Karta

Denna forumdel är inte längre aktiv, för att diskutera saker relaterat till väder eller temperatur.nu - använd https://www.facebook.com/groups/temperatur.nu
Kategoriregler
Denna forumdel är inte längre aktiv, för att diskutera saker relaterat till väder eller temperatur.nu - använd https://www.facebook.com/groups/temperatur.nu
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Karta

Inlägg av elf98 »

Ok, Som jag skrivit tidigare är ikonerna de jag hade "hemma" så snart jag hittat någon som är lättare att byta kommer jag att göra det! (Alla temperaturangivelser är fördefinierade ikoner.)

Gällande vilka som syns, hur tycker du att det är nu?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Edis
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av Edis »

Mycket bra jobbat! Helt suverän funktion!! :D

Knappt att man vill påpeka något för jobbet är imponerande, men jag upplever pratbubblan som lite stressande. Går det att få den att poppa fram när man klickar på en mätpunkt istället för att det räcker att hovra på kartan?

Men som sagt! Mycket bra jobbat 8)
Bild
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Nu har jag bytt ut de tidigare svårlästa ikonerna mot färgblobbar för att det skall vara lättare att få en överblick över hur temperaturen varierar.

Det är inte helt enkelt att välja rätt färgskala, men nu är det kanske ganska bra?

Inforutan kommer upp vid klick, att den kom upp vid mouseover var mest en test...

Driver temperatur.nu

Bild
Edis

Inlägg av Edis »

Det var riktigt målande, men hur blir det med vita siffror istället för svarta? Fast om det är varmare kanske det blir ljusare färger så då blir ju det otydligt kanske... :oops:

Går det att få kartbilden högre, så att den blir mer "Sverigeanpassad"? :D

Den här kartan kommer att bli ruskigt poppis kan jag garantera! 8)
Bild
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Färgbubblorna var betydligt mer lättlästa ja!
(Även om jag håller med om att vit text kanske är mer lämpad vid nuvarande temperatur, men frågan är hur det blir när det är varmare)

Nackdelen är ju att bubblorna är något större, så nu täcker några av dem varandra, men egentligen ser jag inte det som något större problem, eftersom det faktiskt går att se temperaturen ändå i och med färgskalan.

Undrar hur det skulle se ut nu om du inte hade något urval utan visade alla samtidigt med dessa ikoner?

Och bara för att förtydliga, jag låter kanske lite gnällig, men det är absolut inte min mening, det är ett strålande jobb, och jag är mer än nöjd med vad du än kommer fram till. :)
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Jag tar det inte som gnäll, det är ju feedback. Feedback som jag efterfrågar. Som vanligt när man sitter med något blir man lite hemmablind.

Nu har jag gjort blobbarna lite lite större (32px mot 30px tidigare)

För tillfället visas alla blobbar. Tyvärr verkar det inte gå att få bort "skuggningen" av blobbarna.

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Skuggningen stör mig inte, men de nya blobbarna var grymt lättlästa!

Det ser lite rörigt ut med alla aktiva samtidigt, men samtidigt ger det ju en väldigt bra översikt över temperaturen i landet.

Om du bara flyttar upp centrum-punkten något så täcker du precis hela sverige med nuvarande default-zoom. Tror det tar en stund att grunna på om det är bra som det är eller hur det skall förbättras.

Och så skulle jag precis påpeka att ballongen inte var lika stor som grafen, men det verkar du ha löst under tiden jag skriver dethär inlägget. :)
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Ballongen buggar järnet... Det bästa/roligaste vore nog att placera grafen uppe i högra hörnet och uppdatera den med mouseover...

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Ja, det kanske dessutom skulle lösa ett annat problem. Det går inte att dubbelklicka sig in i de områden där det är "för tätt" med stationer?
Och när det är så tätt med stationer är det svårt att navigera rätt med ballongen, så det är nog inte fel att skippa den.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Det skall finnas tredje-parts hack för att göra smidigare ballonger... Ska titta på det sen.

Gällande läsbarheten så räknar jag ut färgerna dynamiskt enligt en egendefenierad färgpalett. Om det visar sig att det blir svårläst vid andra temperaturer än de som råder nu kan jag antagligen utan några större problem korrigera färgen på texten dynamiskt med.

Nu är det dax att sova!

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Natti natti!

Du han med att fixa centreringen iaf. Snyggt!
Edis

Inlägg av Edis »

Nu ser det ruggigt bra ut! :D

Bockar och bugar för kanonjobbet med kartan :!: :D

Se till att webservern är pigg på måndag morgon, för då kommer länken att spridas på jobbet 8)
Bild
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Hehe. Servern skall nog palla rätt mycket mer trafik. Det är ju trots all en server med 4 processorer och mycket minne...

La till möjlighet att välja satelit/karta/hybrid + bättre zoommöjligheter. Det blev rätt bra.

Jag ser fortfarande kartan som ett betatest... Tyvärr kommer jag inte att hinna med att labba mer i helgen.

Hur är storleken höjdmässigt? (och vilka upplösningar kör ni?)

Driver temperatur.nu

Bild
Edis

Inlägg av Edis »

Jag kör bara 1280*1024 på denna datorn men då tycker jag att det fungerar perfekt, man får ju med så gott som hela kartan direkt utan att behöva scrolla ner på sidan.
Bild
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Ja, det var helt okej!

Storleken är på millimetern perfekt för mig med 1680x1050, firefox och en två-raders taskbar i botten av skärmen.
Låst