Heru Modbus

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
gein
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 225
Blev medlem: 25 feb 2009, 23:21
Ort: Uppsala

Re: Heru Modbus

Inlägg av gein »

buffedelic skrev:
tack! ska testa vidare. Har du lyckats i linux?

Mitt projekt går nämligen ut på att styra agget beroende på om vi är hemma eller inte. om våra mobiler finns i området skall normalläge köra, annars går den ned på lågfart.
tanken är att jag styr med en raspberry pi samt linuxrouter.
buffedelic skrev:
gein skrev: Vad gäller bitar och paritet så ska du köra med följande (går tyvärr inte att ändra):
1 Stopbit
8 Databit
Ingen paritet
tack! ska testa vidare. Har du lyckats i linux?

Mitt projekt går nämligen ut på att styra agget beroende på om vi är hemma eller inte. om våra mobiler finns i området skall normalläge köra, annars går den ned på lågfart.
tanken är att jag styr med en raspberry pi samt linuxrouter.
Ja det har jag gjort. Jag kommer ha ett liknande scenario men som kommer triggas av när larmet är på/av.
buffedelic
Wannabe
Inlägg: 18
Blev medlem: 19 apr 2014, 00:12
Ort: Huddinge

Re: Heru Modbus

Inlägg av buffedelic »

antar att du inte har securitas(verisure) larm...
var min första tanke att larmet skulle vara styrande men att pilla deras, eller mina för som kund äger man dem, är sällan uppskattat.

Har märk att dom har tampering skydd på alla delar i systemet, som ringer illa kvickt när man pillar på fel ställe. :
gein
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 225
Blev medlem: 25 feb 2009, 23:21
Ort: Uppsala

Re: Heru Modbus

Inlägg av gein »

buffedelic skrev:antar att du inte har securitas(verisure) larm...
var min första tanke att larmet skulle vara styrande men att pilla deras, eller mina för som kund äger man dem, är sällan uppskattat.

Har märk att dom har tampering skydd på alla delar i systemet, som ringer illa kvickt när man pillar på fel ställe. :
Nej jag har ett DSC-larm med en EnvisaLink 2DS (ethernet).
buffedelic
Wannabe
Inlägg: 18
Blev medlem: 19 apr 2014, 00:12
Ort: Huddinge

Re: Heru Modbus

Inlägg av buffedelic »

EDIT: skall förtydliga att CRC error endast sätter stopp då du skall läsa av ett register med CAS, vill du tex stänga av agget eller sätta på borta-läge så funkar det bra.

CAS modbus scanner är ett bra diagnosprogram, men vill man logga eller styra agget tror jag man får kompilera sin egen kod eller köra skript som parsar bort oönskat skräp...

Om någon sitter och testar mot sitt aggregat så svarar det med "00" i början och slut av meddelandet... ex.

Kod: Markera allt

[20:35:03] <= Response: 00 04 04 02 00 30 75 24 00 
[20:35:03] => Poll: 04 04 00 01 00 01 60 5F 

00 04 04 02 00 30 75 24 00
?? | id | fc | bc | data | data| crc | crc | ??

00 i början kan förklaras som id med två bytes, men det förklarar inte 00 på slutet så jag tror det är någon Östberg hittat på för egen maskin. Eller har någon ett vettigt svar?

Bifogad fil kan meddelandet testas i. Ta bort de två sista byten i svaret, eller tre första om ditt svar börjar och slutar på 00, och excelbladet bör visa samma crc som du fick i svaret.
Bilagor
modbus - crc.xls
(138.5 KiB) Nerladdad 489 gånger
buffedelic
Wannabe
Inlägg: 18
Blev medlem: 19 apr 2014, 00:12
Ort: Huddinge

Re: Heru Modbus

Inlägg av buffedelic »

En ful hårdkodning av minimalmodbus och voila! :)
Läser och skriver utan fel.

Dippen i temparna man ser är resultatet av en aktiverad tryckkompensering, inte helt logiskt eller?!
Bilagor
FTX-24h.png
gein
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 225
Blev medlem: 25 feb 2009, 23:21
Ort: Uppsala

Re: Heru Modbus

Inlägg av gein »

Kul att du fick igång det!
buffedelic
Wannabe
Inlägg: 18
Blev medlem: 19 apr 2014, 00:12
Ort: Huddinge

Re: Heru Modbus

Inlägg av buffedelic »

Om någon har behov av att läsa av sitt register, kör python skriptet nedan.

Ändra denna rad till ditt interface, samt håll baudrate i agget på 19200 för enkelhetens skull.

Kod: Markera allt

a = HeruFTX('/dev/ttyUSB0', 4) #port, slaveadress
Exempel på output

Kod: Markera allt

---------------
| Coil Status |
---------------
Unit on                                 On                    
Overpressure mode                       Off     
..
...
----------------
| Input Status |
----------------
Fire alarm switch                       Off                   
Boost switch                            Off                   
Overpressure switch                     Off     
..
...
------------------
| Input Register |
------------------
Component ID                            10                    Always 10
Outdoor temperature                     7.1°C                   
Supply air temperature                  18.5°C                   
Exhaust air temperature                 19.4°C        
..
...
----------------------------------------------------
| Holding Register, this one might take a while... |
----------------------------------------------------
User fan speed                          2                    0 = Off, 1 = Min, 2 = Std, 3 = Mod, 4 = Max.
Used if no weektimer is active, AC fans only.
Temperature setpoint                    25°C                   
Supply fan speed, EC                    48%                     
Exhaust fan speed, EC                   70%     
..
...
Skript:

Kod: Markera allt

#!/usr/bin/env python
# -*- coding: utf-8 -


import minimalmodbus
import sys
from decimal import *

minimalmodbus.CLOSE_PORT_AFTER_EACH_CALL = True
minimalmodbus.STOPBITS = 2

class HeruFTX( minimalmodbus.Instrument ):
    
    def __init__(self, portname, slaveaddress):
        minimalmodbus.Instrument.__init__(self, portname, slaveaddress)
    
    def coil_status(self):
        number_registers = 6
        i = 0
        l = []
        while i < number_registers:
            value = 3
            while value is 3:
                try:
                    value = self.read_bit(i, functioncode=1)
                    if value == 0: #format value to human language
                        value = "Off"
                    else:
                        value = "On"
                except:
                    pass
            l.append(value)
            i = i + 1
        return l
    
    def input_status(self):
        number_registers = 34
        i = 0
        l = []

        while i < number_registers:
            #print i
            value = 3
            while value is 3:
                try:
                    value = self.read_bit(i, functioncode=2)
                    if value == 0: #format value to human language
                        value = "Off"
                    else:
                        value = "On"
                except:
                    pass
            l.append(value)
            i = i + 1
            if i == 4:      #if register 1x00004 is done, jump to 1x00010. (from heru modbus list)
                i = 9

        return l

    def  input_register(self):
        number_registers = 33

        l = None
        while l is None:
            try:
                l = self.read_registers(0, number_registers, functioncode=4)
            except:
                pass

        return l

    def  holding_register(self):
        number_registers = 116

        l = None
        while l is None:
            try:
                l = self.read_registers(0, number_registers, functioncode=3)
            except:
                pass
        # l.append(self.read_string(40401, functioncode=3))
        # ...
        # l.append(self.read_string(40528), functioncode=3)
        self.write_register(999, 1991)
        number_registers = 3
        s = None
        while s is None:
            try:
                s = self.read_registers(1000, number_registers, functioncode=3)
            except:
                pass
        self.write_register(999, 1191)
        l = l + s
        return l

if __name__ == '__main__':

    minimalmodbus._print_out( 'HERU FTX MODBUS REGISTER')

    a = HeruFTX('/dev/ttyUSB0', 4) #port, slaveadress
    a.debug = False
    a.precalculate_read_size = False
    print "---------------"
    print "| Coil Status |"
    print "---------------"
    minimalmodbus._print_out('{:40}{:20}{}'.format('Register name', 'Value', 'Description\n'))
    l = a.coil_status()
    description = ['  ','  ','  ','  ','Write 1 to clear alarm, reads always 0','Write 1 to reset filter timer, reads always 0',]
    text = ['Unit on','Overpressure mode','Boost mode','Away mode','Clear Alarms','Reset filter timer',]

    for line in zip(text, l, description):
        minimalmodbus._print_out('{:40}{:20}{}'.format(*line))

    print "----------------"
    print "| Input Status |"
    print "----------------"
    minimalmodbus._print_out('{:40}{:20}{}'.format('Register name', 'Value', 'Description\n'))
    l = a.input_status()
    description = ['  ','  ','  ','  ','  ','  ','Readable, value has no meaning','  ','  ','  ','Readable, value has no meaning','Readable, value has no meaning','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','Supply fan stopped.','No heating or cooling allowed.','  ','  ','  ','  ','  ',]
    text = ['Fire alarm switch','Boost switch','Overpressure switch','Aux switch','Fire alarm','Rotor alarm','RFU','Freeze alarm','Low supply alarm','Low rotor temperature alarm','RFU','RFU','Temp. sensor open circuit alarm','Temp. sensor short circuit alarm','Pulser alarm','Supply fan alarm','Exhaust fan alarm','Supply filter alarm','Exhaust filter alarm','Filter timer alarm','Freeze protection B level','Freeze protection A level','Startup 1st phase','Startup 2nd phase','Heating','Recovering heat/cold','Cooling','CO2 boost','RH boost']

