Tellstick Duo - massor av problem och instabilitet

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
jomag
Wannabe

Tellstick Duo - massor av problem och instabilitet

Inlägg av jomag »

Är det egentligen någon som har Tellstick Duo körande med stabil funktion? Jag har haft min ett par dagar nu och det har varit en enda lång rad av problem och instabilitet.

Låt mig gnälla av mig lite:

Min setup är att jag vill använda en Tellstick Duo för att främst läsa av givarvärden, men även för att styra belysning. Jag har en Linux-server (x86) som jag tänkte skulle få rollen att hantera detta. Den körde Debian Jessie.

Jag installerade Telldus Core från källkod och kompilering och installation gick utan problem.

Därefter var det dags att konfigurera systemet, och dokumentationen var väl i bästa fall bristfällig. Men till slut kom jag fram till ungefär följande konfiguration:

Kod: Markera allt

user = "nobody"
group = "plugdev"
ignoreControllerConfirmation = "false"

controller {
  id = 1
  name = "Tellstick Duo"
  type = 2
  serial = "A7Z2YQCX"
}

device {
  id = 2
  controller = 1
  name = "Lampa"
  protocol = "arctech"
  model = "selflearning-switch"
  parameters {
    house = "1000"
    unit = "2"
  }
}
Serienumret (A7Z...) hittade jag med dmesg.

Jag har en temp/fukt-givare och två brytare som jag köpte samtidigt. Alla tre är från Telldus, för att jag ville vara säker på att det inte skulle bli några kompatibilitetsproblem ( :roll: ). De är av samma typ som de som ingår i detta paket:

https://www.m.nu/startpaket-433mhz/star ... hz-control

Temp/fukt-givaren dök upp ganska omedelbart, när jag väl fått rätt på konfigurationsfilen. Jag försökte även med en Oregon Scientific tempgivare, som Tellstick ska ha stöd för enligt "internet", men från den får jag inte in några värden.

Därefter testade jag med brytarna, och det fungerade faktiskt ganska med en gång att para ihop dem ("tdtool --learn 2") och att sedan tända/släcka med tdtool.

Efter det blev jag av andra skäl tvungen att uppgradera servern från Debian Jessie till Debian Stretch (senaste stabila versionen). Då började problemen.

För det första kunde jag inte kompilera om Telldus Core längre eftersom det var lite konflikter mellan signed och unsigned chars i källkoden. Jag fixade det först manuellt och fick det att kompilera. Sedan såg jag att samma sak blivit fixat på Github så jag tog ändringen därifrån istället. Ändringen ska dock bara påverka Ikea och X10, som jag inte använder.

Därefter körde jag make install, och då skrev den över min konfigurationsfil utan att fråga! Jag hade naturligtvis ingen kopia. Konfigurationen ovan är vad jag har nu, och om jag minns rätt så är den exakt likadan som tidigare,.

Temperaturavläsning går nu lika bra som tidigare. Men att para ihop med brytare fungerar inte överhuvudtaget. När jag kör upplärningskommandot lyser Tellstick röd en kort stund, som den ska vad jag förstått. Men inget händer. Jag har provat med båda brytarna, upprepade gånger, och även med brytarna någon enstaka meter från Tellstick för att försäkra mig om att det inte är avståndet som är problemet.

Jag testade då att installera MacOS-programvaran på min MacBook Pro, och fick även där in temperaturer, men ihopparning fungerade inte heller där (samma fenomen att Tellsticken lyser rött, men brytaren påverkas inte).

Jag har även testat mot en icke-självlärande brytare från Clas Ohlson, men inte heller den får några kommando från Tellstick. Det känns som att Tellstickens sändfunktion upphört.

Jag har naturligtvis testat upprepade gånger att koppla ur Tellstick osv men inget hjälper.

Just nu har jag registrerat temperaturer under lite mindre än ett dygn, och det fungerar ganska bra. Men två gånger under detta dygn har något hänt med USB-anslutningen så att jag blivit tvungen att koppla ur enheten och sätta i den igen för att den ska börja fungera igen. Vid dessa tillfällen får jag följande meddelande i dmesg:

[ 5523.840670] usb 4-3: new full-speed USB device number 4 using ohci-pci
[ 5524.038285] usb 4-3: New USB device found, idVendor=1781, idProduct=0c31
[ 5524.038293] usb 4-3: New USB device strings: Mfr=1, Product=2, SerialNumber=3
[ 5524.038297] usb 4-3: Product: TellStick Duo
[ 5524.038301] usb 4-3: Manufacturer: Telldus
[ 5524.038304] usb 4-3: SerialNumber: A7Z2YQCX
[16545.502480] ohci-pci 0000:00:12.0: frame counter not updating; disabled
[16545.502501] ohci-pci 0000:00:12.0: HC died; cleaning up
[16545.502612] usb 4-1: USB disconnect, device number 2
[16545.502902] usblp0: removed
[16545.503136] usb 4-3: USB disconnect, device number 4
Gah, nu har jag fått gnälla av mig lite. Skulle vara intressant att komma i kontakt med någon som har det körande under ungefär samma omständigheter. Hittills har det varit en väldigt tråkig upplevelse att försöka få igång Tellstick Duo, och jag förstår att den är utgående med tanke på att programvaran i princip inte sett några uppdateringar sedan 2014 åtminstone. Men så länge den säljs borde man väl åtminstone kunna få den att prata med andra enheter från Telldus... :evil:
svartöra
Gillar hemautomation

