Tack för det! Mycket bra poäng, det där med räckvidd hade jag inte tänkt på alls.
Intressant det du säger vad gäller strul med Z-wave-nätverk. Vad är din bild av vad det oftast beror på, t.ex. att signalerna inte går fram, noder för inte signalen vidare, hubben gör fel etc.?
Varning för att det nu kommer ett väldigt långt inlägg!
Ett robust system är viktigt för mig vilket är anledningen till att jag nu har kollat upp KNX också som detta inlägg handlar om, samt en jämförelse mellan KNX och Z wave. Jag har nämligen inte hittat någon jämförelse som går ner på djupet. Att saker funkar i långa loppet, är framtidssäkra och utbyggbara är viktigt. T.ex. så skulle jag bli galen om ljuset ibland inte tänds när jag trycker på en knapp, eller om det uppstår större tidsfördröjningar.
Vad gäller robusthet så kan man generalisera och säga att KNX är mer stabilt eftersom det (i sin vanligaste form) är trådat, men jag tror inte att det i så fall är hela sanningen. Förhållanden bör väl inte ändra sig så mycket inomhus så att en signal går ibland men inte alltid? Jag tror att svaret inte är så enkelt och finns längre ner i protokollet/tekniken. Blåtand är ett trådlöst protokoll där blåtandsenheter inte alltid kommunicerar felfritt, t.ex. så verkar inte alltid telefonen och bilen tala samma spåk. Mobiltelefoner är trådlösa och funkar ofta jättebra och har som följd nästan helt ersatt det fasta nätet. Jag är lite rädd för att trådade bussar i fastigheter är på väg att gå samma öde till mötes (och ett hus livslängd ska vara minst 50 år enligt Boverket). KNX har funnits i över 30 år men hur ser framtiden ut egentligen? En trådad buss är relativt störokänslig och kan agera kraftmatning men billiga, strömsnåla och batteridrivna IOT-prylar med öppna kommunikationsstandarder kommer med full kraft nu.
Huset ska dock byggas nästa år så om jag kommer fram till att KNX är mer stabilt än Z wave så får jag nog välja trådad KNX ändå eftersom jag inte har tid att vänta på något bättre. Jag har sökt en hel del men det verkar inte finnas några enkla svar på exakt hur felsäkert som Z wave är. Det jag tycker mig kunna läsa ut är att Z wave långt ifrån alltid fungerar felfritt, och felet verkar bero på vilka komponenter som man köper och var man placerar dem. Saker fungerar bra ett tag men plötsligt förändras något. Hubbarna, t.ex. HC2, vara ett ganska stort problem (som kanske beror på handhavandefel men det bör man nog inte klandra Z wave för). Finns det förresten handskakning i Z wave att en signal har tagits emot och finns det loggar för förlorade meddelanden? Finns det några loggnings- och felsökningsfuktioner i Z wave-nätverk?
Gällande KNX kan jag inte hitta så mycket information om problem med robusthet, men en del av det kanske beror på att privatpersoner/elektriker sällan har hubbar med avancerad funktionalitet, eller dryftar problem på öppna forum? En annan del beror väl på att trådat i detta fall bör vara mer felsäkert och att signalen nästan alltid kommer fram.
En del av svaret gällande robustheten kanske ligger i certifieringen, men den enda informationen jag hittar för Z wave är det här:
http://z-wavealliance.org/z-wave_certif ... erability/. Där framgår inte specifikt vad som testas. Gällande KNX hittar jag detta:
https://www.knx.org/ae/knx/technology/c ... /index.php, som ger lite mer information och verkar lite mer rigoröst (t.ex. EN 50090-2-2 och CE). Jag är i alla fall inte tillräckligt kunnig för att lyckas utläsa något om detta. Båda protokollen verkar inkludera väldefinierat och normativt vokabulär/semantik som komponenterna måste implementera men här är jag osäker.
Jag har nedan listat några andra punkter där jag försöker beskriva skillnader och likheter mellan KNX och Z wave som jag har kommit fram till utifrån ”vanliga” installationsfall (typ ett sådant som jag beskrev i föregående inlägg, t.ex. centraliserade strömbrytare i KNX-systemet och strömbrytare med insignal från knappar i i Z wave-systemet):
Kabeldragning
- Buss: KNX-bussen dras till sensorer (t.ex. ljusknappar) och aktorer (t.ex. strömbrytarna i elcentralen). Z wave har ingen trådad buss.
- Dragning av starkströmskabel: Gällande Z wave så dras matning/fas direkt till a) smart strömbrytare bakom strömställare/knapp och sedan till uttag eller b) till smart strömbrytare bakom vägguttag. Flera uttag kan matas av samma tändtråd. Gällande KNX så dras separat matning (eller tändtråd) till de vägguttag man vill kunna styra. Detta görs med sjuledare (fas, nolla, jord och tre tändtrådar) eller dylikt. Görs detta endast för belysningsuttag blir det inte så mycket mer kabel som måste dras enligt KNX Sweden. Ingen starkström dras till strömställare.
