Låt mig gnälla av mig lite:
Min setup är att jag vill använda en Tellstick Duo för att främst läsa av givarvärden, men även för att styra belysning. Jag har en Linux-server (x86) som jag tänkte skulle få rollen att hantera detta. Den körde Debian Jessie.
Jag installerade Telldus Core från källkod och kompilering och installation gick utan problem.
Därefter var det dags att konfigurera systemet, och dokumentationen var väl i bästa fall bristfällig. Men till slut kom jag fram till ungefär följande konfiguration:
Kod: Markera allt
user = "nobody"
group = "plugdev"
ignoreControllerConfirmation = "false"
controller {
id = 1
name = "Tellstick Duo"
type = 2
serial = "A7Z2YQCX"
}
device {
id = 2
controller = 1
name = "Lampa"
protocol = "arctech"
model = "selflearning-switch"
parameters {
house = "1000"
unit = "2"
}
}
Jag har en temp/fukt-givare och två brytare som jag köpte samtidigt. Alla tre är från Telldus, för att jag ville vara säker på att det inte skulle bli några kompatibilitetsproblem (

https://www.m.nu/startpaket-433mhz/star ... hz-control
Temp/fukt-givaren dök upp ganska omedelbart, när jag väl fått rätt på konfigurationsfilen. Jag försökte även med en Oregon Scientific tempgivare, som Tellstick ska ha stöd för enligt "internet", men från den får jag inte in några värden.
Därefter testade jag med brytarna, och det fungerade faktiskt ganska med en gång att para ihop dem ("tdtool --learn 2") och att sedan tända/släcka med tdtool.
Efter det blev jag av andra skäl tvungen att uppgradera servern från Debian Jessie till Debian Stretch (senaste stabila versionen). Då började problemen.
För det första kunde jag inte kompilera om Telldus Core längre eftersom det var lite konflikter mellan signed och unsigned chars i källkoden. Jag fixade det först manuellt och fick det att kompilera. Sedan såg jag att samma sak blivit fixat på Github så jag tog ändringen därifrån istället. Ändringen ska dock bara påverka Ikea och X10, som jag inte använder.
Därefter körde jag make install, och då skrev den över min konfigurationsfil utan att fråga! Jag hade naturligtvis ingen kopia. Konfigurationen ovan är vad jag har nu, och om jag minns rätt så är den exakt likadan som tidigare,.
Temperaturavläsning går nu lika bra som tidigare. Men att para ihop med brytare fungerar inte överhuvudtaget. När jag kör upplärningskommandot lyser Tellstick röd en kort stund, som den ska vad jag förstått. Men inget händer. Jag har provat med båda brytarna, upprepade gånger, och även med brytarna någon enstaka meter från Tellstick för att försäkra mig om att det inte är avståndet som är problemet.
Jag testade då att installera MacOS-programvaran på min MacBook Pro, och fick även där in temperaturer, men ihopparning fungerade inte heller där (samma fenomen att Tellsticken lyser rött, men brytaren påverkas inte).
Jag har även testat mot en icke-självlärande brytare från Clas Ohlson, men inte heller den får några kommando från Tellstick. Det känns som att Tellstickens sändfunktion upphört.
Jag har naturligtvis testat upprepade gånger att koppla ur Tellstick osv men inget hjälper.
Just nu har jag registrerat temperaturer under lite mindre än ett dygn, och det fungerar ganska bra. Men två gånger under detta dygn har något hänt med USB-anslutningen så att jag blivit tvungen att koppla ur enheten och sätta i den igen för att den ska börja fungera igen. Vid dessa tillfällen får jag följande meddelande i dmesg:
Kod: Markera allt
[ 5523.840670] usb 4-3: new full-speed USB device number 4 using ohci-pci
[ 5524.038285] usb 4-3: New USB device found, idVendor=1781, idProduct=0c31
[ 5524.038293] usb 4-3: New USB device strings: Mfr=1, Product=2, SerialNumber=3
[ 5524.038297] usb 4-3: Product: TellStick Duo
[ 5524.038301] usb 4-3: Manufacturer: Telldus
[ 5524.038304] usb 4-3: SerialNumber: A7Z2YQCX
[16545.502480] ohci-pci 0000:00:12.0: frame counter not updating; disabled
[16545.502501] ohci-pci 0000:00:12.0: HC died; cleaning up
[16545.502612] usb 4-1: USB disconnect, device number 2
[16545.502902] usblp0: removed
[16545.503136] usb 4-3: USB disconnect, device number 4