Hej!
Jag funderar på att köpa ett IKEA sett för deras rullgardin av m.nu, men har några frågor.
Jag tänkte välja z-Wave, men skall man ha 12 eller 24 volt, skilnad?
Sedan skulle jag vilja ha en knappar eller fjärrkontroll vid sidan av rullgardinen så man kan styra den när man är vid rullgardinen, MEN skulle vilja att man kan köra ner den och upp den och sedan att köra ner den till hälften ibland.
Kan man göra detta från någon slags strömbrytare eller fjärrkontroll vid gardinen?
Vad finns det för alternativ för att styra gardinen?
Sedan har jag Nexa Bridge, vet någon om den klarar av att styra rullgardinen?
Jag skylla vilja att den tar över när man inte är hemma så det ser ut som man är hemma genom att rull ner och upp gardinen.
Jag har läst spec för både 12v och 24v på m.nu och jag kan ärligt inte se någon skillnad mer än att det är 12 vs 24v.
Själv har jag 12v och den fungerar kanon.
Angående fjärrkontroll så har jag tyvärr ingen uppfattning om hur man skulle kunna lösa det. Någon annan som har?
Om den fungerar till Nexa bridge finner jag inte heller någon information om.
Ett enkelt sätt på din sista fråga är att ha en "hemma/borta" knapp, vanligt nexa 433 brytare, där du sänder en av/på kommando till din bridge och där skapar du en scen som bestämmer hur din gardin skall aggera.
Hoppas att något av mitt inlägg kan hjälpa dig på traven och att du får svar från någon som använder nexa bridge.
jolof skrev:Hej!
Sedan skulle jag vilja ha en knappar eller fjärrkontroll vid sidan av rullgardinen så man kan styra den när man är vid rullgardinen, MEN skulle vilja att man kan köra ner den och upp den och sedan att köra ner den till hälften ibland.
Kan man göra detta från någon slags strömbrytare eller fjärrkontroll vid gardinen?
Vad finns det för alternativ för att styra gardinen?
Om du väljer en motor med 433 så kan man köpa till en fjärr. Fungerar bra men du får manuellt stoppa den där du vill att den skall stanna (förutom helt uppe eller nere d.v.s ändlägena). Vill man ha det mer avancerat t.ex en knapp för gardinen till ett %-tal så får man går över till z-wave, en eller flera motorer kopplade till en fibaro eller qubino. Jag har båda lösningarna. I sovrummet snålade jag och köpte två 433 motorer plus fjärr men var lite missnöjd med att jag inte kunde ställa hur många procent de skulle gå ner från en scen. I vardagsrummet köpte jag därför två motorer med en qubino (Flush shutter DC). Där kan jag ställa hur många % gardinerna skall vara nere. Jag har även köpt en scene-controller (ZRC-90) som kör olika scener t.ex. "Gardin ner 30%", "Gardin ner helt" från min controller (Vera). Hur dessa enheter fungerar med Nexa-bridge vet jag ej.
Jag kör 12V motorerna, fungerar bra för IKEAs gardiner Tupplur.