Råd om kompetent väderstation

Väderstationer och tillbehör - Hur fungerar den? Vilken väderstation är bäst?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
TMC
Wannabe

Råd om kompetent väderstation

Inlägg av TMC »

Hej,

Stöter och blöter sedan en tid tillbaka vilken väderstation jag skall sikta på.

Kravspec:
========
- Minst fyra extra givare förutom temp/hygrostat utomhus
- Vind med riktning
- Regn
- Dataloggning på alla mätdata i tillräckligt stort minne att tömning en gång i veckan räcker (beräknat att alla givare används, ofta specas bara detta med en extern givare...) men det räcker med att den mäter
vid en tidpunkt per dygn, behöver inte vara en gång i kvarten eftersom alla givarna kommer att sitta i olika inomhusutrymmen...
- USB för lätt koppling till datorn
- Skall inte se ut som en "leksak" - och jag behöver inte ha en stor LCD-display där stor del av displayytan utgörs av en gubbe som har mer eller mindre kläder på sig för att veta vad jag skall ta på mig...(WS-550)
- Avvikelse på hygrostat skall vara så liten som möjligt (tycker det är konstigt att många har +/- 5-7% för mäter jag fukt i t ex en grund så är det av stor vikt att veta om det är ex. vis 67% RF eller 72% RF, då är
denna avvikelse ganska väsentlig att hålla låg...)

Kikat på:
========
Oregon WMR-100, "faller på" att den inte har minne för loggning utan måste vara kopplad till en dator som skall stå på hela tiden samt att den inte blir så bra på väggen...
Oregon WMR-200, kanske bästa alternativet hittills, men priset är högt och lägger jag sedan till 5 st av deras givare är det ytterligare 2500 kr....!
iROX PRO-X USB, skulle gärna vilja ha fler givare än bara fyra extra externa givare förutom "utomhus".
WS-2350, verkar inte klara några extra givare alls? Verkar ju mångsidig annars?
WS-2200, kanske kan vara ett alternativ till WMR-200, eller vad saknar den - skiljer ju en hel del i pengar...?

Oregon WMR-200 har ju det jag egentligen behöver (då den till skillnad från många andra klarar tillräckligt många givare), men finns det andra alternativ jag kanske missat?

Förresten; är det någon som förstår LaCross modellbeteckningar för WS-2200 verkar ju vara en mer kompetent modell än WS-2350, men siffran låter en ju tro att det är tvärt om? För att inte tala om Oregons modellbeteckningar, dom är nog inte gjorda så att man skall förstå...bättre då med de mer professionella fabrikaten som gör med Classic, Pro och Pro+ - där förstår man nivåskillnaden på ett lätt sätt!

Har Lacrosse någon svensk agent / hemsida liknande Oregon som visar hela sortimentet?

Ni som kör / har erfarenhet av Irox, är detta ett mer premiumbetonat fabrikat eller är alla under Davis "alla över en kam" - eller hur rangordningen i kvalité och seriositet? Vad är "Mercedes, Audi, Volvo eller Ford"....

Slutligen, vilken programvara bör man sikta på?

Vänligen

TMC
Quart
Moderator
Kontakt:

Re: Råd om kompetent väderstation

Inlägg av Quart »

Jag kör själv en IROX USB PRO, funkar kanon.
Använder Weather-display med tillägget Live.
Kolla gärna min hemsida för hur man kan göra.
Om du har några frågor skicka mig ett mail så skall jag försöka hjälpa dig
TMC
Wannabe

Inlägg av TMC »

Hej,

Snygg och överskådlig hemsida!

Har du tidigare erfarenhet av andra väderstation och vad var det som gjorde att du valde Irox?

Hur ser kostnaderna ut för att komma igång med en sådan hemsida (är det mer än Weather Display + Livetillägget som behövs?)

Ser att du skriver att du f n inte har energiförbrukning med på hemsidan då din nya elmätare inte har någon utgång, är detta de nya mätarna alla fått installerade nu senaste tiden du menar eller har/hade du någon annan mätning? Detta kopplar du alltså via ett kort in i datorn så att WD kan mäta - för det har väl egentligen ingenting med Irox att göra?

