Athom Homey - samlingstråd

Diskussioner och support runt controllers med Z-wave.
Ingen styrenhet? Köp en här: https://www.m.nu/z-wave/styrenheter-z-wave
Thesparrow
Wannabe

Athom Homey - samlingstråd

Inlägg av Thesparrow »

Välkommen till den stora tråden om Athom Homey!

Tänkte att det nog vore läge att starta en samlingstråd för oss som har en Athom Homey eller är intresserad av en.
Tanken är att vi här kan posta tips på flows, posta bilder på våra setups, ställa frågor, få hjälp med vår lille Homey med mera, ja allt som rör denna lilla magiska kula. :)
Thesparrow
Wannabe

Re: Athom Homey - samlingstråd

Inlägg av Thesparrow »

Min beställning på en egen Homey är lagd alldeles nyss. Medan jag väntar på leverans får man sysselsätta sig med att läsa på om olika flows som andra skapat och börja göra en wish list över appar att ladda ned.
Kommer regelbundet posta mina framgångar och motgångar med Homey, både i text och med bilder.

Har redan läst en hel del om att röstigenkänningen i Homey inte är speciellt bra (hoppas på utveckling!). Vill man promt ha röstigenkänning så går det tydligen att koppla samman Amazon Ecohs Alexa med Homey! Även Google Asisstant ska fungera.

Alexa, tell Homey to....

https://www.youtube.com/watch?v=gA5VjsFgpGg

Hur coolt är inte det!? :)

Visst lite irriterande att behöva börja varje mening med "Alexa, tell Homey to..." men Alexa förstår i alla fall vad man säger. Sen blir det ju lite fördröjning vid kommunikation men men...
Thesparrow
Wannabe

Inlägg av Thesparrow »

Sådär, nu är min lilla Homey up and running! :)

Själva installationen var löjligt enkel. (Dock medföljer ingen manual, så utan en länk till deras hemsida å förpackningen).
Kopplade in strömsladden till Homey, den snurrade igång, loggade in på mitt wifi med den. Sedan skapade Homey ett eget litet nätverk som går at ansluta antingen mobilen eller datorn till för att göra resterande installation. Det coola är att Homey pratade med en under installationen :)

Väl ingång så började den med att ladda hem lite uppdateringar.

Interfacet är flera mil före min gamla Telldus Tellstick V2. Mycket enkelt att överskåda och förstå!
Gick direkt till apps och laddade hem Ike Trådfri, Fibaro, Aeotech, Countdown (timer-app), Neo Coolcam, Domitech, Spotify, Sonos och Plex.

Har installerat en rörelsesenor i badrummet, Aeotech multisensor 6 samt en Ikea trådfri e27 lampa. När någon går in i badrummet så tänds den, och håller sig tänd så länge det är rörelse.
Behövdes tre flow för att få detta att fungera felfritt:

1. If motion is detected, turn on light and Stop the timer.
2. If motion stops, start the timer
3. If timer is zero then turn off lights

I lampor runt om i huset blev det Ikea trådfrilampor, e14 och e27 lampor. På vissa ställen passade det sig bättre med Z-wave brytare, kör då med Telldus samt Domitech Zbulb (som agerar som repeter med!).

Själva installationen av Ikea trådfri gick först dåligt men lästa mig till ett konstigt knep! När första trådfri lampan är inlärd, bryt strömmen till denna innan nästa ska läras in! Jag lärde in en lampa i hallen, lät den vara i (den lös inte, men strömmen var på till den) och försökte sedan lära in en till lampa, gick inte! Det stod antingen att lampan redan existerade eller att den inte hittade någon enhet. Bryter man dock strömmen till lampan, dvs att slå av kontakten/brytaren eller skruvar ur den, då går det finfint att lära in flera lampor. Så lär in en lampa i taget! Sen kan man slå på strömmen till alla :)

Zbulbs gick fint att lära in, även fibaros ögon gick mycket enkelt at lära till.

Flows är sköna att jobba med. Det enda som stör mig är att man inte kan ha två Trigger-events i samma flow. Man får skapa två separata flows. Dock kan ett flow starta ett annat flow.

Röststyrningen är inte bra! Homey ska dock gå att koppla via Alexa eller google home.

Homeys förmåga att känna av ens närvaro är inte heller optimal. Just nu finns det dessutom 2 appar i app-store för Homey, och jag har bägge installerade för att närvarofunktionen ens ska fungera.

Under inställningar kan man se sitt z-wave och zigbee nätverk grafiskt, dvs vilka enheter som meshar mest med varandra. Coolt att se, och underlättar när man ska bygga ut för att kunna täppa till luckor i nätet.
sensonic
Wannabe

Inlägg av sensonic »

Hej.

Har en Homey här också men har än så länge mest ett gäng Telldus Plug-In Switch som ju ännu inte har någon officiell app för Homey.

Läser din text ovan som att du ändå har fått kontakt med samma brytare. Fick du det och i så fall hur?
Quart
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Quart »

controllers/homey-t5715.html
Borde det inte räcka med en tråd om Homey..
Låst