Fjärrmatning av katterna, ett genomförbart projekt?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
Troy McClure
Tar hemautomation på allvar

Fjärrmatning av katterna, ett genomförbart projekt?

Inlägg av Troy McClure »

I en annan tråd försöker jag fixa så att huset håller sig varmt då vi är borta.

En annan sak som håller oss hemma är katterna. De är delvis utekatter. Tidigare har vi kunnat lämna dem ett par dagar utan problem. De har haft gott om vatten och torrfoder, så det har definitivt inte gått någon nöd på dem. Vi har kattluckor så att de kommer ut/in när de vill. Men nu har vi tagit hand om en liten vild sak som äter all mat som finns framme. Han blir en boll, och sen blir han jätterisig i kistan. Vi har börjat mata katterna tre gånger om dagen istället, så att alla får lagom mycket, även den lilla vilda. Ingen mat står framme. Men detta funkar ju inte då vi är borta.

Finns det grejer så att det skulle kunna gå att bygga matskålar med lock som man kopplar till datorn? Någon som tillverkat något liknande?

I vår badrumsfläkt har vi en fuktsensor som gör att den går igång då luftfuktigheten är över ett visst värde. Det roliga med detta är att den också har kallrasskydd, och detta är en separat sak som öppnar ett litet jalusi då fläkten varit påslagen en liten stund. Det tar ca 15 sekunder för jalusit att öppnas helt och hållet. Något liknande hade jag tänkt mig i teknikväg. En lucka som dras bort från skålarna. Elektromagnet?

Finns det kanske liknande saker på marknaden redan? Husdjur är ju alltid en populär kassako.
FredrikS

Re: Fjärrmatning av katterna, ett genomförbart projekt?

Inlägg av FredrikS »

Klart det redan finns, men halva vitsen är ju att bygga det själv :D

http://www.anicare.se/cgi-bin/ibutik/AI ... ampanj_ID=
Mäter lite saker i huset i Jägarvallen, Linköping, kan beskådas på http://j23.mine.nu
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Finns ganska många lösningar, allt från en långsamt roterande skål med "tårtbitar" och lock över som roterar fram en tårtbit per mat-tid till större behållare som släpper ner "lagom dos" i en skål.
(Extrem-fall jag har sett har haft kylda skålar för blöt-foder :) )

Om du "googlar" lite så kommer du hitta massor med förslag, precis som du säger så är husdjurs-branschen en poppulär inkomstkälla, så det finns gott om inspiration att hämta!

Glöm inte att rapportera vad du bygger för något sedan!
the_tnt
Gillar hemautomation
Kontakt:

Inlägg av the_tnt »

Något som portionerar ut maten till skålarna verkar vettigare än att öppna/stänga skålen tycker jag.

Här är ett ickerelaterat men väldigt intressant projekt apropå kattlucka: http://www.quantumpicture.com/Flo_Contr ... ontrol.htm
citactiva
Kontakt:

Inlägg av citactiva »

Enklaste sättet att portionera ut maten måste väl vara via skruv?

En behållare med kattmat, skruvmatning där ifrån likt en pelletsbrännarmatarskruv.
Maten faller ner i matskålen och portioneringen sköts enkelt eftersom du kan mäta hur mycket mat som kommer ut per minut och sedan tidsstyra det.
Levererar temperatur för Ljungskile/Resteröd och Uddevalla/Björbäck
Användarvisningsbild
Troy McClure

Inlägg av Troy McClure »

Problemet är att vi har tre katter som ska ha mat. Dels vill jag att alla katter ska vara hemma då matningen ska ske, dels att den delas ut i tre olika skålar så att alla kan äta samtidigt. Problemet med att lilla katten äter snabbare och sedan kapar någon annans matskål får man leva med.

Om man lär katterna att utfodring sker efter att en viss ljudsignal ljudit så kan man ju via datorn spela denna signal även då fjärrutfodringen ska ske. Då lär alla vara samlade då maten kommer.
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Pawlovs katter! :)

Tja, om man börjar med att använda samma apparatur för matningen även när man är hemma så lär det inte vara något problem när man är borta heller.

Alternativt så kan man ju utrusta katterna med RFID-halsband och inte portionera ut maten förrän alla tre är samlade, men det låter som överkurs. :)
Användarvisningsbild
Troy McClure

Inlägg av Troy McClure »

Dowser skrev:Pawlovs katter! :)
Berättade jag att jag läser psykologi? :)
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

En iphone-variant! :)
http://www.tuaw.com/2008/12/04/woof-an- ... dispenser/

(Nåja, i verkligheten mer en web-variant än en iphone-variant, men ändå...)
Skriv svar