Styrning av när energiförbrukning ska skickas

Diskussioner runt Mottagare och Dimrar.
Exempel på mottagare: https://www.m.nu/z-wave/rela-z-wave
Exempel på dimrar: https://www.m.nu/z-wave/dimmer
Användarvisningsbild
Malmgren
Gillar hemautomation

Styrning av när energiförbrukning ska skickas

Inlägg av Malmgren »

Hej.
Jag sätter alltid min mobil på laddning när jag går och lägger mig, så jag har satt min mobilladdare i en plugg med energimätning (mer exakt en https://www.m.nu/brytare/smart-plug-4) och så styr jag så att när pluggens energianvändning stiger med ett par watt så går huset in i nattläge. Har alltid funkat klockrent.

Nu har jag dock köpt en mobil med trådlös laddning (QI) och den lilla rackaren är ju aktiv väldigt ofta och ligger och drar ström (alltså även när mobilen inte är på laddning). Så ett par tre gånger per minut så stiger förbrukningen från noll till någon watt och så efter en sekund ner till noll igen. Totalt onödig spamming av Z-Wave-nätverket och av mina loggfiler, så jag tänkte försöka ändra min Hank till att bara skicka när förbrukningen ändras mer än säg fem watt. Detta lyckas jag dock tusan inte luska ut hur jag gör...

Det finns två parametrar som borde vara relevanta, det är 151 (power report threshold) och 152 (power report percentage threshold) (se manualen här http://manual.zwave.eu/backend/make.php ... 0-16075153). Har höjt dessa och meckat så nu är det satt till 50 watt respektive 100 procent. Den fortsätter dock spamma. Och det är klart, en ökning ifrån noll till en procent är ju mycket mer än 100%, så det kanske är rimligt. Men hur tusan får man den att sluta med detta?

/Daniel
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Re: Styrning av när energiförbrukning ska skickas

Inlägg av supportM »

Klurigt problem!

Testat att sätta 152 till 0, dvs disabled? Misstänker att det är % som triggar för som du säger, 0 --> 1W är en oändlig ökning.

Du skulle även kunna titta på parameter 171. Visserligen inte den som är ditt primära problem, men uppdateringen kommer komma var 30 sekund om du inte ändrat den redan.

Sist men inte minst. Om du inte får ordning på det på pluggens sida kanske du kan göra något i din styrenhet? T ex om förbrukningen är >10W kör scenen, annars inte?

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Användarvisningsbild
Malmgren
Gillar hemautomation

Inlägg av Malmgren »

Just det, noll är inaktiverad. Verkar dock inte hjälpa, även efter att ha satt parameter 152 till noll så fortsätter det ändå. Parameter 171 vägrar av någon anledning ta värdet noll (då hoppar den bara tillbaka till vad den var innan), så jag har den för närvarande satt till 240 (lite osäker på vad max är för den?). Verkar som att den har bestämt sig för att jag vill ha information några gånger i minuten oberoende av vad jag säger. Är i övrigt väldigt nöjd med just Hank så jag får väl leva med det.

Egentligen är det inget stort problem, jag har styrt i mina regler (kör openHAB) så det händer ingenting om inte förbrukningen plötsligt stiger med minst fem watt. Bara jag som stör mig på en massa skit i loggen när jag ska felsöka andra saker plus att jag tänker mig att Z-Wave-nätverket funkar bättre om det inte spammas i onödan.

/Daniel
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Inlägg av supportM »

Ska man tro manualen är max på parameter 171 värde "2678400". Dock ska ju även 0 fungera enligt den...

Det kan inte vara så att openHAB pollar den då? Ingen personlig erfarenhet av openHAB, men i många andra kan man ställa in polling frequency. Dock borde det innebära att du även får in värden när ingen förbrukning sker.

Hehe, så bra. Jo, det är sant, men om det bara är någon enstaka plugg så tar inte nätverket så mycket stryk av det. Men vi har sett problem när man har 100-tals enheter och alla uppdaterar var och varannan sekund så det är sunt att hålla koll på det.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Användarvisningsbild
Malmgren
Gillar hemautomation

Inlägg av Malmgren »

supportM skrev: 14 feb 2020, 15:44 Det kan inte vara så att openHAB pollar den då? Ingen personlig erfarenhet av openHAB, men i många andra kan man ställa in polling frequency. Dock borde det innebära att du även får in värden när ingen förbrukning sker.
Nej, det är jag säker på. Jag är lite fundamentalist vad gäller det där, all polling är av ondo. Men det är nog en yrkesskada.

/Daniel
Skriv svar