Batteriet/strömförsörjning till pulsräknaren v2

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Reine
Wannabe
Kontakt:

Batteriet/strömförsörjning till pulsräknaren v2

Inlägg av Reine »

Vad händer när batteriet tar slut, matas räknaren via USB interfacet? Om det är så att den inte matas via USB, behöver jag någon annan matning till enheten för jag vill inte tappa data.

Vad händer om jag bootar om datorn när batteriet är slut, tappar den räkningen då ?

Hur vet jag när batteriet är slut, ser man det någonstans i nån fil under /mnt/1wire ?

Hur länge räcker batteriet ?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Batteriet/strömförsörjning till pulsräknaren v2

Inlägg av elf98 »

Batteriet är först och främst tänkt som ett backupbatteri när räknaren inte är ansluten till 1wirenätet. På kretskortet finns det lite lite komponenter som stjäl ström från databussen och förser räknaren med ström. I drift kommer därför batteriet att belastas minimalt.

Om batteriet skulle ta slut kommer räknaren att fungera som vanligt så länge den är ansluten till 1wire-bussen. Om bussen av någon anledning stängs av kommer räknaren att tappa räkningen.

Vid normal drift räcker batteriet i många år!

Om strömkrävande enheter som tex LED-detektorer kopplas in till räknaren kan man med fördel se till att dessa enheters spänningsmatning inte kopplas in på samma aktiva spänningsmatning som räknaren. Om man minimerar risken att strömkrävande prylar tar ström från batteriet vid avbrott kommer batteriet att hålla mycket längre.

Det går inte att se i mjukvara att batteriet är slut/på väg att ta slut. Om scripten inte klarar att räknaren resettas någon gång i bland kan batteriet bytas under drift tex en gång per år.

(CR2032-batterier kommer snart att finnas till försäljning i shoppen)
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
orjanj
Wannabe

Re: Batteriet/strömförsörjning till pulsräknaren v2

Inlägg av orjanj »

Ett alternativ är ju att sätta en diod på räknarens spänningsmatning för att förhindra att spänning tas från batteriet.
Skriv svar