Hej,dargosch skrev: 19 okt 2020, 09:46 Hej,
Jag vill undersöka vilken kontroller ni verkligen, verkligen är nöjd med. Jag har en HC2 själv just nu, och i mina ögon är den outstanding när det gäller stabilitet och rapphet i Z-wave-nätet.
Har kört Zipato ett tag och har ett par försök med Zwave.me:s Razzberry (och en raspberry pi då så klart) men inget kommer nära.
Jag är kräsen, då jag har > 60 enheter på z-wave nätet, så det ska bara fungera. Anledningen till att jag har gått ifrån HC2 under perioder har alltid varit att sättet man programmerar i den inte kan anses vara speciellt domänanpassat. Jag skulle nästan kunna säga urbota korkat faktiskt. Och, det verkar inte finnas något ljud i någon tunnel inom den plattformen inom den närmaste framtiden. Uppgradering till HC3 är utesluten, som ni säkert förstår.
Vad säger ni? Vilken kontroller kan z-wave bäst?
Fredrik
Intressant, varför?supportM skrev: 19 okt 2020, 11:29 Själv kör jag Home Assistant hemma, men kan absolut inte rekommendera det för Z-wave.
Home Assistants implementation är ett virrevarr. Finns i princip 3 olika versioner:Mats789 skrev: 20 okt 2020, 21:15Intressant, varför?supportM skrev: 19 okt 2020, 11:29 Själv kör jag Home Assistant hemma, men kan absolut inte rekommendera det för Z-wave.
Kör själv Vera (som jag kan och fungerar bra) men kan inte heller rekommendera det, då de mer eller mindre slutat supportat det och nu satsar på sitt nya märke Ezlo som inte är moget förrän om något/några år. Om jag startade idag så skulle jag gå på en Homey som många verkar nöjda med.
Ja, det är ju det som är kruxet på ett sätt. Jag har samma erfarenhet av OpenHAB. Det är för lätt att säga att han har stöd för Z-wave (check) men set är först när man börjar använda den som man märker att stödet bara är på ytan. Absolut, man kan koppla in ett par pluggar.supportM skrev: 19 okt 2020, 11:29 Detta är väldigt intressant faktiskt! Har själv samma upplevelse och inte helt nöjd med Z-wave integrationen i många andra system.
Haha. Där känner man igen sig..Erhug skrev: 29 okt 2020, 12:12 Har ägnat måååånga timmar åt att hitta den helige Gral som kan ta hand om alla mina enheter.
Ok, så du kör din HC2 som ett stort separat Z-wave-kort kan man säga alltså. Intressant. Jag har delvis börja göra samma sak på ett sätt och använda homebridge för access och daglig andvändning + enkel automatisering, och sedan har jag implmenterat lite mer komplicerade saker i HC2. Det är bara så irriterande att den inte kan hålla tiden, och att den inte har tid som en trigger. Hur kan man göra så??Erhug skrev: 29 okt 2020, 12:12 Nu har jag inte provat Homey, fått blandade reaktioner från kompisar där vissa har lagt den på hyllan och andra älskar den.
Kör för tillfället HA som frontend och Zigbee kontroller samt HC2 som Z-Wave. Den kombinationen har hittills fungerat klockrent.
Tråkigt, jag har inte det problemet just nu i Veran, rock solid (men har haft). Att få en Z-wave implementation att fungera är viktigt för mig, var annars sugen på att gå över till HA.supportM skrev: 19 okt 2020, 11:29 Oavsett alternativ så har jag stora problem med stabiliteten i nätverket. Och så gott som dagligen någon nod som inte syncar status korrekt. Dvs den har tänts, men gränssnittet hävdar fortfarande släckt och vise versa, så hela poängen med dubbelriktad kommunikation försvinner.
Jo, är lite enerverande.Mats789 skrev: 03 nov 2020, 19:25Tråkigt, jag har inte det problemet just nu i Veran, rock solid (men har haft). Att få en Z-wave implementation att fungera är viktigt för mig, var annars sugen på att gå över till HA.supportM skrev: 19 okt 2020, 11:29 Oavsett alternativ så har jag stora problem med stabiliteten i nätverket. Och så gott som dagligen någon nod som inte syncar status korrekt. Dvs den har tänts, men gränssnittet hävdar fortfarande släckt och vise versa, så hela poängen med dubbelriktad kommunikation försvinner.
Det skulle fortfarande vara intressant att få höra vad de som har Homey säger om Z-wave-implmentationen.Erhug skrev: 29 okt 2020, 12:12 Vet dock inte hur jag ska göra den dagen min HC2 lämnar jordelivet....Om inget revolutionerande händer i HA och dess Z-Wave implementation så lär det stå mellan Homey och HC3.
Hej,hannuse skrev: 18 nov 2020, 18:15
Tilläggas bör att jag inte har erfarenhet från andra styrenheter, så det blir bara en bild av hur jag upplevt just Tellstikcken.