brynasbo skrev: 04 aug 2020, 18:45
För att förtydliga hela processen så kommer här en förklaring av installationsförloppet.
Dimmer 1 lästes in till synes utan problem. sensorvärden och dimmerfunktion är ok, i fliken konfiguration fanns bara parametrar5,6,7,10 och 11 tillagda som manuellt, fast inte av mig. Fliken associationer såg/ser normalt ut med grupp 1 och 2. jag har sedan lagt till resten av parametrarna manuellt.
Dimmer 2 såg ut att läsas in ok men när jag tittade i konfig fliken och associationer så fanns ingenting, inga sensorvärden heller.
Jag lag in alla parametrar enligt manualen och efter ungefär 6 dagar hoppade dimmern igång och visar sensorvärden och associationer.
Dimmer 1 och 2 återrapporterar även sin status till Telldus när man manövrerar dem manuellt.
Dimmer 3 lästes in med error och blev inläst som icke secure, excluderade den och tankade in den på nytt. Den kom in i systemet precis som
dimmer 2, utan parametrar och utan sensorvärden och ingenting under associationsfliken( all parametrar manuellt tillagda ). Jag lag till dimmer 3 den 20/7 och fortfarande (4/8) har det inte blivit någon förändring. Det går att tända/släcka dimmer 3, men inte dimmra via web/app.
Dimmer 4 får jag inte alls kontakt med trots ett trettiotal försök. har även försökt med factory reset.
Har ej haft möjlighet att prova den utan z-wave koppling, jag har bara en gammal lampsladd för att inkludera enheter i Telldusen.
Men dimmer 1-3 sitter på plats där de ska, det är bara nr 4 som ligger kvar i kartong i väntan på smarta idéer.