Re: Tellstick Duo - massor av problem och instabilitet

Inlägg av svartöra »

Jag har ingen idé om vad de här problemen kan bero på, men de två tellstick duo jag har är mycket stabila. Den ena används med Switchking på Windows 7, och den andra sitter på en raspberry som inte är av nyaste modell. Så hittar du väl felet blir det nog bra...
dargosch
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av dargosch »

Ja jag har också en duo som jag kör på en pi med senaste uppdaterade raspian på (tror jag). Det fungerar. Ingen tröst för dig kanske, men..
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy

Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez
jomag
Wannabe

Inlägg av jomag »

Det känns ju bra att det åtminstone fungerar för några av er!

Vet ni vilken firmware-version ni använder? Jag körde in den senaste (version 12) det första jag gjorde. Det kanske jag skulle låtit bli ...

Jag tvingade in en nya kernel (4.13 ist för 4.9) från Debians backport-förråd, och det verkar ha avhjälpt problemet med att givaren kopplas bort efter en viss tid. Det har nu gått nästan två dygn sedan jag gjorde det och den har samlat in värden stabilt.

Fortfarande kvarstår två problem: jag får inte in värden från några andra givare än den från Telldus, och allvarligast: det går inte att para ihop självlärande brytare och inte heller att tända/släcka dem.
jomag
Wannabe

Inlägg av jomag »

Det skulle också vara intressant att få ta del av era tellstick.conf-filer.
svartöra
Gillar hemautomation

Inlägg av svartöra »

Jag använder senaste fw i båda (vilken version det nu är). Här är ett utdrag från tellstick.conf:

user = "nobody"
group = "plugdev"
deviceNode = "/dev/tellstick"
ignoreControllerConfirmation = "false"

controller {
  id = 1
  type = 2
  serial = "A7Z2YXJC"
}

device {
  id = 1
  name = "Uttag 1 (Spånlampa)"
  protocol = "arctech"
  model = "selflearning-switch:nexa"
  parameters {
    house = "3005"
    unit = "16"
  }
}
device {
  id = 2
  name = "Uttag 2 (Guldspot)"
  protocol = "arctech"
  model = "codeswitch:nexa"
  parameters {
    house = "B"
    unit = "2"
  }
}
device {
  id = 3
  name = "Uttag 3 (Brun soffa)"
  protocol = "arctech"
  model = "codeswitch:nexa"
  parameters {
    house = "B"
    unit = "3"
  }
}
Resten av enheterna (typ 20 till) ser snarlika ut..

De givare jag har är en bunt termometrar (UPM/ESIC från ClasOhlson), en från Teknikmagasinet (https://www.teknikmagasinet.se/produkte ... ygrosensor) och en foogagdet-sändare med två 1-wiresensorer. Mottagningen brukar variera lite men är för det mesta som den ska.
jomag
Wannabe

Inlägg av jomag »

Tack för utdraget ur tellstick.conf. Men min ser i princip likadan ut.

Ett litet steg framåt:

Jag bestämde mig för att nedgradera till en tidigare firmware. Nuvarande är 12, och tyvärr är den enda äldre version som kan laddas ner den mycket gamla version 4. Men jag hade inget att förlora, så jag kopplade min Tellstick till min Windows-dator, nedgraderade, och testade igen via Windows-mjukvaran. Och nu fungerade sändning! Jag kan tända och släcka både en självlärande brytare från Telldus och en "code switch" variant från Clas ohlson.

Jag kopplar tillbaka Tellstick i Linux-servern, men tyvärr, samma sak som tidigare och dessutom förstår den inte längre vad den mottar från givarenheterna.

Bestämmer mig för att uppgradera till version 12 igen. Gör samma runda en gång till, och till min förvåning fungerar det nu, både i Windows och Linux, både att sända tänd/släck-kommandon och ta emot givarsignaler.

Två saker förbryllar fortfarande: på Linux kan jag inte "lära" telldus-uttaget, men om jag lär den med Windows-programvaran och skriver in samma adress i tellstick.conf så kan jag tända och släcka den. Vad gäller "codeswitch"-brytaren så fungerade den fortfarande inte i Linux, men jag provade med en annan variant från Rusta (båda "risingsun") så gick det bra.

Så just nu är status:

* Givarenheter fungerar bra om de alls går att läsa
* Att Tellstick-enheten kopplas ur kan jag åtgärda genom att ladda om kernel-modul "ohci_pci" (rmmod ohci_pci; modprobe ohci_pci). Jag tänker att jag kan köra detta kommando automatiskt när enheten försvinner.
* Självlärande brytare verkar gå bra att styra, men inte lära upp, från Linux
* "Codeswitch"-enheter verkar fungera stabilt, men Linux-programvaran kan inte styra alla produkter Windows-programvaran kan

Kul att det nästan fungerar. Synd och otryggt att det är så instabilt och att ingen vidareutveckling verkar ske...
Skriv svar