Luftfuktighetsproblem

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Fuertas

Luftfuktighetsproblem

Inlägg av Fuertas »

Hej.
Helt ny på detta och har nu satt ihop en raspberry 3 med en luftfuktighetsmätare HUM2 och använder en i2c 1wire expansion module.
Temperaturen funkar bra, jämfört med min referenstermometer, men fuktigheten ligger ordentligt fel och visar ca 22% när min mätare säger 31%.
Vad kan jag ha gjort för fel?

Kablarna sitter rätt, enda osäkerheten är till vilken ground jag kopplat. Jag har satt kabeln till Power ground på i2c:n. Ska den sitta på 1wire-ground? Men temperaturen funkar ju? (Använder inte en 1w-kabel än, utan tre separata för att prova.)
etompau
Tar hemautomation på allvar

Re: Luftfuktighetsproblem

Inlägg av etompau »

Det behöver inte vara något fel på dina kopplingar. Fuktighetssensorer är kända för att inte vara så exakta så avvikelser mellan olika givare är inget ovanligt.
Låt grejorna acklimatisera sig under några dagar och se vilka värde du då får.
Fuertas

Inlägg av Fuertas »

Ok. Den får sitta här på jobbet över helgen så får vi se på måndag.
Har kollat runt lite här nu och hittat flera trådar där det diskuteras om vilket Humidity-värde det är jag ska läsa av, men det råder delade meningar över det. Är det klart vilket jag ska ta? HIH4000? HIH3600? HTM1735? Den i roten?
etompau
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av etompau »

Sorry, har ej använt Raspberry:n tillsammans med I2C/one-wire och fuktighetsmätare. Har inget att tillföra här.
Skriv svar