larky 1 wire och datornät

Hur ser ditt mät- och/eller hemautomations-system ut? Dela med dig av hur just Ditt projekt ser ut och fungerar, eller hur dina planer ser ut för framtiden. Att läsa om andra är bästa inspirationen.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

larky 1 wire och datornät

Inlägg av larky »

1-wirenätet med kabellängd mellan varje sensor i meter.
1-wire-layout.png
Mitt 1-wirenät är kontakterat enligt Hobbyboards standard, mest för att det var det som verkade vara standard när jag började koppla. CAT5 kabel och RJ45 kontakter. Gemensam jord. Sensorerna förses med två hankontakter, och nätet sätts samman med raka skarvdelar.
rj45.jpg

Bilaga Datornätverk
LAN_layout9b.png
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: larky 1 wire och datornät

Inlägg av larky »

Lätt inspirerad av någon, *host*darmomerdaromer*host* så kände jag mig tvungen att mäta underjordstemperaturer...

Då jag bara hade 10 sensorer liggande, och hittade ett 135 cm långt plaströr lämpligt att sätta fast dessa i funderade jag ett tag på avståndet mellan varje sensor. Sensorerna monterades i stumpar av aluminiumrör, som fylldes hjälpligt med smältlim. Jag fegade ut och skrev upp sensorernas serienummer på en lista så att jag slipper fundera ut vilken som är vilken senare.
Det blev följande djup:
5
10
16
23
33
46
60
79
103
134 cm
Grävjobbet tog minst 4 minuter med en manuell jordborr från Jula som fick förlängas med en bräda för att kunna borra djupare än en meter.

Planerad inkoppling nästa helg...
DSC_0022.JPG
DSC_0022.JPG (95.31 KiB) Visad 19263 gånger
DSC_0024.JPG
DSC_0025.JPG
DSC_0025.JPG (77.65 KiB) Visad 19263 gånger
Senast redigerad av larky den 06 nov 2011, 22:42, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: edit:tjocka fingrar
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: larky 1 wire och datornät

Inlägg av daromer »

Härligt! Mitt nick är dock daromer :)

Skönt om man kunde köra med jordborr... Jag har alldeles för mycke sten :)
Jag har fått igång min igen efter att ha grävt sönder kablen i somras :D
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: larky 1 wire och datornät

Inlägg av larky »

thermd.cgi.png
thermd.cgi.png (10.9 KiB) Visad 19167 gånger
Jag blir mer och mer övertygad om att jag satt 5 och 10cm sensorerna fel...
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: larky 1 wire och datornät

Inlägg av larky »

Det är rätt viktigt att ha koll på såna där tråkiga saker som serienummer ibland!
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: larky 1 wire och datornät

Inlägg av larky »

Med en Ikea Sparsnäs, RTL-SDR, https://github.com/strigeus/sparsnas_decoder, timmedeltemperaturer från temperatur.nu(egen rapportering) och ett kalkylblad har jag nu gjort ett försök att göra ett timmedeldiagram hur mycket el ytjordvärmepumpen drar vid olika temperaturer.
Det är bara 680 timmar än så länge sedan jag fick igång systemet men det kommer nog att bli bra på sikt. JAg har tidigare gjort liknande med dygnsmedeltemperaturer men det tar sådan tid att få ett bra statistiskt underlag för alla temperaturer, med timmätning så borde det gå snabbare, typ 24 gånger snabbare! Enligt min tidigare data insamlad 2007-2014 klarar värmepumpen ner till ungefär -10°C utan att behöva eltillskott, gränsen går vid ungefär 1600W.
timmedeltemp.png
Skriv svar