Komponenter
- KNX: Ljusknappar, strömbrytare/dimmer, kraftförsörjning, linjekopplare etc.
- Z wave: Strömbrytare/dimmer (med ingång för ljusknapp) etc.
- Jag behöver nog en hubb av något slag för att få den funktionalitet som jag vill ha (t.ex. rörelsesensor som inte tänder ljuset 100 % om det är mörkt ute men bara 30 % om alla har gått och lagt sig), men bygger den nog själv med KNX- eller Z wave-gränssnitt.
Pris
- Vad gäller installation så borde KNX bli dyrare främst vad gäller dragning av busskabel, men dragning av tändtråd bör också till viss del göra det dyrare. Genom att slippa dra starkström till strömställare så bir det dyrare (kanske kan man säga att detta kvittas mot vartannat). Även installationen i elcentralen blir dyrare. Det blir däremot mindre kabelskarvning i dosor med KNX och man slipper koppla in de smarta brytarna i apparatdosorna (Som bör göras av fackman). Har ingen aning hur man prissätter detta dock…
- Vad gäller komponenter (bortsett extra kabel) så borde KNX bli lite dyrare, men när jag gjorde en snabb jämförelse (på m.nu och Eibmarkt) så var det inte så stor skillnad vad jag kunde se. Det finns komponenter med 20 strömbrytare och ganska billiga flush-monterade knappar som gör att man kan komma ner i pris, förutsatt att det är det priset som jag får som kund. Om jag installerar mycket funktionalitet så blir kostnaden för kraftförsörjning och linjekopplare inte så stor.
- Jag vill kunna konfigurera mitt system själv och gällande KNX så behöver jag ETS som kostar MYCKET pengar!
EMC
Strålning mot andra komponenter och levande ting är för många en icke-fråga. Här är KNX bättre efter som det är trådburet.
Resurseffektitivet och social hållbarhet
Också en icke-fråga för många. Här är det svårt att räkna. Mer kopparkabel i KNX-lösningen men troligen mindre sällsynta metaller i komponenterna eftersom transformering bara sker en gång (i strömförsörjningskomponenten) och eftersom strömbrytarna i elcentralen i större utsträckning delar på kommunikationshårdvaran. Kanske är det mindre coltan/konfliktmetaller i KNX-komponenterna för att de inte är lika platsbegränsade (coltan används vad jag förstår i kondensatorer som ska ta lite plats och hålla hög prestanda). Det finns dock ingen information om detta till privatpersoner vilket jag tycker är väldigt synd!
Energieffektivitet
Vissa Z wave-strömbrytare drar så mycket som 0,8 W i standby och det tycker jag är mycket om man t.ex. jämför med dagens LED-belysning. Jag hittar ingen motsvarande siffra för KNX men jag gissar att den är lägre eftersom det ändå är en separat strömförsörjning som måste klara av att mata alla noder på bussen vilket bör skapa efterfrågan på energisnåla noder.
Flexibilitet och framtidssäkring
Båda systemen är utbyggbara. T.ex. så kan ju KNX-systemet byggas ut både med KNX-RF eller varför inte med Z-wave? Vad jag har förstått så funkar KNX fint med DALI så där kanske det är en lättare integration än mot Z wave? Jag har funderat lite på att göra huset utbyggbart till likström, men här finns nog inga skillnader utan det gäller oavsett att dra så mycket elrör som möjligt.
Elsäkerhet
Jag har svårt att uttala mig om ifall något av systemen skulle ha säkrare (t.ex. brandsäkerhet) produkter men i länkarna ovan så nämns åtminstone att KNX-produkter uppfyller en europeisk säkerhetsstandard. Gällande KNX så sker placeringen av starkströmskomponenter i elcentraler av plåt i så stor utsträckning som möjligt och inte i plastdosor i väggen i hela huset, vilket borde tala till KNX fördel.
Annat?
Jag har säkert glömt massor.
Slutsats
KNX-lösningen blir säkerligen dyrare, men jag kan inte säga hur mycket. Ju mer funktionalitet som jag bygger in desto billigare blir dock KNX i jämförelse med Z-wave. När jag tänker på kritisk funktionalitet som temperaturmätning för reglering av värme och ventilation, styra belysning, telefonmeddelande vid brand eller inbrott etc. så lutar jag nog åt att välja KNX, åtminstone som plattform för kritiska funktioner. Sedan kan jag alltid bygga ut med Z wave för allmän lek, men det beror på de kommentarer som jag får. Förhoppningsvis så leder om inte annat till en intressant diskussion och hjälper andra med samma funderingar på traven.