Vera Plus minnesproblem

Diskussioner och support runt controllers med Z-wave.
Ingen styrenhet? Köp en här: https://www.m.nu/z-wave/styrenheter-z-wave
DenSnea
Gillar hemautomation

Vera Plus minnesproblem

Inlägg av DenSnea »

Någon annan som upplever samma problem som jag? . Efter en firmware uppgradering så låser sig hela Veran och endast power led'en är tänd. Har lämnat den över natten för en firmware uppdatering och på morgonen fann jag Veran i just detta tillstånd.

Uppdaterade firmwaren när jag fick Veran och hade just detta problem men lyckades efter otaliga återställning lyckats få igång den. Nu är det åter samma problem.

När Veran väl fungerade var det stora problem med att försöka få Veran att uppdatera inställningar på enheter. Jag kunde ställa om parametrar, spara, gå ut ur enheten för att sedan gå in i I den igen och se att det är samma värden som innan jag gick in för att ändra.

Börjar starkt misstänka att jag har någon form av defekt minneskrets eftersom det är sådana fruktansvärda problem att spara ändringar.
Mats789
Tar hemautomation på allvar

Re: Vera Plus minnesproblem

Inlägg av Mats789 »

Nej, bara en gång på två år har behövt återställa den och det gick på första försöket. Jag föreslår att du kontaktar deras support.
DenSnea
Gillar hemautomation

Inlägg av DenSnea »

Har varit i mail kontakt med supporten hela dagen, enligt dom så bör man inte göra en firmware update om Veran visar tecken på lågt minne då det kan göra att enheten blir brickad :cry: . Har jag otur så kan jag lika gärna ta och slänga Veran efter det här tydligen. Han bad mig att lämna Veran inkopplad över natten och återkomma imorgon för att se hur den beter sig.
Mats789

Inlägg av Mats789 »

Låter konstigt :shock: . Man borde ju kunna fabriksåterställa den, det gjorde jag via knapparna på Veran sedan återskapade jag den med en back-up. Intressant att få vet hur det kommer att gå, så återkom gärna.

Jag antar att du redan följer denna:
http://forum.micasaverde.com/index.php/ ... 735.0.html
DenSnea
Gillar hemautomation

Inlägg av DenSnea »

Har försökt massor med gånger att göra en fabriksåterställning men Veran reagerar inte ens längre på reset knappen, ingenting händer. Tråden du länkade verkar stämma precis med vad jag upplever också, och enligt Vera själva är problemet som sagt att minnet är slut när jag valde att göra en firmware uppdatering.

Har inte hört ett knyst ifrån Vera supporten idag, hoppas dom återkommer imorgon.

edit;
Provade att ta bort Veran från mitt konto och göra fler fabriksåterställningar. Efter det tredje försöket fick jag en respons från Veran med en blinkande power led, så jag lät den vara. En timme senare hade även wifi led'en tänt sig, något som inte hänt förut. Morgonen därpå så lyste alla led'ar och jag kunde logga in på Veran via lokala ip't.

Drog en lättnadens suck när jag upptäckte att Veran inte var död trots allt. Har gjort en återställning av samtliga enheter och nu är jag tillbaka från när allt gick åt pipan igen.

Dock kvarstår problemet med att Veran inte vill spara inställningar som jag gör på enheter. Läste i en tråd på micasaverde att någon som hade liknande problem på en annan Vera hade problemet att det var slut på minne, men om jag gör en SSH in i Veran och kör kommandot "free" så ser jag att jag har använt 92 mb av 256 mb. Visst är nästan hälften borta men så illa tycker jag inte det är att det inte skulle gå att spara någonting.

edit:
Tillbaks till ruta ett! Jag fick bekräftat av supporten på Vera att senaste firmwaren som släpptes den 19 december är dålig med full av buggar som gör Verorna instabila. Han gav mig en länk jag skulle lägga in i Verans dashboard med en firmware downgrade så jag kunde gå tillbaka till tidigare version. Gjorde detta, men Veran vägrade koppla upp sig mot internet. Kunde bara komma åt den lokalt. Startade om Veran, och nu lyser enbart power lampan och den är åter helt död....

Ärligt talat så är jag bara minuter ifrån att kasta in handduken och slänga skiten åt h*****e. Hur kan man ens släppa en firmware som förstör produkterna!?
deedje
Gillar hemautomation

Inlägg av deedje »

Min Vera Plus har också vart helt knasig, det startar om konstant.
Dom skyllde på att det var för lite minne för loggarna, jag satte i ett USB minne som loggarna sparas på, samma fel fortfarande.
Dom försökte återställa den, Först fick jag nån annan persons Backup inläst på min Vera, Skrev till dom så dom återläste min backup igen.
Fortfarande samma fel, säkert haft mailkontakt med den i 4-5 månader, dom återställer och säger att det ska fungera, sedan efter 2 dagar blir det samma fel igen. Veran startar om 3-4ggr per dag.

