Räknare som räknar för mycket?

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
danil
Wannabe

Räknare som räknar för mycket?

Inlägg av danil »

Hej!

Jag köpte en räknare för 1-wire på shop.temperatur.nu för ett tag sedan för att hålla koll på hur mycket värmepumpen förbrukar. Jag har anslutit den till en Kamstrup 382 3-fast elmätare (se länk nedan). I räknar-änden har jag anslutit (+) till +5v och (-) till räknare A (har även provat B). På mätarsidan (S0) har jag anslutit (-) till minus och (+) till plus.
Som mjukvara använder jag owfs och räknaren dyker upp som den ska. Av allt att dömma så ökar värdet i 1D.xxxxxxx/counters.A i samma takt som blinkningarna på mätaren. Problemet är det att värdet ibland ökar med 3, ibland med 4 och en del gånger t o m med 5. Den har dock aldrig ökat i steg om 1 (som jag antar att den ska). Vad har jag gjort fel?

Tekniska data elmätare: http://www.kamstrup-senea.se/media/994/file.pdf

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Räknare som räknar för mycket?

Inlägg av elf98 »

Generellt:
Elmätare med S0-utgång skall lämna en fin utgående puls som inte lider av kontaktstudsar.

Just Kamstrups elmätare verkar inte alls ge denna fina signal av någon anledning. Det verkar snarare som att de använder någon form av relä för att skicka ut signalen (klickar det i elmätaren?). Det finns flera som har haft samma problem som du, se tex http://www.temperatur.nu/forum/viewtopic.php?f=21&t=403.

Gällande "kontaktstudsar":
När du för ihop två st metallbitar för att sluta en krets (strömbrytare, reläer etc etc). Så kommer de mycket sällan att sluta kretsen helt på en gång. När du för metallerna mot varandra kommer de att studsa mot varandra en kort stund innan läget stabiliseras.

Ränkarchippet har en inbyggd avstudsare, men tidsintervallet som den avstudsar över verkar vara mycket kort.

Mer om hur man kan göra för att ta bort dessa studsar: http://www.google.se/search?q=contact+debounce
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
danil
Wannabe

Inlägg av danil »

Jag kopplade på samma vis som Niklas hade kopplat, så nu funkar det som det ska.

Tack för snabb respons! :D
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

danil skrev:Jag kopplade på samma vis som Niklas hade kopplat, så nu funkar det som det ska.

Tack för snabb respons! :D
Se där. :-) Någon annan hade användning av min information.
Jag har stått vid mätaren och kollat. Så fort den slagit över 1 kwh så har jag plockat ur räknarens ställning för att kunna se exakt vad mätaren står på.
Något fungerar dock inte. Den drar sig mer och mer. Antalet blink/pulser som räknaren får stämmer inte med vad som visas i fönstret. Det rör sig bara om ett tiotal pulser men det får mig ändå att fundera på om något är fel med mätaren. Jag har kört med både pulsdetektion och nu kör jag med LED-detektorn men stöter på samma problem.
MGKea
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av MGKea »

Din räknare triggar på en puls som inte dött ut. Därför ökar din räknare mot din elmätare. Du skall sätta en fördröjning på 200ms innan nästa puls tillåts för att kunna rida ut en pågående puls.
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

MGKea skrev:Din räknare triggar på en puls som inte dött ut. Därför ökar din räknare mot din elmätare. Du skall sätta en fördröjning på 200ms innan nästa puls tillåts för att kunna rida ut en pågående puls.
"Nominell pulstid 30ms". Vad menar med det?

Samma sak gäller LED-detektorn. Det blir fel.

Nu har dock min räknare börjat ta emot tusentals pulser på väldigt kort tid så jag förbrukar måånga megawatt vilket gör att allt blir förstört ändå.. Det verkar dock inte ligga i mätaren.

Kolla nu tex:
http://eservice.no-ip.org:85/temps/ener ... end=energi

Jag har som max sugit 83.73Gw. ;-)
MGKea

Inlägg av MGKea »

pulsen skall vara 30ms lång. pulsen skall vara snygg och fin. men det kan bara ses med ett ocilloskop.

tänk dig att en diod lyser upp längre än 30ms vid en puls. troligen kring 200-300ms.
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

MGKea skrev:pulsen skall vara 30ms lång. pulsen skall vara snygg och fin. men det kan bara ses med ett ocilloskop.

tänk dig att en diod lyser upp längre än 30ms vid en puls. troligen kring 200-300ms.
Ja, mätaren ska lämna en 30ms-puls men hur den ser ut är ju frågan.
MGKea

Inlägg av MGKea »

Hur den ser ut ser du i ett ocilloskop.
Skriv svar