Om herr safecast får lägga sig i diskussionen med lite förvillande marknadsinformation..
-WS2350, Nej kan inte ha fler sensorer. Samma som gamla ws2300 och för den delen 2305, 2307,2308,2310 (usa),2315 (usa) Men med en bättre vindmätare.
-WS2200, Helt annan station som egentligen hör till en generation som hette ws7000. Kompatibel med WS2500. Dock finns den knappt mer, slutat tillverkas och har inget data interface utan tillägget 7001-13. WS2500 försvinner också på sikt. Vi säljer nog slut på dom sista enheterna inom ett halvår..
- Avvikelse på hygrostat skall vara så liten som möjligt (tycker det är konstigt att många har +/- 5-7% för mäter jag fukt i t ex en grund så är det av stor vikt att veta om det är ex. vis 67% RF eller 72% RF, då är
denna avvikelse ganska väsentlig att hålla låg...)
+-5% är jäkligt bra för massproducerade billiga grejer. Vid låg temperatur som det är i en krypgrund mer än väl. observera att den detekterar betydligt mindre förändringar även om specifikationen på kalibreringen inte är bättre. 5% motsvarar en daggpunktsförändring på kanske 1Grad! Läs lite här
http://www-v2.sp.se/energy/ffi/fukt.asp och fundera på hur många gånger du kan nysa i ett slutet rum utan att höja rf 5%. Dessutom får du kasta vilken sensor som helst efter ett år om du ska ha högre noggrannhet. För exakta mätningar i ditt fuktområde kan du förstås göra självkalibrering med tex salt. Ventilation av sensor och montering/placering kommer betyda mycket mer än den specade precisionen.
Ni som kör / har erfarenhet av Irox, är detta ett mer premiumbetonat fabrikat eller är alla under Davis "alla över en kam" - eller hur rangordningen i kvalité och seriositet? Vad är "Mercedes, Audi, Volvo eller Ford"....
Kör själv SAAB och är väldigt nöjd med motorn även om resten av bilen faller i småbitar..
Irox är en brand av en kinesisk tillverkare som heter Hideki. Rätt bra materialval om jag får säga det själv. Mycket station och funktioner för pengarna. Rätt lätttrimmad om man gillar att skruva isär, löda och förbättra själv. Fördelar: Vindmätaren är faktiskt riktigt hyffsad precisionsmässigt. Displayen är bra, Temp och RH duger. Nackdelar: Batterier överallt. Skruva,skruva,skruva.., Begränsad räckvidd. En normaltomt ungefär. Usb.., inget känt protokoll.
Davis är förstås ett par snäpp upp. Men du kan inte ha dit fler sensorer iallafall. Varje extra sensor väger 2 kilo och kostar 2,5 kilokr.
WMR200 (också kina.) är bra. Väldigt få problem faktiskt. Men dyra extrasensorer.
Kolla även WMR928. Trotjänare. serieport, solceller. bra pris. repeaters. ingen logger dock. irriterande pip i display vid tryckningar.
Jag skulle om jag inte kunde välja och vraka och med begränsad budget för att komma igång välja mellan wmr928 och irox. Om jag behövde fler sensorer skulle jag sen satsa på ett separat nät med sensorer.
Hade jag pengar skulle jag göra samma sak, fast välja mellan Davis och Rainwise MKIII. Jag skulle nog ta MKIII för den har så grymt mycket mer prestanda och coolfaktor. (Se
www.rainwise.com) Sen kan du beställa av mej, men räkna med 25000kr innan du är färdig.. Och ett extra temperaturnät.
För "Live"med tex irox utan dator kan du köra en linksys router med weatherdisplay för linux (gratis) och weatherdisplay live.
Slutligen lite reklam!.. Vi kommer med en grymt fin trådlös ellogger med usb, förhoppningsvis opensource om allt går som det ska. Lansering julafton eller nån dag tidigare.. Fritt antal trådlösa realtids förbruknings displayer kan anslutas av flera storlekar. Pris: inte så farligt, iallafall så du tjänat tillbaka pengarna inom ett år. Garanterar!
Med vänliga hälsningar
Rickard
safecast ab