Autopåfyllning av bevattningskärl

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Fwatten
Wannabe

Autopåfyllning av bevattningskärl

Inlägg av Fwatten »

Hej ni kunniga!

Jag har på min uteplats en del växter jag inte orkar vattna för hand på sommaren.
Ett vattenkärl som är anslutet med droppslangar till växterna är planerat. Detta ska gå med självtryck och alltså är kärlet placerat högre än växterna.
Att kärlet är högt placerat innebär att det inte kan vara ett för stort kärl och därför har jag tänkt mig att det automatiskt ska fyllas på ifrån en regnvattentunna.

Alternativ 1: Regnvattentunnan placeras högt upp på gården så att den kan fylla på vattenkärlet med självtryck. Isf behöver kan en flottör till det nedre vattenkärlet va? Vart skaffar man det?

Alternativ 2: Regnvattentunnan står kvar där den står men då behöver jag använda en pump för att fylla vattenkärlet därifrån. Och såklart flottör. Men med elektronik utomhus och fler parametrar är det väl större risk att något går snett, dessutom blir det ju dyrare. Några idéer uppskattas.

Någon som har erfarenhet av något liknande och som har några ideér?

Tack på förhand
larky
Moderator
Kontakt:

Re: Autopåfyllning av bevattningskärl

Inlägg av larky »

Toalettstolar innehåller flottörer, som borde vara precis vad du är ute efter
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Jag köpte en lösning till svärföräldrarnas växthus för några år sedan, som om jag förstår saken rätt jobbar med kapilärkraft för att dra ut vattnet. Eller rättare sagt, frugan beställde något och jag betalade, så jag har inte en susning om vad det kostade, men enligt utsago så skall det fungera bra.

En sån kanske du kan skaffa! :D

Det jag tror jag försökte säga med detdär är nog: Om du kollar så kanske du kan klara dig utan pump och istället använda hävert eller kapilärkrafter.
Inte lika high-tech, men lite småskoj. :)
Fwatten
Wannabe

Inlägg av Fwatten »

Är inte toalettflottörer ganska stora?
Jag har ju öppnat någon toalett i yngre dagar. Men de kanske ser annorlunda ut nu för tiden. Har hittat lite flottörer på ebay, men jag tycker inte det känns roligt att köpa något man inte har mått på och man inte vet hur det kommer se ut när det väl är installerat.

Kapillärsystemet verkar ju också intressant. Du har inte någon länk så man kan kika lite närmare?

mvh
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Fast för att få tag på en flottör behöver du inte gå till ebay.
Vill du bara ha en brytande/slutande flottör kanske denhär kan vara intressant, då har du iaf gott om mått.

Annars finns Biltema 25-8010 för diverse olika djup.

Jag skall kolla med frugan om hon har koll på kapilärsystemet, eller åtminståne var hon köpte det när jag kommer hem.
leif Johanskog
Wannabe

Inlägg av leif Johanskog »

om det nedre kärlet är tät med lock och en luftningsslang /rör som går höger en det övre kärlet behöver du ingen flotör
MGKea
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av MGKea »

Flotör?

Om du vet hur många "kubikliter" pumpen pumpar så är det enda du behöver är ett relä som startar och stoppar.
Användarvisningsbild
Magnus
Gillar hemautomation
Kontakt:

Inlägg av Magnus »

När växthuset var "aktivt" använde jag en 12V husvagnspump med kapacitet 15 liter per minut ungefär för att överföra vatten från stora tunnan till den lilla i växthuset. Körde tidsstyrt, det var ganska lätt att trimma in.
Fwatten
Wannabe

Inlägg av Fwatten »

Tack för alla svar hittills. Bra idéer från flera håll. Visst kunde jag gjort den nedre tanken tät, men den ska ju ändå stå ute i snålblåsten så jag vete tusan om det håller i längden. Den nivåmätaren från burkert såg liten och trevlig ut, men de tar inte beställningar från privatpersoner misstänker jag. Och när de inte har priser på sidan så brukar det väl vara för att man är för dyra för att visa upp för allmänheten? :) Fast det kanske inte är så, har du beställt ifrån dem?

Angånde flottör eller icke så är det väl ett måste med nivåmätning i någon form iaf. Det är ju inte så att växterna kommer dricka lika mycket varje dag så man kan ställa in en pump att fylla på tunnan vissa tider.

I min skalle verkar det som att det mest precisa och enklaste ändå blir en gammal hederlig mekanisk flottör. Men finns de billigt någonstans eller är dessa alltid dyra?
Skriv svar