Vattenmätaravläsning med Raspberry Pi med i Ny Teknik

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
jay
Wannabe

Re: Vattenmätaravläsning med Raspberry Pi med i Ny Teknik

Inlägg av jay »

Hej,
Jag har installerad vattenmätare programmet med webbkameran och den funkar bra men jag vill ändra storleken på videorutan. Jag har ändrat i watermeter.c filen: IMAGE_WIDTH bildens bredd 177 till 256
IMAGE_HEIGHT bildens höjd 144 till 177
Den bara ändra rutans storlek inte videofilms storlek.
Hur kan ändra videorutans storlek?

Också om man vill använda en annan kamera typ raspberry pi kamera som man koppla direkt till Pi:an. Görans kod är hårdkodat till USB typ kamera.
Man måste ändra koden i en särskild fil?
Tack for svar.
//Mvh,Jay
FrankForsberg
Wannabe

Inlägg av FrankForsberg »

Detta verkar toppen! Måste få till detta i sommar!

Jag vill också gärna använda min RPi kamera, men var ändrar jag från att använda USB kamera till att gå mot RPi kameran?
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av flyvert »

@FrankForsberg: det är nog ett större eller mindre jobb i källkoden (beroende på dina kunskaper i C). RPI-kameran är inte USB-ansluten och du måste förmodligen ändra hur programmet öppnar videoenheten. Kan nog vara nog så enkelt att gräva upp en USB-kamera, du behöver troligen ändå matningsspänning till några lysdioder i vilket fall (jag stal lite från USB +5V till mina dioder).
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
Björn
Gillar hemautomation

Inlägg av Björn »

Inspirerad av gols lösning och övriga inlägg har jag gjort en egen variant.

Ville inte ha någon dedikerad dator för detta, utan satte istället en enkel nätverkskamera på vattenmätaren. Hämtar sedan snapshots ca 2 ggr i sekunden. Tittar efter röda pixlar i 10 områden runt visarens mittpunkt. Min laptop analyserar en bild på ca 30 ms.

Prototyp:
2017-07-11 15.59.27.jpg
Nu blir det att se om det fungerar stabilt. Planerar att lägga in läckagelarm om vatten förbrukas och huset är larmat (samt tvätt- och diskmaskin inte är igång).
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av flyvert »

@Björn: vad är det gröna som du placerat mellan kameran och mätarhuset?

Har haft lite strul att få min kamera att ligga still o med rätt position.
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
Björn
Gillar hemautomation

Inlägg av Björn »

Det är ett lock från en sprayflaska, såg någon annan som tipsade om det. Letade i hyllan och hittade ett som passade mycket bra. Men den är känslig för yttre påverkan, lätt vrida den eller flytta ut den. Befinner sig i ett stängt skåp just nu, så ändå liten risk.

Planerar snygga till kopplingarna och spraya den svart om det hela visar sig fungera i längden. Sedan så tänker jag mig en markering för vinkeln.
Skriv svar