Min station krånglar

Denna forumdel är inte längre aktiv, för att diskutera saker relaterat till väder eller temperatur.nu - använd https://www.facebook.com/groups/temperatur.nu
Kategoriregler
Denna forumdel är inte längre aktiv, för att diskutera saker relaterat till väder eller temperatur.nu - använd https://www.facebook.com/groups/temperatur.nu
cider
Wannabe

Min station krånglar

Inlägg av cider »

Hej!
Jag köpte ett kit med logggrejor härifrån och satte upp en station för 4-5 år sedan. I kittet ingick två långa sladdar med tempgivare en liten svart dosa med strömadapter som man pluggade in i routern. Den har funkat helt perfekt fran tills för ett par månader sedan då den utan anledning gick offline. Jag gjorde enheten strömlös och efter nån minut var den online igen. Nu händer samma sak oftare och senaste dygnet har det hänt 2 ggr. Den tar dessutom lång tid på sig att bli grön och komma online igen. Nu vill den inte koppla upp alls.
Inga problem med nätverket hemma för övrigt och jag undrar om det är något som man kan göra?
Jag misstänker att grejerna håller på att gå sönder den har ju levererat data ett antal timmar.
Ska man beställa en ny loggningsdosa eller går det att ”blåsa om” den? Hur gör man det i så fall?

Med vänlig hälsning,
Stefan

Station ”Järna”
cider
Wannabe

Re: Min station krånglar

Inlägg av cider »

Har försökt få igång logern nu idag igen men inte lyckats.
Det jag gjort är: fabriksåterställt routern, bytt nätverkssladd, samt startat om router och loggern flera gånger utan att lyckas.
Allt hemma som är anslutet till routern funkar (webbradio, telefoner, appletv, ipad med mera) men inte min tempstation.

En lila lampa lyser hela tiden och vad jag kan se så kopplar den inte ens upp sig mot min router längre. Den finns i varje fall inte med i listan över enheter som fått IPnummer av routern.

Modellen jag har är märkt med
MAC A2:45:82:B5:33:98
PIN *****
temperatur.nu reporter
HW1.1 FW:1.0

Vart finns felet?
Jag tror att min router är ok eftersom allt annat funkar. Jag ska ta med mig loggern till en kompis och kolla om den kopplar upp sig där. Gör den inte det är det nog den som pajat.

Så himla tråkigt att värdefull data försvinner, jag har i princip loggat i 4,5 år utan problem.
cider
Wannabe

Re: Min station krånglar

Inlägg av cider »

Ingen rusning in i tråden direkt ;-)
Troligen var det reportern som gett upp och i samband med flytt till ny adress så kommer stationen inte att bli aktiv igen. Har beställt ett nytt kitt med givare och reporter och kommer lägga upp en ny station från nya adressen. Järna/Vackå för den som är intresserad. Tack för feedback!
Låst