Hej, Jag bor i bostadsrätt och har vattenburna element inne i lägenheten. Värme styrs centralt i huset.
Jag undrar dock om man kan byta ut vreden på elementen till några som är uppkopplade mot en tempmätare i lägenheten som styr så att jag har samma temp hela tiden? Alltså att de stryper när det blir för varmt och släpper på när det kyls ner.
Låter som du behöver en vanlig termostat. Vanliga termostater mäter rumstemp i själva termostathuset och reglerar vattentillförseln till elementet.
Danfoss är en stor tillverkare, TA en annan.
Kan vara lite trixigt att montera dessa om det är gamla element som du har.
Tack för svar! Elementen är från 2014 så det borde väl gå? Hur vet man vilken adapter man behöver?
etompau skrev: 13 okt 2018, 18:43
Låter som du behöver en vanlig termostat. Vanliga termostater mäter rumstemp i själva termostathuset och reglerar vattentillförseln till elementet.
Danfoss är en stor tillverkare, TA en annan.
Kan vara lite trixigt att montera dessa om det är gamla element som du har.
Låter skumt att ni inte har termostater på så pass nya element.
Är det en vanlig termostat du ska ha så är det nog bara att gå till närmaste Bauhuas/Hornbach etc och inhandla grejorna.
När det är så moderna grejor du har så blir det inte svårt att hitta något som passar.
Jag tolkar @rible12 inlägg som att hen vill ha en digital sensor
"som är uppkopplade mot en tempmätare i lägenheten"
så att hen kan mäta och styra med hjälp av denna.
Kanske styra temperaturen i HELA lägenheten mot denna enda centralt placerade sensor.
Mekaniska termostater på radiatorerna gör ingen glad.
Då kan man inte styra tempereaturen över dygnet, t.ex. sänka temperaturen på nattten.
Regleringen blir inte heller så bra när termostaten sitter på själva radiatorn i stället för i rummet.
Jag kan inte ge nåt tips till @rible12 på utrustning, men om jag har förstått hen rätt så skulle jag skälv ha vilja ha en liknande funktion.
Jag har funderat på Netamo men den löser inte riktigt mitt proglem, dvs att jag vill ha en "central/rums" sensor. Dvs att mäta temperaturen på rätt ställe (att inte mäta vid radiatorn). Den kopplar visserligen upp radiatorn på nätet och ger möjligheten att sänka temperaturen på natten.
Men det är en "halv" lösning.
Dessutom låter den när termostaten reglerar/byter temperatur - det är INTE bra i ett sovrum...