i huset via en signal till en kontroller som bedömer vad som är onödigt/nödvändigt beroende på tid, ljus och vilken sändare signalen kom ifrån. Den signalen skickas till mottagaren via wifi. Tex 3e knappen i sovrummet släcker typ allt eller tänder så man hittar till toan, 3e knappen i tvrummet släcker allt onödigt utom fönsterlampor och diskbänksbelysning i köket, 3e knappen i hallen släcker allt när jag går ut och tänder det viktigaste när jag kommer hem. Osv, osv.
Vad ska jag då med wifi, kanske någon undrar? Jo för att kunna gå in med mobilen och göra en för kontrollern "oväntad" och specifik åtgärd, tex släcka ungarnas tv på övervåningen, sänka/höja golvvärmen eller sätta igång elementet i gäststugan?
Ja då var det bara pusslet med komponenter och dess kompabilitet kvar, förslag?
En drös med kina 433 glas touch väggsändare
En kontroller som klarar att ta mot signaler från kina 433 väggsändare och kan programmeras relativt fritt och kan sända wifi
En drös Mottagare som klarar 433 Kina-signal och 2vägs wifi
Några golvvärmestyrdon till vattenburen golvvärme (LK systems)
...och 3år senare fungerar det som tänkt efter att ha köpt typ varenda produkt som finns på marknaden