Dubbla temperaturgivare, välj min temp

Generella mjukvarufrågor som inte är beroende av vilket operativsystem som körs skall ställas i denna kategori
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
Magnus
Gillar hemautomation
Kontakt:

Dubbla temperaturgivare, välj min temp

Inlägg av Magnus »

Jag har en LaCrosse 2300 väderstation och har problem med att ha temperaturgivaren på ett bra ställe. Jag har byggt ett skydd men får ändå en övertemperatur på någon grad mellan kl 18-20 när solen står högt.

Finns det ingen möjlighet att ansluta två temperaturgivare och alltid välja minimivärdet? Då skulle man slippa att bygga solskydd eller hitta optimal placering. Några tips?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Nu hänger jag inte med helt om du menar generellt eller när temperaturer hämtas till temperatur.nu...

Att läsa två temperaturer och alltit välja den minsta är inte något problem när jag hämtar temperaturer till temperatur.nu.

Att göra det samma i mjukvaran till din väderstationer vet jag inte om det går!
Användarvisningsbild
Magnus
Gillar hemautomation
Kontakt:

Inlägg av Magnus »

Jag ville ersätta givaren till väderstationen med en annan komponentsom valde min-värdet av två givare men fortfarande skickade värdet till väderstationen.
Användarvisningsbild
Walo
Hjälper till att bygga ut temperatur.nu!
Kontakt:

Inlägg av Walo »

elf98 skrev:Nu hänger jag inte med helt om du menar generellt eller när temperaturer hämtas till temperatur.nu...

Att läsa två temperaturer och alltit välja den minsta är inte något problem när jag hämtar temperaturer till temperatur.nu.
Detta får du gärna gör på min loggning, det verkar som om att på nätterna får jag betydligt lägre temperatur på södersidan...
Som i går natt då diffade det 5°C på norr och söder.
Nu sitter min södergivare ganska nära ventilationsintaget, så jag får ett värde på
temperaturen som går in i huset, den verkar stämma mycket bättre med mina andra
termometrar på nätterna, när solen är nere vill säga :lol:
Troligen så är det nått som stör min norrgivare, kanske sitter den för nära väggen..
Men den sitter i samma hus som givaren för min reglercentral för värmen.
Den borde inte påverkas! Men verkar göra det på nått besynnligt vis...
Får lov att flytta den bara det blir vår nån gång och det går att vara ute!

http://tony.web.surftown.se/last.htm
http://tony.web.surftown.se/day.png

EDIT: Teckenförklaring för kurvorna : http://tony.web.surftown.se/images/forklaring.png

// Tony
Senast redigerad av Walo den 24 jan 2007, 12:18, redigerad totalt 1 gånger.
Hmph
Gillar hemautomation
Kontakt:

Inlägg av Hmph »

Intresant iaktagelse !
Kan givarna "se" in i huset kan det vara så att du får ett bidrag ifrån emiterande värmestråling från huset, men att det skulle bidra med 5 grader hm...
Har du någon gång jämfört (satt givarna sida vid sida) och sett om de diffar inbördes?
Likaså på norr sidan finns det någon hus, berg, sten eller anna kropp som kan accumulera värme underdagen ?

Skulle vara intressant att se vad detta beror på, tja tycker jag iallafall (kanske i nördigaste laget lr ? :wink: )
safecast
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Inlägg av safecast »

Hej,

Kanske är stråningseffekt, avdustning från sensorn?

Rätt vanligt fenomen på glastermometrar som kan visa galet kallt och orsaka rekordskrik en stjärnklar natt?!

Strålningsvärme från huset borde kunna ge någon grad men är nog mer troligt om den är monterad på taket.

/Rickard
Skriv svar