Vänligen

TMC
Quart
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Quart »

När jag kollade var det mycket priset och USB gränssnittet som fick bestämma.
Och efter lite googlande så belv det en IROX, beställde sedan ifrån Safecast.
Kolla på safecast.se om priset på Iroxen.
Weather-display plus Live kostar inte mycket tror c:a 600 kr tillsammans, men koll på http://www.weather-display.com
Kolla speciellt på deras version history, de ligger inte på latsidan precis, kommer hela tiden nya funktioner m.m
Angående elmätare kör jag med techtrades EMC, har köpt en mätare och kopplat in den till min bergvärme pump.
Så den förbruknningen kan jag se, har dock inte lagt ut länken på min hemsida men här är den http://fiffi.gotdns.com/emc3.php
Jag loggar också pannan med ett 1-wire kit med diverse script m.m
TMC
Wannabe

Inlägg av TMC »

Hej,

Får positiva vibbar av både Safecast och iRox - men är den helt utan konkurrenter för det verkar nästan för bra till det priset när exempelvis Oregon tar 1500-2000 kr till för samma specifikation...?

Weather Display verkar också suverän till vettig peng, men det kanske inte är som att ladda in en Microsoftprogramvara och bara köra...?

Sedan hur man får den att köra "live" förstår jag inte riktigt för då måste väl datorn och IRox:en vara konstant anslutna vid varandra och datorn alltid på samt att man kanske inte vill att iRox:en skall sitta i arbetsrummet...? Kan man köra detta trådlöst?

Vänligen

TMC
safecast
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Inlägg av safecast »

Om herr safecast får lägga sig i diskussionen med lite förvillande marknadsinformation..

-WS2350, Nej kan inte ha fler sensorer. Samma som gamla ws2300 och för den delen 2305, 2307,2308,2310 (usa),2315 (usa) Men med en bättre vindmätare.

-WS2200, Helt annan station som egentligen hör till en generation som hette ws7000. Kompatibel med WS2500. Dock finns den knappt mer, slutat tillverkas och har inget data interface utan tillägget 7001-13. WS2500 försvinner också på sikt. Vi säljer nog slut på dom sista enheterna inom ett halvår..
- Avvikelse på hygrostat skall vara så liten som möjligt (tycker det är konstigt att många har +/- 5-7% för mäter jag fukt i t ex en grund så är det av stor vikt att veta om det är ex. vis 67% RF eller 72% RF, då är
denna avvikelse ganska väsentlig att hålla låg...)
+-5% är jäkligt bra för massproducerade billiga grejer. Vid låg temperatur som det är i en krypgrund mer än väl. observera att den detekterar betydligt mindre förändringar även om specifikationen på kalibreringen inte är bättre. 5% motsvarar en daggpunktsförändring på kanske 1Grad! Läs lite här http://www-v2.sp.se/energy/ffi/fukt.asp och fundera på hur många gånger du kan nysa i ett slutet rum utan att höja rf 5%. Dessutom får du kasta vilken sensor som helst efter ett år om du ska ha högre noggrannhet. För exakta mätningar i ditt fuktområde kan du förstås göra självkalibrering med tex salt. Ventilation av sensor och montering/placering kommer betyda mycket mer än den specade precisionen.

Ni som kör / har erfarenhet av Irox, är detta ett mer premiumbetonat fabrikat eller är alla under Davis "alla över en kam" - eller hur rangordningen i kvalité och seriositet? Vad är "Mercedes, Audi, Volvo eller Ford"....
Kör själv SAAB och är väldigt nöjd med motorn även om resten av bilen faller i småbitar..

Irox är en brand av en kinesisk tillverkare som heter Hideki. Rätt bra materialval om jag får säga det själv. Mycket station och funktioner för pengarna. Rätt lätttrimmad om man gillar att skruva isär, löda och förbättra själv. Fördelar: Vindmätaren är faktiskt riktigt hyffsad precisionsmässigt. Displayen är bra, Temp och RH duger. Nackdelar: Batterier överallt. Skruva,skruva,skruva.., Begränsad räckvidd. En normaltomt ungefär. Usb.., inget känt protokoll.

Davis är förstås ett par snäpp upp. Men du kan inte ha dit fler sensorer iallafall. Varje extra sensor väger 2 kilo och kostar 2,5 kilokr.

WMR200 (också kina.) är bra. Väldigt få problem faktiskt. Men dyra extrasensorer.

Kolla även WMR928. Trotjänare. serieport, solceller. bra pris. repeaters. ingen logger dock. irriterande pip i display vid tryckningar.

