Nickes fjärrstyrningsprojekt.

Hur ser ditt mät- och/eller hemautomations-system ut? Dela med dig av hur just Ditt projekt ser ut och fungerar, eller hur dina planer ser ut för framtiden. Att läsa om andra är bästa inspirationen.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Niklas
Moderator
Kontakt:

Nickes fjärrstyrningsprojekt.

Inlägg av Niklas »

Halloj.

Har nu ett bra fungerande 1-wirenät med ett gäng sensorer (alla inte inkopplade än).

Nu tänkte jag börja fjärrstyra lite.

Detta har jag köpt och fått hem:
2 x Fjärrströmbrytare 3-pack
1 x Tellstick
1 x Fjärrströmbrytare (3500W) IP44 för utomhusbruk

Utomhusmottagaren skall styra motorvärmaren. Tanken är att det även kommer finnas en temperatursensor inne i bilen som ansluts tillsammans med el-anslutningen. Jag ska ställa in på en hemsida NÄR jag ska ha bilen och vilken temperatur jag vill ha i bilen den tiden. Mer om det senare.

Planen är även att byta ut alla fasta lampknappar till knapp med inbyggd mottagare från Nexa. När ekonomin tillåter så löser jag det.
Jag har även planer på att styra utomhusbelysningen och viss fönsterbelysning baserat på hur ljust det är ute med hjälp av en ljusdetektor för 1-wire.

Så här fungerar det idag:
Tellsticken sitter i en ASUS WL-500gP som kör senaste OpenWRT (kompilerad tillsammans med x-wrt från http://www.x-wrt.org). Kärna 2.4 (för det trådlösa nätverkskortets skull). Jag har kompilerat det som behövs för att få tellsticken att fungera. För er som vill ha stöd för tellsticken så har jag ett paket som bara är att installera för att få stödet. Jag har även kompilerat senaste rfcmd som krävs för att skicka kommandon via tellsticken. Lär funka på fler mips-baserade system med liknande kernel. Länk kommer senare.

Jag har en server i källaren som kör mythtv som kommer sköta belysningen. Servern kan skicka valfritt kommando till ASUS:en via SSH utan lösenord. Själva inloggningen sker via keyfiles så jag behöver inte strula med lösenord i scripten. Jag kan via php köra kommandon från servern på ASUS:en. Anledningen till att jag har valt att göra så är för att servern står i källaren och asus:en står uppe i huset vilket ger mig bättre mottagning. :) Allt kan ju förstås köras i asus:en efter lite jobb men för mig är det smidigast på det här sättet.

För tillfället kan man tända och släcka lite lampor här hemma via en webbsida skriven i PHP. Länken är dock hemlig.
Återkommer när jag börjar få ordning på grejerna.

Ställ gärna frågor!

/Nicke
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Nickes fjärrstyrningsprojekt.

Inlägg av Dowser »

Själv har jag mitt motorvärmar-uttag styrt via en DIN-monterad brytare i el-centralen, så att det är ett vanligt uttag på utsidan, men det är ju mer en smaksak hur man vill ha saker.

Men det låter krångligt att koppla in en sladd-kopplad temperatur-prob varje gång du kopplar in motorvärmaren. Varför inte köpa en mottagare från http://rfxcom.com/receivers.htm och ha en vanlig trådlös termometer i bilen istället?

Gällande ljus-styrningen så styr jag själv min utebelysning (och fönsterbelysning etc.) baserad på solens upp och nedgång istället för ljus-mängden. Det fungerar faktiskt förvånansvärt bra, ytterst sällan som det är så intensivt dåligt väder att det är så mörkt att jag vill ha belysningen påslagen innan den beräknade tidpunkten.

Lycka till!
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

Dowser skrev:Själv har jag mitt motorvärmar-uttag styrt via en DIN-monterad brytare i el-centralen, så att det är ett vanligt uttag på utsidan, men det är ju mer en smaksak hur man vill ha saker.

Men det låter krångligt att koppla in en sladd-kopplad temperatur-prob varje gång du kopplar in motorvärmaren. Varför inte köpa en mottagare från http://rfxcom.com/receivers.htm och ha en vanlig trådlös termometer i bilen istället?

Gällande ljus-styrningen så styr jag själv min utebelysning (och fönsterbelysning etc.) baserad på solens upp och nedgång istället för ljus-mängden. Det fungerar faktiskt förvånansvärt bra, ytterst sällan som det är så intensivt dåligt väder att det är så mörkt att jag vill ha belysningen påslagen innan den beräknade tidpunkten.

Lycka till!
Jag behövde här om dagen tända mina lampor "manuellt" pga vädret. ;-) Men ja, det händer väldigt sällan.
Innan jag har ljussensorn så kommer jag köra på solens tider.

Att koppla in tempsensorn tillsammans med strömmen till bilen handlar om att trycka i en kontakt bredvid el-anslutningen. Inte någon större ansträngning. Kör på det billigaste innan jag börjar titta på andra lösningar.

Edit: Annars var mottagarna intressanta om de fungerar bra i Linux. Ska kika lite men priserna börjar ju på runt 1000 kr så det ligger också framåt i tiden. Skulle vara trevligt att sniffa lite radiosignaler. Är det #80002 (ca 1250 sek inkl frakt) man ska ha? :)
Perra_V
Wannabe

Inlägg av Perra_V »

å här fungerar det idag:
Tellsticken sitter i en ASUS WL-500gP som kör senaste OpenWRT (kompilerad tillsammans med x-wrt från http://www.x-wrt.org). Kärna 2.4 (för det trådlösa nätverkskortets skull). Jag har kompilerat det som behövs för att få tellsticken att fungera. För er som vill ha stöd för tellsticken så har jag ett paket som bara är att installera för att få stödet. Jag har även kompilerat senaste rfcmd som krävs för att skicka kommandon via tellsticken. Lär funka på fler mips-baserade system med liknande kernel. Länk kommer senare.
Nicke: vilken version är det på Asusen är det V1 eller V2 ?
Är just ute efter dom grejerna du har installerat, var inne på openwrts hemsida, vart inte klok på om V2:an stöds fullt ut.

