Bearbetningsregler av temperaturer?

Denna forumdel är inte längre aktiv, för att diskutera saker relaterat till väder eller temperatur.nu - använd https://www.facebook.com/groups/temperatur.nu
Kategoriregler
Denna forumdel är inte längre aktiv, för att diskutera saker relaterat till väder eller temperatur.nu - använd https://www.facebook.com/groups/temperatur.nu
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Bearbetningsregler av temperaturer?

Inlägg av PerM »

Vilka regler för de rapporterade temperaturerna är det som gäller? Det jag speciellt vill veta är hur länge en temperatur får vara stabil innan den anses felaktig.

Det händer ofta att min temperatur ligger stabil på ett värde under flera timmar och flaggas då som felaktig.

Jag ska sätta upp en extra givare brevid min nuvarande för att verifiera funktionen på den senare, men så vitt jag kan se fungerar den som den ska.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Temperaturerna analyseras med avseende på:
*Rimligheten - På tok för hög/låg temp.
*Hastigheten på förändringen - stiger temperaturen med tex 5-10 grader på några minuter är det något som är galet.
*Konstant värde Om temperaturen inte ändras ens en tiondelsgrad under en längre tidsperiod är det vanligtvis något som är galet.

Tidsperioden som definierats för den sista punkten hade jag för mig att jag satt till 100 minuter, men det var visst sänkt till 70.

Har ändrat till 120 minuter nu då det verkar som att tidsintervallet varit allt för snävt!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
Troy McClure
Tar hemautomation på allvar

Re: Bearbetningsregler av temperaturer?

Inlägg av Troy McClure »

Lånar tråden.
Just nu är det problem med att hämta korrekta värden från Bångbro!
Jag håller inte med. Temperaturen är bara väldigt stabil. Det är dimma och vindstilla, strax över noll grader.

Enligt min egen femminutersloggning så har temperaturen de sex senaste timmarna pendlat mellan de båda värdena 0,38 grader och 0,44 grader. Mitt under den perioden har samma värde (0,44) registrerats i nästan tre timmar i sträck. Man ser på kurvan att en stabilisering skett efter att temperaturen långsamt har stigit över nollstrecket.

Gör man dock många manuella temperaturavläsningar i rad så är inte 0,38 eller 0,44 lika stabilt, utan var tionde läsning eller så genererar det andra värdet.

Är det verkligen så att det finns hårdvara som felaktigt genererar exakt samma värde under en längre tid? Det enda fall då jag kan se det ske hos mig är ifall värdet 85,00 skulle börja poppa upp. Då beror det nog på att jag dragit igång fårstängslet igen och glömt bort att flytta på temperaturgivaren.
bangbro081217.png
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Anledningen till att jag har en kontroll på temperaturförändingen är att jag oftast hämtar temperaturen från olika hemsidor. Om den som sköter mätningarna av en eller annan anledning får stopp i uppladdningen av ny data kommer jag då att fortsätta hämta samma värde om och om igen. Det är dessa tillfällen som scriptet är tänkt att hantera...

Den senaste tiden har scriptet slagt till felaktigt på korrekt stabila temperaturer. Jag har nu på morgonen ökat kontrollintervallet från 3 till 4 timmar. Förhoppningsvis minskar antalet feldetekteringar marknat!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Troy McClure skrev:Lånar tråden.
Jag håller inte med. Temperaturen är bara väldigt stabil. Det är dimma och vindstilla, strax över noll grader.
...
Det är väldigt stabilt läge nu, även i Ystad. Min graf har råkat ut för exakt samma sak.
Användarvisningsbild
Troy McClure
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av Troy McClure »

CirruZZ skrev:
Troy McClure skrev:Lånar tråden.
...
Det är väldigt stabilt läge nu, även i Ystad. Min graf har råkat ut för exakt samma sak.
Hm... Din verkar ju vara avstängd mitt på dagen. Eller nåt?
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Troy McClure skrev:Hm... Din verkar ju vara avstängd mitt på dagen. Eller nåt?
Har så varit! :wink:
CirruZZ skrev:... Det innebär att från och med nu så kan jag leverera temp dygnet runt till temperatur.nu.
Läs här...
Låst