Jag skulle om jag inte kunde välja och vraka och med begränsad budget för att komma igång välja mellan wmr928 och irox. Om jag behövde fler sensorer skulle jag sen satsa på ett separat nät med sensorer.

Hade jag pengar skulle jag göra samma sak, fast välja mellan Davis och Rainwise MKIII. Jag skulle nog ta MKIII för den har så grymt mycket mer prestanda och coolfaktor. (Se www.rainwise.com) Sen kan du beställa av mej, men räkna med 25000kr innan du är färdig.. Och ett extra temperaturnät.

För "Live"med tex irox utan dator kan du köra en linksys router med weatherdisplay för linux (gratis) och weatherdisplay live.

Slutligen lite reklam!.. Vi kommer med en grymt fin trådlös ellogger med usb, förhoppningsvis opensource om allt går som det ska. Lansering julafton eller nån dag tidigare.. Fritt antal trådlösa realtids förbruknings displayer kan anslutas av flera storlekar. Pris: inte så farligt, iallafall så du tjänat tillbaka pengarna inom ett år. Garanterar!

Med vänliga hälsningar
Rickard
safecast ab
TMC
Wannabe

Inlägg av TMC »

Hej tack för alla svar!

I vårt fall har vi f n runt 17 grader i vår krypgrund (är det lågt...?) så därför tycker jag att det är lite svårt att veta på vilken nivå jag skall sätta hygrostaten till avfuktaren. Skall jag ha max 67% RF (för att ha lite marginal till 70 där tillväxt börjar ske över tiden) och 5% felvisning så måste jag ju ha ett börvärde på maximalt 62% - samtidigt kan detta innebär att jag i verkligheten hamnar på 57% och det är ju gärna önskvärt att spara energi ifall det går... :-)

"Mr Safecast" - kan du förklara/utveckla vad du menar med självkalibrering mha salt?

Sedan tror jag nog att iRox är det fabrikat som i mina öron låter som den bästa kompromissen mellan utförande och pris...just nu. Att det är batterier "överallt" är väl inget ovanligt, för det har väl de flesta givare om det inte går på solceller och det är ju bara utomhusgivarna där det skulle fungera ändå. Men om jag klarar mig på ett batteribyte per år så ser jag inte det som något problem? WMR200 tycker jag är alltför dyr när man ser på prisnivån på stationen kompletterad med 4-5-10 givare...ger inte något som iRox inte har vad jag kan se (förutom antalet kanaler då)? Sedan pratade jag med killarna på Oregan i Varberg och dom sa att deras repeater är bara avsedd för att användas 1 st per system och inte såsom jag trodde "lite här och var" där det behövs...

Separat nät med sensorer är nytt i mina öron - vad är detta, kombinerar man det med väderstationen? Låter lite som "nolimits"... :-)?

Sedan blir man ju nyfiken på din avslutande reklamblänkare...är detta en komponent för de som (inte jag...) skruvar system själva och skriver egna program och fixar - eller är det någonting som är en färdig produkt som man kopplar in på önskad förbrukare och som trådlöst sänder info till sin dator? Kortfattat; kan du förklara närmare för mig som är "grön" (mörkgrön)...? Känns som att det är långt till julafton...

Vänlingen

TMC
safecast
Kontakt:

Inlägg av safecast »

Hej igen,

17C i krypgrunden tycker jag låter snarare varmt.

blött salt kommer stabilisera luftfuktigheten vid en given temperatur. Saltet tar och ger till den närmaste luften i ett slutet utrymme. Olika salter har olika rh vid olika temperaturer. Bordsalt ligger runt 75% vid 20C.

Så självkalibrering innebär alltså att man tar salt och lägger i en sluten låda, fuktar med vatten. (Det får inte bli genomdränkt men inte för lite heller..) Placerar sensorn i utrymmet och väntar. Efter 6 timmar läser man av och får då den avvikelse som sensorn har vid en väldigt korrekt rf.

Olika salter har olika fuktnivå. Sök på kalibrering salt på google så får du mycket info.

Oregons repeater fungerar bara mot wmr928. Inte till wmr100,200. I övrigt är det som du säger. En repeater per sensor.

Med separat nät menar jag tex ett 1-wire system från temperatur.nu eller tex våra system poseidon (sehttp://www.hw-group.com).

Ja. Vår nya energimätare är en konsumentprodukt med förpackning, manual osv.. Du kommer se när den lanseras mycket snart..

