Ja, så kan det ju bli. Apple har absolut börsen för att köra över konkurrenter om man skulle fokusera på det. Men, jag vet inte. Jag är vanligtvis tydligt en "Apple fanboy" men jag ser stora skillnader mellan det som Apple levererar med Homekit, både just nu och vad som kan göras i framtiden, och Z-wave. Homekit är Wifi-baserat.Fredrik B skrev:Tack för utförligt svar! Ang HomeKit; är det rimligt att tro att Apple själva släpper en controller inom en överskådlig framtid? Om jag förstår det rätt så är HomeKit ett mindre avancerat och mindre flexibelt alternativ men finns det en risk att z-wavetekniken "dör ut" till förmån för Apples lösning?
För mig, med ett lite större hus i två våningar + vind och ett garage så har jag svårt att få Wifi på alla ställen. Egentligen kan jag inte det, utan det jag gör är att jag sätter ut mindre accesspunkter på strategiskas ställen som agerar repeaters för den primära accesspunkten. Men, det går sådär ibland kan man säga, oftast på grund av att punkterna hamnar i osynk mot varandra. Man kan då se på enheten att man har bra uppkoppling mot accesspunkten, men ingen mot internet. Ganska vanligt. Där vill jag inte slänga in enheter som dessutom ska styra saker runtom mig i huset. Frustrerat knapptryckande och en massa nya ord skulle jag se och lära mig av sambon rätt snart. En WAF i kris kan man säga. Och, med Wifi så gör det inte saken bättre att lägga till en accesspuknt i detta om man inte kommer
Z-waves mesh och direkta kommandon mellan enheter passar mig perfekt. Genom att lägga till strömförsedda noder på strategiska ställen i huset så har jag ett finfint nät nu. Fungerar klockrent. Det är en enkelt signalering, och då är det för mig en fördel att inte lägga in de signalerna i nätet där all annan trafik går. Så ser jag det. Om jag vill ha ett Homekit-stöd så tror jag hellre ser en brygga mellan Z-wave kontrollern och Homekit, men det är bara min preferens så klart.