Har nu ett bra fungerande 1-wirenät med ett gäng sensorer (alla inte inkopplade än).
Nu tänkte jag börja fjärrstyra lite.
Detta har jag köpt och fått hem:
2 x Fjärrströmbrytare 3-pack
1 x Tellstick
1 x Fjärrströmbrytare (3500W) IP44 för utomhusbruk
Utomhusmottagaren skall styra motorvärmaren. Tanken är att det även kommer finnas en temperatursensor inne i bilen som ansluts tillsammans med el-anslutningen. Jag ska ställa in på en hemsida NÄR jag ska ha bilen och vilken temperatur jag vill ha i bilen den tiden. Mer om det senare.
Planen är även att byta ut alla fasta lampknappar till knapp med inbyggd mottagare från Nexa. När ekonomin tillåter så löser jag det.
Jag har även planer på att styra utomhusbelysningen och viss fönsterbelysning baserat på hur ljust det är ute med hjälp av en ljusdetektor för 1-wire.
Så här fungerar det idag:
Tellsticken sitter i en ASUS WL-500gP som kör senaste OpenWRT (kompilerad tillsammans med x-wrt från http://www.x-wrt.org). Kärna 2.4 (för det trådlösa nätverkskortets skull). Jag har kompilerat det som behövs för att få tellsticken att fungera. För er som vill ha stöd för tellsticken så har jag ett paket som bara är att installera för att få stödet. Jag har även kompilerat senaste rfcmd som krävs för att skicka kommandon via tellsticken. Lär funka på fler mips-baserade system med liknande kernel. Länk kommer senare.
Jag har en server i källaren som kör mythtv som kommer sköta belysningen. Servern kan skicka valfritt kommando till ASUS:en via SSH utan lösenord. Själva inloggningen sker via keyfiles så jag behöver inte strula med lösenord i scripten. Jag kan via php köra kommandon från servern på ASUS:en. Anledningen till att jag har valt att göra så är för att servern står i källaren och asus:en står uppe i huset vilket ger mig bättre mottagning.

För tillfället kan man tända och släcka lite lampor här hemma via en webbsida skriven i PHP. Länken är dock hemlig.
Återkommer när jag börjar få ordning på grejerna.
Ställ gärna frågor!
/Nicke