Mvh
Rickard
TMC
Wannabe

Inlägg av TMC »

Hej igen,

Ja visst känns 17-18 grader varmt, men vi har runt 14-15 grader utan avfuktaren igång och det beror kanske på att till skillnad från många hus med krypgrund så ligger vårt på ett berg och på två sidor om krypgrunden är det sutterängutrymmen med platta på mark så det är två av grundmurarna i krypgrunden som har rumstemperatur på "andra sidan". Enligt Munters bör vi ha mer värme från marken/berget så här års än vid normalt underlag (ej berg) och att avfuktaren normalt ger 2-3 graders värmetillskott (som även bidrar till huset eftersom värme stiger uppåt!).

Intressant med saltinformationen, skall förkovra mig och prova lite grann!

Om man kör 1-wire system innebär det då att man bygger ett trådbundet system med sensorer med det antal, typ och placering man önskar (i princip oändligt i teorin?) och ansluter alltsammans till en dator med lämplig programvara som står och går konstant? Således ingen väderstation i ordets vanliga bemärkelse inblandad?

Blir ju inte direkt mindre intresserad av den kommande elprylen du flaggar för...släpp nu snälla :-)

Vänligen

TMC
safecast
Kontakt:

Inlägg av safecast »

Om värmebidraget till huset från grunden är så stort borde uppvärmning från huset vintertid göra minst lika mycket som din värmare samt bli enormt kostsam.
Jag inbillar mig också att vintertid så får du ett rejält temperaturras i grunden men jag vet inte.

Eftersträvansvärt är naturligtvis att ha så nära marktemp som möjligt. Huset och grunden skapar en kudde som gör att tillskott / nedkylningen utifrån minskar och markens egenvärme samlas under huset. Marktempen är 6-8 grader i södra till mellersta sverige. Naturligtvis kan direkta ytan på berget vara lite varmare men 14-15 grader låter mycket iallafall.

Vad säger alla andra med liknande konstruktion?

Mvh
Rickard
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

TMC skrev: Om man kör 1-wire system innebär det då att man bygger ett trådbundet system med sensorer med det antal, typ och placering man önskar (i princip oändligt i teorin?) och ansluter alltsammans till en dator med lämplig programvara som står och går konstant? Således ingen väderstation i ordets vanliga bemärkelse inblandad?

Japp!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
TMC
Wannabe

Inlägg av TMC »

Ok, hur i all värden går man till väga; steg ett...jag har en dator...sen då?

Vänligen

TMC
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Sedan köper du ett standardkit exempelvis http://shop.temperatur.nu/standardkit-m ... -p-34.html . USB-adapter är att föredra om man vill bygga ut nätet mycket och vill ha spänningsmatning "på köpet". Spänningsmatning behövs visserligen inte om enbart skall mäta luftfuktighet och temperaturer under 85grader. Spänningsmatning behövs dock om du tex vill mäta din elförbrukning.

Väljer du en istället en serielladapter bör du välja ett nät med minst 2 sensorer eller ett modifierat med förgreningskontakt så du enkelt kan koppla in fler prylar i framtiden..
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
TMC
Wannabe

Inlägg av TMC »

Hej igen,

Tiden går, men man förkovrar sig hela tiden och snart känns det som man är mogen att äntligen slå till och införskaffa en station!

Nu till saken;

Jag har nu bara WMA-200 och iROX-PRO USB kvar på min lista - men vad har dessa båda modeller för för- och nackdelar gentemot varandra ifall man nu kan leva med att extra givare till 200:an ligger lite högre i pris?

Ett kriterie jag missat innan är att jag prioriterar vindgivare som mäter byvind samt snarare har bra noggrannhet när det blåser mycket än väldigt lite.

Vänligen

TMC
safecast
Kontakt:

Inlägg av safecast »

Hej,

Jaha, Blev det någon station? Annars har vi fler varianter på ingång under januari. (märket ultimeter från peet bros) som vi testkört under hösten. Mycket fint kabelbundet sortiment i riktigt attraktiv prisklass. Konkurerar lätt med davis i precision..

Gällande energimätaren och att spara energi så håller vi fortfarande på med programvaran till dataloggern. Övriga produkter med display och sändare finns dock nu för försäljning. kolla in produkterna ecoeye på http://www.eco-eye.se för lite information.

Med vänliga jul hälsningar
Rickard
Skriv svar