Kvällens sista inlägg handlar om den översvämningsdetektor jag byggt men inte installerat ännu under tvätt, diskmaskin och kyl/frys....
Det är en mycket enkel men funktionell koppling baserad på en ds2413 och en pull up resistor samt då förståss själva översvämningssensorn som kostade typ 1050 kronor (50 kronor för ett bomullsband och en rulle smal ståltråd - och 1000 kr för en ny symaskin eftersom den vi hade bara drog av tråden och var i behov av pensionering)
På bomullsbandet har jag zick-zackat in två parallella ståltrådar, den ena kopplad till GND och den andra till den ena digitala ingången på ds2413. Till den digitala ingången är också pull up resistorn kopplad med det andra benet till Vcc. Värdet på resistorn spelar egentligen inte så väldigt stor roll, men jag provade med några droppar vatten och mätte resistansen och fann att ett par Mohm var lagom. Det blev 2,2Mohm på labbkopplingen och det funkade bra.
Det kommer, ska bara ta min sömmerskeexamen först, nä skämt åt sido, när jag kom på idéen att "dokumentera av mig" igår hade jag inga bilder men det kommer om ni är intresserade.