Nu har massa enheter börjat tappa kontakten med min Vera, så när man ska släcka massa lampor så tar det ca 4-5 minuter. Alltså det går snabbare att resa sig ur sängen och släcka dem manuellt.

Har beställt en Homey nu så Veran ska slängas ut hade jag tänkt. Tråkigt att det ska bli så, men när supporten tom slutar svara på ens mail så orkar man bara inte.
DenSnea
Gillar hemautomation

Inlägg av DenSnea »

Låter som ett värre problem ändå får jag säga. Skapligt irriterande fel dessutom om man aldrig kan få det att funka mer än två tre dagar åt gången.

Satt med Vera supporten i telefon i 2 timmar igår och efter mycket trixande och fixande så fick vi tillslut liv i Veran och den kunde koppla upp sig mot Nätverket. Hon jag pratade med repeterade åter att den firmware som dom pumpat ut har problem och att hon nu aktiverat remote access för supporten på min Vera. Hon bad mig avvakta med att göra något med Veran förrän jag fick ett mail från henne om att det var klart.

Nu på förmiddagen fick jag ett mail från Veran: "controller down, please check your internet connection", därefter ett mail från supporten där hon sa att det nu var klart, jag skulle kolla av statusen på led på Veran och logga in på den när alla lyste med fast sken.

Har fortfarande inte fått något mail om att Veran är uppe på nätet igen så blir väl spännande att komma hem och se... Befarar väl det värsta :(

Var inne på en Homey från allra första början men då jag egentligen har börjat på fel spår inom hemautomation pga snålhet (läs 433 MHz) så ville jag inte slänga alla uttag och reläer jag köpt på mig. Homey n hade fått kritik för lite dålig räckvidd på 433 MHz samt att jag fått informationen om att Nexa dimrar ej funkar med Homey, därför föll det på en Vera med Rfxtrx modul istället.
Användarvisningsbild
Nattlorden
Gillar hemautomation

Inlägg av Nattlorden »

Precis en sådan här tråd man vill springa på när man skall gå och hämta ut sin beställda Vera Plus på lunchen... :?
Netatmo-station, Nexa Bridge och Homey med än så länge huvudsakligen vanliga Nexa-enheter
DenSnea
Gillar hemautomation

Inlägg av DenSnea »

Nattlorden skrev:Precis en sådan här tråd man vill springa på när man skall gå och hämta ut sin beställda Vera Plus på lunchen... :?
Har kört Veran nu ett antal veckor men får konstant meddelanden om att det har kommit en ny firmware och att dom "strongly recommend" mig att uppdatera. Är fullständigt livrädd för att uppdatera Veran då jag uppenbarligen blir utan styrning på huset i en veckas tid varje gång :cry:.

Nattlorden: Såg att du kör en Nexa Bridge sedan tidigare? Vad får dig att byta? Är det deras app mot android eller vill du bara "uppgradera" dig?
Mitt hus funkar helt okej nu vad gäller styrningar, men det var en ovanligt hög inlärningströskel för att få en Vera att lira som man vill får jag säga. Vill du bara kunna styra Z-wave enheter till och från samt väldigt enkla scener där t.e.x. en lampa tänds om en rörelsesensor aktiveras så bör du få igång allt på en dag. Vill du ha loggning av temperaturer/fukt, göra komplexa scener som styr ventilation och avfuktning beroende på olika regler, styra 433 mhz enheter med en RFXtrx433e samt komplex belysnings styrning, så hoppas jag du har fritid så det räcker till...

Jag vankar av och an nästan varje dag, och funderar på om jag inte borde köpt en Tellstick Znet Lite V2 istället. Jag hade fått samma funktionalitet som jag uppnår nu: lokal styrning även när nätet ligger nere, temp/fukt loggning, komplexa scener för vent/belysning och både Z-wave och 433 mhz stöd.

Det som fortfarande får mig att vilja försöka bli kompis med min Vera är: Veran har möjlighet att gruppera enheter, något som Tellstick'en inte kan. Allting hamnar bara i en lång lista och har man ett system på +30 enheter blir det lätt rörigt. Dessutom får jag säga att 433 mhz fungerar ruggigt snabbt och stabilt för att vara just 433 mhz. Under två månaders tid så är det endast en lampa som inte har tänt sig en morgon, annars har precis allting fungerat vad gäller ute såväl som innebelysning dag som natt. En annan väldigt fin aspekt gällande just 433 mhz här är att Veran med en RFXtrx433e programmerar 433 uttag och dimrar med respektive fjärrkontroller. Detta gör att "koden" som skickas från Veran är identisk med den kod som fjärrströmbrytaren skulle ha skickat till respektive uttag/relä. Skulle man använda sig av Nexas väggmonterade fjärkontroller som jag gör på många ställen, så blir respektive lampa automatiskt tillslagen i Verans interface om jag trycker på respektive fjärrkontrollen som sitter direkt på väggen, och detta utan att fjärrkontrollen är länkad till Veran. Jag får en slags bekräftelse i Verans interface på att just denna lampan är tänd. Något som inte var möjligt på en Tellstick. Dessutom, skulle Veran lägga av eller bli strömlös så fungerar ändå samtliga trådlösa puckar att styra med mina väggmonterade Nexa fjärrar helt fristående.
etompau

