Finns det någon som känner till en fuktkvotsmätare som kommunicerar på Z Wave/433 MHz bandet? Alternativt någon som modifierat en temp sensor och hur man gick tillväga?
Edit: Ledsen, råkade posta denna i fel kategori. Moderatorn får gärna flytta tråden alternativt ta bort den
Menar du att du vill mäta luftfuktighet?
I så fall kan du ju köpa en sån Här och sätta i en DHT22 då får du både temp och luftfuktighet.
Har tidigare använt dessa när jag själv hade Tellstick Duo och dom funkar kanon.
Njae, inte riktigt. Jag är ute efter fuktkvot i trä. För närvarande har jag en sorbtionsavfuktare som står på vinden och håller ca 60% RH. Vi har tidigare haft problem med svartmögel då det är ett gammalt hus med självdrag och ingen fuktspärr mot vind. Ventilationen är dock åtgärdad med forcerad frånluft idag, svartmöglet sanerat och avfuktaren som nuvarande lösning. Däremot är det lite onödigt (=dyrt) att låta avfuktaren gå konstant och hålla 60% då mycket hänger på daggpunkten och fuktmättnaden av träet för att mögel ska kunna bildas.
Min tanke är att kunna få till en funktion likt dessa fuktmätare som säljes i bygghandeln där två piggar sticks ner i materialet och mäter dess resistans för att kontrollera huruvuda träet är mättat med fukt eller ej. Håller man sig under 17-18% fuktkvot i träet så växer inte mögel oavsett hur luftfuktigheten är i luften.
Just nu misstänker jag att jag håller onödigt låg luftfuktighet på vinden för att motverka mögel. Avfuktaren går i princip dygnet runt och drar 400 watt vilket har märkts på elräkningen sen den installerades.
Om jag kan styra avfuktaren med en Z wave plug alternativt modifiera avfuktaren så att man enbart håller rätt fuktkvot antar jag att det finns en hel del pengar att spara på elräkningen.