Nattlorden skrev:Precis en sådan här tråd man vill springa på när man skall gå och hämta ut sin beställda Vera Plus på lunchen...

Har kört Veran nu ett antal veckor men får konstant meddelanden om att det har kommit en ny firmware och att dom "strongly recommend" mig att uppdatera. Är fullständigt livrädd för att uppdatera Veran då jag uppenbarligen blir utan styrning på huset i en veckas tid varje gång

.
Nattlorden: Såg att du kör en Nexa Bridge sedan tidigare? Vad får dig att byta? Är det deras app mot android eller vill du bara "uppgradera" dig?
Mitt hus funkar helt okej nu vad gäller styrningar, men det var en ovanligt hög inlärningströskel för att få en Vera att lira som man vill får jag säga. Vill du bara kunna styra Z-wave enheter till och från samt väldigt enkla scener där t.e.x. en lampa tänds om en rörelsesensor aktiveras så bör du få igång allt på en dag. Vill du ha loggning av temperaturer/fukt, göra komplexa scener som styr ventilation och avfuktning beroende på olika regler, styra 433 mhz enheter med en RFXtrx433e samt komplex belysnings styrning, så hoppas jag du har fritid så det räcker till...
Jag vankar av och an nästan varje dag, och funderar på om jag inte borde köpt en Tellstick Znet Lite V2 istället. Jag hade fått samma funktionalitet som jag uppnår nu: lokal styrning även när nätet ligger nere, temp/fukt loggning, komplexa scener för vent/belysning och både Z-wave och 433 mhz stöd.
Det som fortfarande får mig att vilja försöka bli kompis med min Vera är: Veran har möjlighet att gruppera enheter, något som Tellstick'en inte kan. Allting hamnar bara i en lång lista och har man ett system på +30 enheter blir det lätt rörigt. Dessutom får jag säga att 433 mhz fungerar ruggigt snabbt och stabilt för att vara just 433 mhz. Under två månaders tid så är det endast en lampa som inte har tänt sig en morgon, annars har precis allting fungerat vad gäller ute såväl som innebelysning dag som natt. En annan väldigt fin aspekt gällande just 433 mhz här är att Veran med en RFXtrx433e programmerar 433 uttag och dimrar med respektive fjärrkontroller. Detta gör att "koden" som skickas från Veran är identisk med den kod som fjärrströmbrytaren skulle ha skickat till respektive uttag/relä. Skulle man använda sig av Nexas väggmonterade fjärkontroller som jag gör på många ställen, så blir respektive lampa automatiskt tillslagen i Verans interface om jag trycker på respektive fjärrkontrollen som sitter direkt på väggen, och detta utan att fjärrkontrollen är länkad till Veran. Jag får en slags bekräftelse i Verans interface på att just denna lampan är tänd. Något som inte var möjligt på en Tellstick. Dessutom, skulle Veran lägga av eller bli strömlös så fungerar ändå samtliga trådlösa puckar att styra med mina väggmonterade Nexa fjärrar helt fristående.