vera till homeassistant eller vad är stabilt vid mycket saker?

Diskussioner och support runt controllers med Z-wave.
Ingen styrenhet? Köp en här: https://www.m.nu/z-wave/styrenheter-z-wave
chali
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 13 okt 2018, 02:50

vera till homeassistant eller vad är stabilt vid mycket saker?

Inlägg av chali »

Hej

Jag börjar bli lite småirriterad på mitt "smarthus", jag har testat ett flertal kontrollers men det har blivit samma sak varje gång, när man kommer upp i ett lite större antal enheter börjar det strula. sista tiden har jag kört homeassistant med aeon stickan, men varje gång man gör en omstart tar det en evig tid innan sakerna är igång igen och särskilt struligt blir det med låset på dörren. sedan värkar det som stickan låser sig i bland eller att nucen och stickan slutar prata, dvs det kan stå attt en enhet är klar, men inget händer när jag aktiverar den, ibland så aktiverar en enfter en lång stund, ibland så ändrar den status till dead.

så nu är jag ute efter en stabilaste konfigurationen av hårdvara för z-wave,
Jag har kört vera secure, den var en madröm med konstanta schrashar och rent idiotisk att man inte kunde stänga av wifi.
sedan körde jag smartthings hub, funkade rätt bra men har ett irriterade lagg och blev seg efter ett par dagar.
innan dessa körde jag olika vertioner av telldus produkter. (funkade väll inget vidare)
sedan gick jag över till en rasberry pi 3b med homeassistant på och med vera secure kopplat till, men..... funkade inget vidare då minnes kortet blev korrupt stup i kvarten och vera var minst sagt ostabilt. testade även med en usb sticka för z-wave men rasberry blev mycket seg och omstarter var inget kul att göra då det var lotto om det skulle paja kortet eller inte (testade flera kort av hög kvalitet)
så då satte jag en äldre nuc jag hadde liggande, men den m2 hdd gillade inte värme och antal skrivningar homeassitant gjorde,

så just nu kör jag en nuc som jag köpte just för detta endamål med en 2.5ssd, aeon z-wave5 usb, sedan kör jag en smartthings hub 2 genom en mqtt brygga för alla zigbee saker. Problemet är att z-wave nätverket fortfarande inte är stabilt.......
min fråga är helt enkelt vilken usb eller annan lösning är bäst på att hantera mycket saker? ska man testa en vera plus och brygga den till homeassistant, men blir det ett lagg då? jag vill ha en mycket snabb respons. finns det någon annan z-wave enhet som fungerar bättre än aeon?

enheter som används:
50 tal qubino relly i alla uttag
30 tal qubino flush dimmer till alla lampor och en fläkt
6 termostater (popp) Är ej z-wave plus men är batteridriva så det ska inte påverka)
Idlock, lås till huset.
4 aeon sirener
8 aeon sensorer (den nya modellen med 6 sensorer)

alla enheter utan elemnten är zwave plus

zigbbe:

34st visonic mce-340e magnetkontakter
4 xiaomi brandlarm
1 bosch rörelse sensor

Webbintegration:

volvo on call
sprinkler system
alexa (en i varje rum)
ring (kamera ringklocka)
ett gäng olika kameror

Media

styr shield och en mi box
sedan styr jag alexa med tts (text to speak)


Med tanke på sakerna jag listat vilken hårdvara är bäst/snabbast och stabilast?
eller ska ma köra vidare med det jag har men ändra hur enheternas pull tid (status tiden)
jag har sett att visa lägger till en rad under z-wave komponenten i homeassistant men ska man gör det?

Skulle vara mycket tacksam för en bra lösning på dessa problem

//smått frustrerad
Mats789
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 118
Blev medlem: 05 mar 2016, 19:47
Ort: Linköping

Re: vera till homeassistant eller vad är stabilt vid mycket saker?

Inlägg av Mats789 »

Bra, dock inget svar på din fråga då jag har samma problem med ungefär en anläggning med samma storlek som din. Jag önskar också ett system som inte behöver "meck" hela tiden.
Alfredsson
Gillar hemautomation
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 dec 2013, 14:24
Ort: Åhus

Re: vera till homeassistant eller vad är stabilt vid mycket saker?

Inlägg av Alfredsson »

Titta på Indigo, väldigt stabilt och du kan koppla på många saker...

//jens


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar