Hej!
Har köpt en Shelly 3EM (https://www.m.nu/sensorer-wifi/energima ... y-3em-wifi) och fått den levererad. Nu vid installation så ifrågasätter elektrikern varför faserna inte ska säkras av. Och när jag tittar i schemat så tror jag han har rätt.
Enligt bifogade instruktioner ska man dra tre stycken enfaskablar samt en nolla direkt in i Shelly för att mäta spänningen. Dessa tre ska tas från husets huvudmatning och därmed ska de sitta på samma punkt som husets huvudsäkringar. I mitt fall är husets huvudsäkringar på 25A vilket innebär att det teoretiskt kan gå upp till 25A i kablaget in i Shelly utan att husets huvudsäkringar löser ut. Däremot finns det inte plats för så stora kablar i anslutningsskruvarna på Shelly.
Alltså måste man använda klenare kablar som inte tål 25A (vilket inte är ett problem eftersom jag bara ska använda dem för spänningsmätning samt driftspänning). Alltså måste jag installera tre stycken egna säkringar enkom för dessa tre kablar (alltså mellan husets huvudmatning samt Shelly-enheten).
Eller tänker jag helt fel här? Elektrikern var ganska säker på sin sak och jag tycker det verkar stämma. Men då borde det ju rimligtvis stå i instruktionerna?
Tack på förhand!
/Emil