Hej. Du ställer ett par frågor här nedan som rör olika saker, och jag kan inte svara på alla. Men, jag betar av några av dina frågor i alla fall.
lindstroem skrev:Hej!
Jag är intesserad av att köpa en tablet och väggmontera den för att ha den som en dashboard till hemmet. Jag har redan nu Sonos och Yale Doorman som jag vill fjärrstyra.
Ok. Har ingen input kring valet av padda här, så jag hoppas någon annan svarar.
lindstroem skrev:
2) Jag har just nu en gammaldags klockvariant med strömbrytare för elementen (En på övervåningen och en på nedervåningen) baserat på tid. Om inte alt.1 går att lösa enkelt eller tillräckligt kostnadseffektivt funderar jag på att bara köra två uppkopplade strömbrytare i väggen för dessa istället. Om alternativ två skulle jag också vara intresserad av att kunna mäta temperatur trådlöst i hemmet som även går att koppla till android/ios-padda.
Jag kanske är ute och cyklar här men jag tror inte du kan styra temperaturen på elradiatorer på något smart sätt via Z-wave, så det du kan göra är egentligen nog kanske det att du kan se till att du på något sätt kan bryta strömmen för elementet. Och köpa en thermostat som din kontroller kan läsa av temperaturen på. Och sedan antigen själv programmera upp en liten rutin där elementet sätts igång om temperaturen sjunker under ett visst värde, eller låta kontrollern sköta det åt dig. Fibaros kontroller för Z-wave har den funktionen vet jag. Nå, bör inte vara jättesvårt faktiskt, även du just nu håller på att börja med detta.
lindstroem skrev:
Har bara läst på lite mellan 433 och Zwave men som jag tolkar det är Zwave absolut att föredra då man inte låser sig vid en lösning?
Det blir lite förvirrat här, för 433 MHz-enheter och Z-wave-enheter samverkar inte på något sätt. Det som du kan ha sett är att vissa
kontrollers för Z-wave också har sändare och mottagare för 433 MHz (eller kan kompletteras med en sådan) och då får du ju möjlighet att få dessa två världar att samverka. Men, har man inte just en sådan kontroller så betyder valet att köpa en Z-wave-kontroller och enheter att man på ett sätt låst sig vid den standarden och den lösningen.
Även om jag nu skrev så ovan så finns det många undantag från det jag skrev. Vera verkar kunna kompletteras med en 433 MHz-enhet, så det fungerar säkert. Telldus Tellstick Znet Lite v2 har också stöd för båda standarder. Man kan också ordna sin egen om man vill ha total kontroll.
Jag hoppas detta hjälpte dig lite