Z Wave ledstatusdiodlampa

Allmänna diskussioner runt Z-Wave som inte passar in i någon annan kategori
arcspin
Wannabe

Z Wave ledstatusdiodlampa

Inlägg av arcspin »

Hej,
Nytillkommen medlem som håller på att utöka sin hemautomation med Z wave prylar.

Jag har för avsikt att installera en dörrsensor på min balkongdörr och jag skulle vilja ha en Z wave kompatibel ledindikatorlampa vid min ytterdörr som lyser (ex rött) så länge balkongdörren är öppen.
Det verkar vara svårt att hitta en sådan ledindikator och jag undrar om ni vet mer om det går att köpa.

Det enda jag hittar är denna från Nederländerna men är osäker på att den fungerar med Z wave controllers:
https://en.robbshop.nl/signalatie-rgbw-led

Jag är alltså inte ute efter en lampa som ska lysa utan en liten diod som så där lite snyggt indikerar att nu är dörren öppen.

Någon som vet mer om det går att köpa en sådan indikatorlampa?

MVH,
//Peter
etompau
Tar hemautomation på allvar

Re: Z Wave ledstatusdiodlampa

Inlägg av etompau »

Det går väl att knåpa ihop en egen lösning. En passande relämottagare (ex. Flush 1D Relay), mata den med lågspänning (ex. 24 V) och koppla på valfri lampa/lysdiod till reläutgången.
Bygg in grejorna i en snygg låda.
riro
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av riro »

Har haft liknande funderingar men inte realiserat något ännu.

Min tanke var att köra med en RGBW-puck och sedan en RGBW-list i någon rolig låda. (Har kikat på att ta en lampa liknande en "cirkuslampa" och sätta in en list i en sådan)

Då kan man ha lite olika färg beroende på vad man vill visa...
Ex:
Rött = Öppen
Orange = Stängd men olåst
Blått = Något annat
osv osv...
arcspin
Wannabe

Inlägg av arcspin »

Hej,
Ok, det verkar som om det inte enkelt finns någon RGB-lysdiod av det mindre slaget som också har z-wave protokollet. Trist.

Att fixa eget har jag inga förutsättningar för utan här gäller bara färdigproducerade prylar.

Jag får helt enkelt fundera vidare.

Om det är någon som läser detta och kommer på något smart får ni gärna skriva det i denna tråd.

//Peter
arcspin
Wannabe

Inlägg av arcspin »

Kanske inte exakt vad jag letar efter men Aeotec senaste dörrklocka, doorbell 6, kommer släppas i Europa.
https://aeotec.com/z-wave-doorbell

Jag frågade deras support och fick ett jakande svar tillbaka.

Fråga:
Hello! One quick question,
Will the Doorbell Gen 6 be available in Europe?

Svar:
Yes, it will be available in the EU region!
Chris Cheng
Field Application Engineer
Aeon Labs
arcspin
Wannabe

Inlägg av arcspin »

Tjenare,
Jag har gjort på följande sätt.
Jag använder Hue och Smartthings och jag har lagt upp ett rum som heter emergency och där har jag en dedikerad Hue rgb lampa i hallen som bara lyser om ett par förutsättningar skett via Smartthings.
Dessa är om balkongdörren eller ytterdörren stått öppen en längre tid då lyser lampan rött, om vattensensor under kyl/frys och diskmaskin indikerar då lyser det lila eller om kyl/frys stått öppen mer än två minuter då lyser lampan blått.
Jag tycker det blev en smakfull lösning då lampan inte syns i hallen och bara tänds när något särskilt inträffat.
Naturligtvis går det även ett meddelande till telefonen när dessa aktiviteter inträffat.
arcspin
Wannabe

Inlägg av arcspin »

Uppdatering,
Jag har funnit en lösning som uppfyller mitt behov av att ha en lysdiod vid ytterdörren som lyser när balkongdörren är öppen och är släckt när balkongdörren är stängd.

Jag har köpen en "blink1" som fixar detta på ett ypperligt sett med hjälp av IFTTT-regel och Smartthings-koppling.
https://blink1.thingm.com/

https://blink1.thingm.com/wp-content/up ... slider.jpg

Den här lilla ledlysdiod har stor potential, speciellt för er som kan programmera.

//Peter
Skriv svar