Sladdimmer ZigBee eller Z-Wave?

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Fropoc
Wannabe

Sladdimmer ZigBee eller Z-Wave?

Inlägg av Fropoc »

Hej,

Jag tänkte köpa ett par sladdimmrar (HZC Electronics) till mina (säng-) bordslampor, men vilken modell har jag störst chans att lyckas med?

- I första hand funderar jag på D076-ZG (ZigBee) att koppla till Ikea Trådfri Gateway.
- Det andra alternativet är D076-ZV (Z-Wave) för att koppla till VeraPlus.

Tidigare så har jag haft problem med vissa Z-wave enheter som strulat att koppla ihop med min VeraPlus, och vissa har jag inte fått full funktionalitet på.
När det gäller Ikeas Trådfri har jag inte lyckats läsa mig till så mycket, men hoppas det är ZigBee 3.0 så att det kan fungera. Har nu bara Ikea-lampor inkopplade och det fungerar. ;-)

Jag har både Ikeas Gateway och VeraPlus kopplade till Home Assistant för automatisering...

mvh
Magnus
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Re: Sladdimmer ZigBee eller Z-Wave?

Inlägg av supportM »

Hej,

I ditt fall tror jag att du skulle lyckas bäst med din Vera. Enbart baserat på att IKEA-hubben är lite hipp som happ på vad den accepterar att inkludera :)
// Officiellt supportkonto för m.nu
d96moe
Wannabe

Inlägg av d96moe »

Hej, kollat på zigbee-varianten. Anar att den utan problem går att få in i conbee/deconz/ha men hittar ingenstans något som bekräftar det.

/Fredric

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk

Fropoc
Wannabe

Inlägg av Fropoc »

Tack för svar.

Jag beställde en Z-wave-variant (precis innan rean...) och fick efter strul in den i min VeraPlus. Den fungerar, har "hängt sig" och inte varit kontaktbar från VeraPlus, och kommit tillbaka. Själva dimmern på sladden har dock alltid fungerat! ;-)

Det känns som om det alltid finns detta strul med mina Z-wave enheter(eller mer troligt VeraPlus-enheten/appen), fast när jag väl får igång automatiseringar så brukar det fungera.

Jag är mer och mer sugen på att prova och gå över till ZigBee, men antar att jag då även skall gå över till ConBee II eller liknande. Just nu står dock min HomeAssistant-burk så illa till att jag inte tror att en USB-dongle skulle nå denna sladd-dimmer...
Skriv svar