Inlägg av etompau »

DenSnea skrev:
Nattlorden skrev:Precis en sådan här tråd man vill springa på när man skall gå och hämta ut sin beställda Vera Plus på lunchen... :?
Jag får en slags bekräftelse i Verans interface på att just denna lampan är tänd. Något som inte var möjligt på en Tellstick. Dessutom, skulle Veran lägga av eller bli strömlös så fungerar ändå samtliga trådlösa puckar att styra med mina väggmonterade Nexa fjärrar helt fristående.
Det är inga problem att få samma funktion med en Tellstick. Skanna in huskodens kod för fjärrkontrollen du använder till en mottagaren och lagra den i Telldus Live. Lär upp mottagaren med denna kod. Status ändras i Live när du styr mottagaren med fjärrkontrollen
DenSnea
Gillar hemautomation

Inlägg av DenSnea »

Jag får en slags bekräftelse i Verans interface på att just denna lampan är tänd. Något som inte var möjligt på en Tellstick. Dessutom, skulle Veran lägga av eller bli strömlös så fungerar ändå samtliga trådlösa puckar att styra med mina väggmonterade Nexa fjärrar helt fristående.[/quote]

Det är inga problem att få samma funktion med en Tellstick. Skanna in huskodens kod för fjärrkontrollen du använder till en mottagaren och lagra den i Telldus Live. Lär upp mottagaren med denna kod. Status ändras i Live när du styr mottagaren med fjärrkontrollen[/quote]

Hur menar du nu? Vad jag förstår så måste en tellstick "lära" upp respektive mottagare med en egen kod den genererar. Eller har jag fel? Har kört en tellstick net av första generation i flera år och enda sättet för mig att få parallell styrning var att lära tellsticken respektive fjärrkontroll, och låta tellsticken lära upp respektive puck. Sen så fick jag koppla en massa scener där t.e.x. fjärrkontroll x styrde lampa x o.s.v. Fungerade i praktiken men systemet blev så slött så ingen av oss stod ut med detta hemma.
etompau

Inlägg av etompau »

Jag menar att du får en slumpmässig kod, men den kan du ändra till vad du önskar och även läsa in radiomässigt ny kod från en fjärrkontroll.
Sedan lär du bara upp mottagaren med denna kod. Styr via Live och/eller fjärr och lampikonen ändras när du manövrerar fjärrkontrollen.
DenSnea
Gillar hemautomation

Inlägg av DenSnea »

Intressant! Har fortfarande min tellstick aktiv hemma men utan scener. Ska testa så fort jag får chansen :D

En annan sak dock som var ganska jobbig med tellsticken var att den hela tiden lyssnade efter nya temp givare. Varje vecka var det alltid minst 5 nya okända temp/fukt givare som jag aldrig sett förut. Spelade ingen roll om jag valde att dölja dessa, det kom alltid flera. Gav tillslut upp och lät det se ut som ett enda data inferno tillslut.
etompau

Inlägg av etompau »

Ja har man många grannar så är chansen stor att det dyker upp nya givare som inte är önskvärda. Sker inte uppdatering av mätvärde för dessa givare inom ett antal dagar åker de automatiskt ut från listan.
Användarvisningsbild
Nattlorden
Gillar hemautomation

Inlägg av Nattlorden »

DenSnea skrev:Nattlorden: Såg att du kör en Nexa Bridge sedan tidigare? Vad får dig att byta? Är det deras app mot android eller vill du bara "uppgradera" dig?
Skulle inte ta i Android med tång, kör iOS. 8)

De Z-wave enheter jag har testat har inte fungerat bra/fullständigt ihop med Nexa. Jag vill till exempel kunna återställa husets belysning efter att strömavbrott varit och det har jag inte klurat ut en lösning för Nexa.

Sen har jag en del saker jag vill göra som är lite bakvänt och där har inte Nexa varit någon bra lösning... typ att tända en lampa när en annan släcks och omvänt... En annan sak jag ville göra vara att Nexa Bridge skulle lyssna på mina fjärrkontroller och sedan sköta tändningen, istället för att fjärrkontrollerna informerade brytarna... det har jag inte fått lösning på heller.

Andra saker fungerar över lag bra med Nexa... dörrbrytarna har de fixat kanon t.ex.

Jag utesluter inte att jag använder båda och fixar någon form av kommunikation mellan dem om det löser det jag vill åstadkomma...
Netatmo-station, Nexa Bridge och Homey med än så länge huvudsakligen vanliga Nexa-enheter
Skriv svar