Aeotec Doorbell, krånglig dyr pryl

Vilken produkt vill du att vi ska ta in? Vad saknar du för funktioner på just din pryl? Har du förslag på hur nästa generation av pryl X skall se ut? Hjälp till att driva utvecklingen framåt!
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
bjoern
Wannabe

Aeotec Doorbell, krånglig dyr pryl

Inlägg av bjoern »

Aeotec Doorbell 6/Indigo

Jag köpte i somras en Aeotec Door bell 6, men den blev liggande i skräplådan, fick inte till det på något vis då den inte var kompatibel med någon styrenhet i min ägo, frustrerande. Helt nyligen kom en lösning, en uppdatering av Indigo, https://www.indigodomo.com/
Häng på en Z-Stick Gen5 och installera, se där, klocka och tre knappar, varav den medföljande trådlösa funkar med ”button1”.
Koppla din befintliga ”dumma” men diskreta knapp vid dörren för att sluta strömmen till en Fibaro Universal sensor FGBS-001, matad med 12V, installera och konfigurera att påverka ”button2”. Ljud och styrka väljer du till var knapp för sig, en FGBS till för nästa dörr vid behov, ”button3”! Den plastiga Aeotec-knappen? Den kan ex.vis en sjuk använda för att påkalla uppmärksamhet, med en egen signal!
Vera? och/eller HUE? Rör ner alltsammans i samma gryta……………..
Ser nu att även Animus Heart ska vara kompatibel, själv har jag fått till det ändå.
dargosch
Tar hemautomation på allvar

Re: Aeotec Doorbell, krånglig dyr pryl

Inlägg av dargosch »

bjoern skrev: 10 feb 2020, 00:33 Aeotec Doorbell 6/Indigo

Jag köpte i somras en Aeotec Door bell 6, men den blev liggande i skräplådan, fick inte till det på något vis då den inte var kompatibel med någon styrenhet i min ägo, frustrerande. Helt nyligen kom en lösning, en uppdatering av Indigo, https://www.indigodomo.com/
Häng på en Z-Stick Gen5 och installera, se där, klocka och tre knappar, varav den medföljande trådlösa funkar med ”button1”.
Koppla din befintliga ”dumma” men diskreta knapp vid dörren för att sluta strömmen till en Fibaro Universal sensor FGBS-001, matad med 12V, installera och konfigurera att påverka ”button2”. Ljud och styrka väljer du till var knapp för sig, en FGBS till för nästa dörr vid behov, ”button3”! Den plastiga Aeotec-knappen? Den kan ex.vis en sjuk använda för att påkalla uppmärksamhet, med en egen signal!
Vera? och/eller HUE? Rör ner alltsammans i samma gryta……………..
Ser nu att även Animus Heart ska vara kompatibel, själv har jag fått till det ändå.
Ursäkta, men jag förstår inte vad din lösning till slut bestod i. Har du egentligen inte alls använt dig av din Aeotec Door bell, utan kopplat in en Universal sensor mellan din befintliga knapp vid dörren och ring?

På vilket sätt var uppdateringen av Indigo domo viktig för att åstadkomma detta?
"Life is like a trumpet - if you don't put anything into it, you don't get anything out of it."
- William Christopher Handy

Rekommenderad läsning för Z-wave-entusiaster
https://bit.ly/2GS72Ez
bjoern
Wannabe

Re: Aeotec Doorbell, krånglig dyr pryl

Inlägg av bjoern »

Indigo tog emot och installerade Doorbell korrekt vilket varken Vera eller HLC kunde, vilket framgår på m:s kompabilitetsuppställning. Egentligen behövde jag inte skriva mer, men när jag ändå var i farten tyckte jag det var kul att beskriva min lösning för knapp 2 och 3,
Indigo Domo blev viktig som fungerar med denna Zwave-enhet.
Skriv svar