1-wire network shorted

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Stein
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 nov 2007, 19:33
Ort: Bromsten/Stockholm

1-wire network shorted

Inlägg av Stein »

Hej
Har mätt sedan lång tid temperaturen i förrådet både på insidan och utsidan med hjälp av 2 temperatursensorer och seriell adapter.

Har bytt dator och därför uppgraderat till USB-adapter, köpte även en 1 meters förlängningskabel till den gamla förgreningen.
När jag nu sätter i förlängningskabeln mellan USB-adaptern till förgreningen och därefter kopplar in temperatursensor kabeln får jag detta felmeddelandet i Logtemp "1-wire network shorted" och ingen mätning fungerar.

Om jag däremot sätter temperatursensorkabeln direkt i USB-adaptern fungerar det ypperligt.

Vad kan vara felet, förgreningen eller förlängningskabeln?

Mvh
Michael
Bilagor
Gammal seriell koppling, ny usb koppling och gammal temperatursensor
Gammal seriell koppling, ny usb koppling och gammal temperatursensor
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Inlägg: 1245
Blev medlem: 04 jan 2008, 02:34
Ort: Nossebro
Kontakt:

Re: 1-wire network shorted

Inlägg av Plutonium »

Det låter som kontakteringen är fel. I och med att du har mätt temperaturen under längre tid och under alla tider så har m.nu haft olika kontakteringar.
Ta en kik på den sidan https://blog.m.nu/kontakteringsguide-1wire/ och se om det stämmer. Så börjar vi där :)
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
Stein
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 nov 2007, 19:33
Ort: Bromsten/Stockholm

Re: 1-wire network shorted

Inlägg av Stein »

Vad jag ser är att kontakteringen är olika, från seriell adaptern och usb-adapter + förlängningen. Det vill säga före 2008 och efter 2008

Kan då Usb-adaptern och dess rj45 via en förgrening till rj11, kommunicera?

Om det är så,kanske det är fel på den nyköpta kabeln mellan usb-adaptern och förgreningen?
kaaswe
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 77
Blev medlem: 10 jan 2013, 17:23

Re: 1-wire network shorted

Inlägg av kaaswe »

Stein
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 nov 2007, 19:33
Ort: Bromsten/Stockholm

Re: 1-wire network shorted

Inlägg av Stein »

Då mitt teknikkunnande verkar vara mediokert får nog ni leda mig rätt. Jag fattar inte ett dugg. Jag hittar inte svaret i länken.

Det fungerar när jag sätter in vilken om helst av de två gamla temperatursladdarna rj11 till usbadaptern rj45.
Försöker jag med usbadaptern rj45 och den nyinköpta förlängningen rj45 till förgreningen rj12 och därefter temperatursladdarna rj11 får jag upp felmeddelandet ovan.

Då till frågan, kan det vara fel på sladden eller kan inte förgreningen låta kommunikationen mellan rj11 och 45 komma fram?
kaaswe
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 77
Blev medlem: 10 jan 2013, 17:23

Re: 1-wire network shorted

Inlägg av kaaswe »

då dina tempgivare är kontakterade enligt den "gamla" modellen, alltså köpta under 2008 eller tidigare, är pinouten annorlunda än på den "nya" kontakteringen som din förlängingskabel har.

Har du inte möjlighet att klämma egna kablar då du saknar tång är nog enklaste alternativet att köpa nya tempsensorer, som då har "rätt" kablar.

Tänker du fortsätta med mätning och utöka kanske det värt värt ca160kr för en modulärtång, en påse lösa RJ12 och en rulle kabel, att sen skala och klämma egna kablar är inte svårt. Du ska då köra med det som står i kabelguiden.

Hoppas detta hjälper dig.
Stein
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 nov 2007, 19:33
Ort: Bromsten/Stockholm

Re: 1-wire network shorted

Inlägg av Stein »

Men varför fungerar det när jag stoppar in den gamla tempgivarsladden direkt in i USB adaptern? Då får jag värden och allt är frid och fröjd.

Har nu beställt nya sladdar i alla fall.
Stein
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 nov 2007, 19:33
Ort: Bromsten/Stockholm

Förgreningskontakt RJ12 ---> gammal tempsladd OK

Inlägg av Stein »

Så där ja!

Här kommer svaret, byter man till en ny förgreningskontakt RJ12 kan man använda de antika temperatursensor sladdarna med dess existerande koppling. Upptäckte det när jag blev frustrerad när jag försökte löda om sensorn från en av de temperatursensorsladdarna jag har. Synen är väl inte glasklar som i ungdomen längre, blev lite pillrigt.

Stoppade in den andra antika sladden i nya förgreningskontakten och puff, den blev aktiv direkt. LOL
Skriv svar