Aeotec nano switch styrning via Homey

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Frejoh20

Aeotec nano switch styrning via Homey

Inlägg av Frejoh20 »

Hej

Jag har mha elektriker installerat en nano switch från aeotec. Vill kunna styra den både via Homey appen och via vanlig knapp på väggen så resten av familjen kan slå på/av lampan som sitter i kontakten. styrning via Homey fungerar men jag får inte väggknappen att fungera. Har satt fjäder så kontakten är återfjädrande men den släcker/tänder inte om man trycker en gång på knappen. Håller man där emot in knappen utan att släppa så släcks den men tänds igen så fort man släpper. Är det någon inställning man måste göra på nano switchen?

Fredrik
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Re: Aeotec nano switch styrning via Homey

Inlägg av supportM »

Frejoh20 skrev: 01 jun 2020, 12:31 Hej

Jag har mha elektriker installerat en nano switch från aeotec. Vill kunna styra den både via Homey appen och via vanlig knapp på väggen så resten av familjen kan slå på/av lampan som sitter i kontakten. styrning via Homey fungerar men jag får inte väggknappen att fungera. Har satt fjäder så kontakten är återfjädrande men den släcker/tänder inte om man trycker en gång på knappen. Håller man där emot in knappen utan att släppa så släcks den men tänds igen så fort man släpper. Är det någon inställning man måste göra på nano switchen?

Fredrik
Hej,

Tråkigt att det strular!

Det där brukar switchen lösa själv, annars kan du kolla på parameter 120. Du hittar annars hela manualen här: http://manuals-backend.z-wave.info/make ... 0-17035510

Ska jag vara helt ärlig låter det dock som om elektrikern kanske kopplat in knappen bakvänt?

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Frejoh20

Inlägg av Frejoh20 »

Hej

Har provat alla värden på parameter 120. Hur menar du inkopplad bakvänt?
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Inlägg av supportM »

Frejoh20 skrev: 01 jun 2020, 15:36 Hej

Har provat alla värden på parameter 120. Hur menar du inkopplad bakvänt?
Hej,

Jag förstår!

Med bakvänt menar jag att den återfjädrande knappen sitter åt fel håll. Så istället för att vara av i neutralt läge så är den på.

Ett enkelt test är ju att ta bort fjädern och köra den "manuellt". Testa då sedan om logiken fungerar om du använder den "bakvänt" så att säga.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Skriv svar