Min Vera är offline

Diskussioner och support runt controllers med Z-wave.
Ingen styrenhet? Köp en här: https://www.m.nu/z-wave/styrenheter-z-wave
Swetimmy
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 06 jan 2018, 15:29

Min Vera är offline

Inlägg av Swetimmy »

Hej alla! Behöver lite hjälp av er mer kunniga. Jag köpte mig en Vera Plus häromdagen då jag vill göra mitt hem lite mer smart och den verkade ha mest potential om man ser till mina behov. Jag fick dock stora problem när jag skulle få igång den och undrar om någon här har haft samma problem och kanske eventuellt också har nån lösning på det.

Jag har följt alla steg i setupen utan problem men efter jag är klar med steg 4 och kommer tillbaks till mitt "Dashboard" och skall slutföra setupen så går det ej eftersom det står att min Vera är offline, "control your internet connection". Jag kan altså inte slutföra sista steget och jag tycker själv att jag har gjort allt, har bytt närverkskabel 3 gånger, testat alla portar på min router, fabriksåterställt den och gjort om 5 gånger och det verkar inte vara något fel på routern då allt annat funkar bra, det trådlösa och andra enheter jag har kopplat via kabel. Börjar bli lite less nu hehe.

Någon som också stött på detta problem och har en lösning? Det kan ju vara så att det är ett måndagsex men tänkte kolla här innan jag skickar efter en ny.

Jag är nybörjare inom området (men väldigt intresserad) och inte så duktig på det här med nätverk och gå in och gräva i routern eller hålla på och ändra ip addresser och sånt, så håll det gärna så pedagogist som möjligt. Tack på förhand! :)
DenSnea
Gillar hemautomation
Inlägg: 38
Blev medlem: 22 dec 2017, 21:03

Re: Min Vera är offline

Inlägg av DenSnea »

Hej Timmy och välkommen

Jag är precis som du ny med Vera, köpte mig en Vera plus begagnad innan jul och har nu sedan dess försökt att få igång den. Har kört Telldus ystem tidigare utan problem men kände att jag ville bygga mer avancerade funktioner än vad Telldus klarar av.

Jag har suttit i flera dagar i supporten med Vera och det har kommit fram nu att dom har släppt en firmware som är korrupt och har massa buggar, och tyvärr så väljer alltid en Vera att uppdatera sin firmware så fort man ska knyta den till sitt användarkonto. Vilka dioder lyser på din Vera när den är inpluggad?
Swetimmy
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 06 jan 2018, 15:29

Re: Min Vera är offline

Inlägg av Swetimmy »

Hej, har också haft en tellstick sen tidigare och kört den utan problem.

Okej, dålig firmware alltså, fått något svar på när det kan vara åtgärdat? Alla dioder på min controller lyser grönt konstant förutom "service" som blinkar i ca 0,5 sek intervaller.
Swetimmy
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 06 jan 2018, 15:29

Re: Min Vera är offline

Inlägg av Swetimmy »

Jag tänkte testa med en annan router under morgondagen för att se så att det inte är min router (som är den jag fick från bredbandsbolaget) som blockerar veran på något sätt. Långskott kanske, men skulle det ev. Kunna tänkas vara problemet?
DenSnea
Gillar hemautomation
Inlägg: 38
Blev medlem: 22 dec 2017, 21:03

Re: Min Vera är offline

Inlägg av DenSnea »

Vera har inte gett något svar på när det är åtgärdat, utan man får en länk av supporten med gammal firmware att tanka ner i Veran och så får man gå tillbaka helt enkelt. Dock när jag gjorde detta gick det helt åt skogen så nu sitter jag med med en offline Vera. Däremot tror jag att ditt problem är enklare att lösa än mitt.

Det låter som din Vera ändå lever men får ingen kontakt med Veras servrar. Om du kan kolla i din router vad din Vera fått för lokal ip adress så kan du knappa in den i en webbläsare och se om du kommer till startsidan i Veran.
Swetimmy
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 06 jan 2018, 15:29

Re: Min Vera är offline

Inlägg av Swetimmy »

Jag har försökt det också faktiskt då jag såg på ett klipp att man kunde göra sen, men utan framgång (anslutningen avbröts/sidan hittas inte)... Det är just att den inte får någon kontakt med mitt nätverk jag tycker är så konstigt då stupen hittar veran, den får en ip adress, den står som ansluten när jag går in i routerns gränssnitt och kollar, men inte på Veras hemsida när jag skall slutföra setupen...v :shock:
DenSnea
Gillar hemautomation
Inlägg: 38
Blev medlem: 22 dec 2017, 21:03

Re: Min Vera är offline

Inlägg av DenSnea »

Om du ändå vet det lokala ip till din Vera kan du testa att göra en ssh anslutning till Veran genom putty och se om den svarar.
Swetimmy
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 06 jan 2018, 15:29

Re: Min Vera är offline

Inlägg av Swetimmy »

Testade detta precis utan framgång, men det är tyvärr lite överkurs för mig så jag kan ha gjort fel! Skall låta en polare som kan mer om datorer testa och kolla på det och se om han når mer framgång :)
DenSnea
Gillar hemautomation
Inlägg: 38
Blev medlem: 22 dec 2017, 21:03

Re: Min Vera är offline

Inlägg av DenSnea »

Vill inte ge dig kalla fötter, men jag har försökt få igång min Vera sen den 22 december... Och jag tycker ändå jag har någorlunda datorkunskap gällande nätverk.

Hoppas du har mer tur än mig. Rapportera gärna hur det går.
Skriv svar