Värmereglering av vattenburen golvvärme

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
mabe

Värmereglering av vattenburen golvvärme

Inlägg av mabe »

Har idag en lösning där regleringen av temperatur görs av en termostaten som sitter i ett angränsande rum (garaget). Regleringen görs med en Danfoss termostat med kapillärrörgivare där termostaten är installerad upp och ner (se bifogad bild).
Regleringen fungerar inte speciellt bra och jag skulle vilja gå över till något där jag har bättre kontroll på vad som händer. Ett alternativ är givetvis att byta termostat och kapilärrör (den nuvarande installationen har många år på nacken) fast jag skulle vilja få lite bättre koll på hur regleringen sker och vill därför gärna använda mig av en motorstyrd kontroll av ventilen med separata givare.

En fundering jag hade var att använda mig av Danfoss TWA-Z 230V NC termomotor och sedan kontrollera den via separat temperatursensor och styrlogik. Dock så står det tydligt i dokumentationen för termomotorn att den inte får installeras upp och ner.
Q1: Jag antar att detta beror på ev. läckage rinner kan rinna in i termomotorn. Stämmer det eller finns det något annat problem med att ha den upp och ner?

Q2: Finns det något annat alternativ som passar till min set-up eller ska jag behålla en liknande lösning som idag och bara byta termostat och kapilärrör? Tittade lite på Fibaro Z-wave termostat med extern temperaturgivare. Vet dock inte om detta är en bra lösning då jag antar att den är gjord för att termostaten är i det rum som regleras (mitt antagande). I mitt fall vill jag i så fall att den enbart reglerar på externa termometern.

Tacksam för ev. hjälp...
/ Mats
Bilagor
Bild på inkoppling av värmeslinga mot värmesystem
Bild på inkoppling av värmeslinga mot värmesystem
Ulltand
Wannabe

Re: Värmereglering av vattenburen golvvärme

Inlägg av Ulltand »

Hej.
Regelring av golvärme är svår beroende på den stora tröghet som golvbjällaget ofta har. Har man ett betonggolv tror jag det bästa man kan göra är att använda en regulator med prognosstyrning. En sådan hämtar in information från SMHI och baserar framledningstemperatruren på förväntad utomhustemperatur.

Om du kommer åt känselkroppen på din termostat kan du simulera olika temperaturer med tex kallt vatten eller värma den i handen och samtidigt se om temperaturen på utgående vatten förändras. Tänkt som felsökning. Om det fungerar tror jag inte du har mycket att vinna på att byta ut grejerna.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Re: Värmereglering av vattenburen golvvärme

Inlägg av supportM »

Hej,

Du är på helt rätt väg! En kollega gjorde precis som du tänkt och det har fungerat utmärkt i många år: https://blog.m.nu/styra-vattenburen-gol ... ia-z-wave/

När det gäller monteringen kommer uppgiften direkt från manualen, men utan någon beskrivning till varför. Vi gissar att det har med IP-klassningen att göra, men funderar på om det även kan handla om funktion. Det är ju en vätska/vax/metall som expanderar i ställdonet och frågan är om dess funktion kan påverkas av monteringen?

Finns det någon annan som har mer kunskap i frågan får ni gärna lära oss! :D

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Skriv svar