Fibaro plug m. mätning - besviken

Diskussioner runt sensorer med Z-wave.
Sensor går att köpa här: https://www.m.nu/z-wave/sensorer
BjornA
Wannabe

Fibaro plug m. mätning - besviken

Inlägg av BjornA »

Är det bara jag som är besviken när jag köpt en Fibaro wall plug med mätning av strömförbrukning att den inte skickar någon data över förbrukningen?
Det var det jag köpte den för, inte att den lyser färgad lampa om det.... Gjorde jag ett orimligt antagande att en Zwave-enhet som mäter förbrukning också rapporterar denna? Eller är det bara för att jag har Nexa Bridge som det inte funkar?

Det jag behöver veta är om det slutar dras ström via pluggen, så jag kan får styrenheten att skicka sms eller göra andra åtgärder...
rogerthn
Tar hemautomation på allvar

Re: Fibaro plug m. mätning - besviken

Inlägg av rogerthn »

Från Domoticz OpenZWave Control Panel för produkt FIBARO System FGWPF Wall Plug Gen5

Power: 142,2 W
Energy: 616,62 kWh
BjornA
Wannabe

Inlägg av BjornA »

rogerthn skrev:Från Domoticz OpenZWave Control Panel för produkt FIBARO System FGWPF Wall Plug Gen5

Så problemet är hos Nexa då? Tyvärr hjälper det ju mig inte då...
Mats789

Inlägg av Mats789 »

BjornA skrev:
rogerthn skrev:Från Domoticz OpenZWave Control Panel för produkt FIBARO System FGWPF Wall Plug Gen5

Så problemet är hos Nexa då? Tyvärr hjälper det ju mig inte då...
Ja, problemet är hos Nexa om du har en Bridge
dargosch

Inlägg av dargosch »

Har du ström-mätning ifrån någon annan enhet i din bridge, eller är det så att nexas kontroller helt enkelt inte har en funktion för att visa upp den? Jag skulle i så fall byta kontroller.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy

Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez
BjornA
Wannabe

Inlägg av BjornA »

dargosch skrev:Har du ström-mätning ifrån någon annan enhet i din bridge, eller är det så att nexas kontroller helt enkelt inte har en funktion för att visa upp den? Jag skulle i så fall byta kontroller.
Nej, det har jag inte och det finns ingen specifik grupp för det i Bridgen heller. Pluggen dyker upp lite överallt i de andra grupperna, men jag har ännu inte hittat något som matchar på ett bra sätt.

Inget läge för mig att byta ut Nexa, eftersom de andra Z-wave-kontrollers inte verkar i sin tur styra Nexas egne enheter, som det "kryllar" av här hemma... att byta samtliga dessa mot Z-wave vore ingen billig manöver. (Bara i rummet jag sitter nu finns 5st Nexa-enheter.)
Mats789

Inlägg av Mats789 »

Hej BjornA. Jag har också fullt med Nexa (speciellt nu vid jul) som jag kör via Vera med rfxtrx-enheten så man måste inte vara låst vid Bridge.
BjornA
Wannabe

Inlägg av BjornA »

Mats789 skrev:Hej BjornA. Jag har också fullt med Nexa (speciellt nu vid jul) som jag kör via Vera med rfxtrx-enheten så man måste inte vara låst vid Bridge.
Hej... vad är "Vera med rfxtrx-enhet" för något... och vad kostar det?

Jag kan tänka mig någon enklare Z-wave controller också, om man kan få den att trigga någon enhet som Nexa:n känner av att den ändrats... vill däremot inte lägga ett par tusen kronor på det... för i det stora hela funkar allt... det är bara lite slutpolering...

Tycker snarast det vore i Nexas egenintresse att fixa till detta, och jag skulle gärna betatesta... eller till och med låna ut fibaropluggen till dem för analys om de inte har någon.
Mats789

Inlägg av Mats789 »

Veran enheterna (Secure, Plus, Edge) hittar du liksom enheten RfxTrx433E på m.nu. Man kan koppla RFxTrx433E via USB till Veran och därmed kan styra/och läsa 433 Mhz enheter, t.ex. Nexa. Man Pluggar in RfxTrx433E i Veran och laddar ner en gratis app i Veran och med det, Voila!
tomgr709

Inlägg av tomgr709 »

Har nyligen uppgraderat till Zwave och har en FIBARO WALL PLUG FGWP-102. Denna rapporterar effekt och energi enligt önskemål till/via Telldus ZNET V2.
Skriv svar