Qubino Flush Shutter manuell kontroll

Diskussioner runt Mottagare och Dimrar.
Exempel på mottagare: https://www.m.nu/z-wave/rela-z-wave
Exempel på dimrar: https://www.m.nu/z-wave/dimmer
koolla
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 maj 2019, 08:26

Qubino Flush Shutter manuell kontroll

Inlägg av koolla »

Jag har ett antal Qubino Flush Shutter för att styra rullgardiner. Ibland händer det ju att den tappar z-wavekoppling. Inte ofta men ibland. Just nu har jag ingen variant att styra den manuellt.

Kan man koppla in någon manuell knapp som är trådburen för att styra i dessa fall? Just nu får jag massa ovett av frun när det händer och gardinen inte kan rullas ner. Skulle vilja ha en fallback.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Qubino Flush Shutter manuell kontroll

Inlägg av supportM »

koolla skrev: 11 nov 2019, 23:32 Jag har ett antal Qubino Flush Shutter för att styra rullgardiner. Ibland händer det ju att den tappar z-wavekoppling. Inte ofta men ibland. Just nu har jag ingen variant att styra den manuellt.

Kan man koppla in någon manuell knapp som är trådburen för att styra i dessa fall? Just nu får jag massa ovett av frun när det händer och gardinen inte kan rullas ner. Skulle vilja ha en fallback.
Hej,

Japp, det går alldeles utmärkt. Använd I1 och I2 för att styra åt respektive håll.

Vill du testa lite snabbt är det bara att hålla en kabel mellan spänningsmatningen och en av ingångarna. Motorn skall börja rulla då.

Kom dock ihåg att det är bäst med en knapp som är återfjädrande så man inte riskerar att spänningen hela tiden ligger på motorn.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
koolla
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 maj 2019, 08:26

Re: Qubino Flush Shutter manuell kontroll

Inlägg av koolla »

Hej

Nu skulle jag ta tag i detta men fattar inte riktigt och vill inte riskera att bränna/förstöra någon. Menar du att jag ska testa med en kabel mellan PLUS och I2 för att rullgardinen ska rulla "neråt" (givetvis beroende på i vilken ände jag satt motorn). Är det PLUS som räknas som spänningsmatningen?

Har ni någon återfjädrande knapp i sortimentet? Hittar inte riktigt när jag söker. Helst en knapp som man kan trycka uppe eller nere på. Och om möjligt som en sådan som sitter på en sladd då den ska vara så liten som möjligt bakom gardinen för nödhantering.

Notes for the diagram:
+ +VDC (12 – 24VDC)
- -VDC (0V)
Q1 Output for motor UP (open)
Q2 Output for motor DOWN (close)
I2 Input for switch/push button DOWN (close)
I1 Input for switch/push button UP (open)
TS Terminal for digital temperature sensor (only
for Flush Shutter DC module compatible digital temperature sensor, which must be ordered separately).
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Qubino Flush Shutter manuell kontroll

Inlägg av supportM »

koolla skrev: 25 dec 2019, 18:20 Hej

Nu skulle jag ta tag i detta men fattar inte riktigt och vill inte riskera att bränna/förstöra någon. Menar du att jag ska testa med en kabel mellan PLUS och I2 för att rullgardinen ska rulla "neråt" (givetvis beroende på i vilken ände jag satt motorn). Är det PLUS som räknas som spänningsmatningen?

Har ni någon återfjädrande knapp i sortimentet? Hittar inte riktigt när jag söker. Helst en knapp som man kan trycka uppe eller nere på. Och om möjligt som en sådan som sitter på en sladd då den ska vara så liten som möjligt bakom gardinen för nödhantering.

Notes for the diagram:
+ +VDC (12 – 24VDC)
- -VDC (0V)
Q1 Output for motor UP (open)
Q2 Output for motor DOWN (close)
I2 Input for switch/push button DOWN (close)
I1 Input for switch/push button UP (open)
TS Terminal for digital temperature sensor (only
for Flush Shutter DC module compatible digital temperature sensor, which must be ordered separately).
Hej,

Helt korrekt! Eftersom det är låg spänning så är det ingen som helst fara med att hålla en kabel från PLUS till I2.

Njea, vi har en himla massa knappar under hobbyelektroniken: https://www.m.nu/komponenter/knappar. De flesta är återfjädrande.

Annars är ju https://www.m.nu/vaggbrytare-vagguttag- ... usibrytare det vanligaste valet.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Skriv svar