Nexa Fjärrkontroll i Vera

Diskussioner runt sensorer med Z-wave.
Sensor går att köpa här: https://www.m.nu/z-wave/sensorer
DenSnea
Gillar hemautomation

Nexa Fjärrkontroll i Vera

Inlägg av DenSnea »

Har försökt lägga in en av mina Nexa väggmonterade fjärrkontroller i min VeraPlus med Rfxtrx433e men denna tycks dyka upp som en sensor snarare än en fjärrkontroll, något som gör den svårt att koppla till scener i Veran.

Jag har en drös mindre nyckelrings fjärrar från Proove som fungerar precis som en fjärrkontroll ska om jag kopplar dom till Veran, men mina Nexa fjärrar vägrar totalt att fungera som annat än just en sensor där man får välja om den ska vara "tripped" eller ej vid skapande av scener.

Någon som har något tips på hur jag ska gå tillväga?
Mats789
Tar hemautomation på allvar

Re: Nexa Fjärrkontroll i Vera

Inlägg av Mats789 »

Mina Nexa fjärrkontroller (de som följer med paketet när man köper tre väggswitchar) dyker upp som BinaryLight vilket fungerar bra att trigga scener med. Vilken fjärr använder du?
DenSnea
Gillar hemautomation

Inlägg av DenSnea »

Använder två st Nexa LWST-605. Trodde dessa skulle skapas som vanliga fjärrkontroller i Veran.
Mats789
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av Mats789 »

De dyker upp som lampor med en on/off switch för mig, borde inte vara något problem. Ta bort dem, låt RfxTrx vara i lyssningsläge (auto-creation) och tryck några gånger nära Veran så borde de dyka upp som lampor. Man kan ändra detta till en switch med lite meckande med json-filer m.m. men det är inte värt besväret.
Jag använde dem tidigare till att trigga scener men har lämnat dem nästan helt idag (1 kvar) pga att de var så opålitilga, ibland triggades scenen ibland inte (433 problem). Den är bara envägskommunkation så Veran vet inte om den är på eller av, den vet bara hur man ställde den sist. Så då är det svårt att ha koll på dem om de är av eller på, om man triggar en scen manuellt så måste man sätta Nexa LWST-605 på i Veran också och det är lätt att det blir ur synk. Jag tröttande och gick till z-wave scen-controller, typ ZRC-90, bommar aldrig.
Skriv svar