/Perra
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

Perra_V skrev:
å här fungerar det idag:
Nicke: vilken version är det på Asusen är det V1 eller V2 ?
Är just ute efter dom grejerna du har installerat, var inne på openwrts hemsida, vart inte klok på om V2:an stöds fullt ut.

/Perra
Jag har V1 men stödet för V2 ska vara klart. Frågan är om kärna 2.6 stödjs än (gäller båda versionerna). Så länge jag är osäker så kör jag på 2.4.

Själv kör jag utvecklingsversionen som finns hos x-wrt.com
Samma installationsförfarande som "vanliga" OpenWRT.
Med x-wrt får du med ett bra webbgränssnitt.

Flashfilen: http://downloads.x-wrt.org/xwrt/kamikaz ... uashfs.trx
Perra_V
Wannabe

Inlägg av Perra_V »

Oj, det var snabbt svar :D
Tänkte skaffa en ASUS WL-500gP V2 ,jag borde få tellsticken att fungera då om jag kör på 2.4?

Passar på att fråga om 1-Wire stöd också då.
Det jag vill kunna göra med min ASUS WL-500gP V2 är att styra nexa, ansluta ett USB-minne och köra lite 1-Wire enheter, och naturligtvis ladda upp data till en databas.
Kan jag få detta att funka med ASUS WL-500gP V2 och OPENWRT med version 2.4 då?
(Detta är väl inte rätt tråd/forum :roll: )

/Perra
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

Perra_V skrev:Oj, det var snabbt svar :D
Tänkte skaffa en ASUS WL-500gP V2 ,jag borde få tellsticken att fungera då om jag kör på 2.4?

Passar på att fråga om 1-Wire stöd också då.
Det jag vill kunna göra med min ASUS WL-500gP V2 är att styra nexa, ansluta ett USB-minne och köra lite 1-Wire enheter, och naturligtvis ladda upp data till en databas.
Kan jag få detta att funka med ASUS WL-500gP V2 och OPENWRT med version 2.4 då?
(Detta är väl inte rätt tråd/forum :roll: )

/Perra
Ja, tellsticken är enkel att få igång med mitt paket. OWFS har jag inte testat men jag har hört att det ska fungera bra. Vet inte hur mycket man måste pilla innan man får igång det bara. ;-)
Perra_V
Wannabe

Inlägg av Perra_V »

Niklas skrev:Halloj.

Har nu ett bra fungerande 1-wirenät med ett gäng sensorer (alla inte inkopplade än).

1 x Tellstick

Utomhusmottagaren skall styra motorvärmaren. Tanken är att det även kommer finnas en temperatursensor inne i bilen som ansluts tillsammans med el-anslutningen. Jag ska ställa in på en hemsida NÄR jag ska ha bilen och vilken temperatur jag vill ha i bilen den tiden. Mer om det senare.

Planen är även att byta ut alla fasta lampknappar till knapp med inbyggd mottagare från Nexa. När ekonomin tillåter så löser jag det.
Jag har även planer på att styra utomhusbelysningen och viss fönsterbelysning baserat på hur ljust det är ute med hjälp av en ljusdetektor för 1-wire.

Jag har en server i källaren som kör mythtv som kommer sköta belysningen. Servern kan skicka valfritt kommando till ASUS:en via SSH utan lösenord. Själva inloggningen sker via keyfiles så jag behöver inte strula med lösenord i scripten. Jag kan via php köra kommandon från servern på ASUS:en. Anledningen till att jag har valt att göra så är för att servern står i källaren och asus:en står uppe i huset vilket ger mig bättre mottagning. :) Allt kan ju förstås köras i asus:en efter lite jobb men för mig är det smidigast på det här sättet.

För tillfället kan man tända och släcka lite lampor här hemma via en webbsida skriven i PHP. Länken är dock hemlig.

Ställ gärna frågor!

/Nicke
Hej igen
Nu har jag fått min asus och det funkar finfint, jag kör både tellstick och temploggning, skall till och börja med styra motorvärmaruttaget, det skall starta olika tider beronde på hur kallt det är.
Jag skulle vilja skriva detta i PHP och styra detta via en websida.
Nicke: hur har du löst det med att skicka PHP till asusen eller har du lagt på PHP stöd i wrt:n ?
Tror vi håller på med ungefär samma sak :D
/Perra
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

Perra_V skrev:
Niklas skrev:Halloj.

1 x Tellstick

Ställ gärna frågor!

/Nicke
Hej igen
Nu har jag fått min asus och det funkar finfint, jag kör både tellstick och temploggning, skall till och börja med styra motorvärmaruttaget, det skall starta olika tider beronde på hur kallt det är.
Jag skulle vilja skriva detta i PHP och styra detta via en websida.
Nicke: hur har du löst det med att skicka PHP till asusen eller har du lagt på PHP stöd i wrt:n ?
Tror vi håller på med ungefär samma sak :D
/Perra
Halloj,

Jag har en server i källaren där allt körs. Via SSH så skickas kommandot till ASUSEn för att tända och släcka.
SSH-biten sker utan lösenord. Det är via auth-filer så det är bara min server som kan ansluta till asusen utan lösenord. För alla andra krävs lösen.
Kör så lite som möjligt på routern. :)

För att tända något så skickas:
sudo ssh root@192.168.1.1 rfcmd VAD_MAN_NU_VILL_GÖRA
Skriv svar