Vilken IKEA-adapter för fjärrkontroll i strömbrytarram?

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
westis
Wannabe

Vilken IKEA-adapter för fjärrkontroll i strömbrytarram?

Inlägg av westis »

Jag har några STYRBAR, fjärrkontroller från IKEA och kommer införskaffa även TRÅDFRI dimmer. Vill gärna montera dessa i samma ramar som befintliga strömbrytare, för att undvika förvirring. Men hur vet jag vad jag har för strömbrytare, för att välja vilken adapter som passar?

Vi har dels en något nyare variant med strömbrytare eller vriddimmer, som är ca. 55x55mm.
20220713_093918.jpg
Och så en gammal variant som jag antar inte funkar för det här syftet.
20220713_094004.jpg
Alternativet är förstås någon form av smart strömbrytare för att byta ut de befintliga. Men känns som att i det här skedet är det smarta lampor med fjärrkontroll som gäller.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Re: Vilken IKEA-adapter för fjärrkontroll i strömbrytarram?

Inlägg av supportM »

Hej,

Den första ser ut som en Eljo Trend. Lättast är att ta bort ramen och kolla märkning bakom.

Den andra känner jag tyvärr inte igen. I många fall går de dock att ta bort så att du kan sätta en annan ram där istället :)
// Officiellt supportkonto för m.nu
westis
Wannabe

Inlägg av westis »

Tackar! Ja, det stod i alla fall Eljo där innanför, så antar att det är Eljo Trend då.

Bara så jag förstår, för STYRBAR, finns det adapter som man sätter på ISTÄLLET FÖR befintlig strömbrytarknapp? Eller är den adaptern bara något som sätts fast på befintlig? Tänker om någon envisas med att stänga av på den traditionella strömbrytaren så att den smarta funktionen inte blir tillgänglig.

Och gäller samma för adapter för TRÅDFRI dimmer (dvs. den nya, antar att det är samma adapter som för On/Off?), alltså att den befintliga strömbrytaren behålls och adaptern från m.nu sätts intill denna?

Hänger inte riktigt med på vad "Vi rekommenderar att man byter ut befintlig enkelram till en dubbelram." innebär. Dvs. man måste på annat håll köpa en dubbelram, utöver adaptern?
westis
Wannabe

Inlägg av westis »

Så här ser förresten den äldre strömbrytaren ut när man öppnar locket. Antar att en sådan strömbrytare är svårare att sätta en IKEA-fjärrkontroll på?
20220713_133206.jpg
Skriv svar