    # for i in text:
    #     minimalmodbus._print_out('{0}\t{1}'.format(i,l[text.index(i)]))

    # for c1, c2 in zip(text, l):
    #     print "%-50s %s" % (c1, c2)

    for line in zip(text, l, description):
        minimalmodbus._print_out('{:40}{:20}{}'.format(*line))

    print "------------------"
    print "| Input Register |"
    print "------------------"
    minimalmodbus._print_out('{:40}{:20}{}'.format('Register name', 'Value', 'Description\n'))
    l = a.input_register()
    description = ['Always 10','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','Number of days to filter change.','0 = none, 1-5 = program 1-5','0 = Off, 1 = Min, 2 = Std, 3 = Mod, 4 = Max.','0 = Off, 1 = Min, 2 = Std, 3 = Mod, 4 = Max','0 = Off, 1 = Min, 2 = Std, 3 = Mod, 4 = Max','  ','  ','  ','  ','In range 0-255','In range 0-255','In range 0-255','  ','  ']
    unit = ['  ','°C','°C','°C','°C','°C','°C','°C','  ','  ','  ',' Pa',' Pa',' RH',' CO2','  ','  ','  ','  ',' days','  ','  ','  ','  ','%','%',' rpm',' rpm','  ','  ','  ',' x 0.1V',' x 0.1V']
    text = ['Component ID','Outdoor temperature','Supply air temperature','Exhaust air temperature','Waste air temperature','Water temperature','Heat Recovery Wheel temperature','Room temperature','RFU','RFU','RFU','Supply pressure','Exhaust pressure','Relative humidity','Carbon dioxide','RFU','RFU','Sensors open','Sensors shorted','Filter days left','Current weektimer program','Current fan speed','Current supply fan step','Current exhaust fan step','Current supply fan power','Current exhaust fan power','Current supply fan speed','Current exhaust fan speed','Current heating power','Current heat/cold recovery power','Current cooling power','Supply fan control voltage','Exhaust fan control voltage',]
    for line in zip(text, l, unit, description):
        if (line[2] == '°C') or (line[2] == ' Pa'):
            line =list(line)
            line[1] = float(line[1]) / 10
        minimalmodbus._print_out('{:40}{}{:20}{}'.format(*line))

    print "----------------------------------------------------"
    print "| Holding Register, this one might take a while... |"
    print "----------------------------------------------------"
    minimalmodbus._print_out('{:40}{:20}{}'.format('Register name', 'Value', 'Description\n'))
    l = a.holding_register()
    unit = ['  ','°C','%','%','%','%','%','  ','  ','°C','°C','  ','0.1°C','°C','°C','  ','°C','  ','  ',' x 10 PPM CO2',' min','% points / hour','  ','  ','% points / hour','  ',' min',' min','°C','°C','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','% points','  ','  ','  ',' months','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','°C','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','°C','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','°C','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','°C','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','  ','°C','  ','  ',' x 0.1V',' s']
    description = ['0 = Off, 1 = Min, 2 = Std, 3 = Mod, 4 = Max. Used if no weektimer is active, AC fans only.','  ','  ','  ','Fan speed when min speed used, for example away-mode','Fan speed when mod speed used, for example boost','Fan speed when max speed used, for example boost','Readable, value has no meaning','Readable, value has no meaning','  ','  ','0 = supply, 1 = exhaust, 2 = room.','  ','  ','  ','0 = no, 1 = yes','  ','Readable, value has no meaning','Readable, value has no meaning','Carbon dioxide level limit.','Boosting interval, AC fans only.','Boosting ramp, EC fans only.','Relative humidity limit, in % RH units.','Boosting interval in minutes, AC fans only.','Boosting ramp, EC fans only.','3 = Mod, 4 = Max.','  ','  ','  ','Must be greater than limit A above.','0 = none, 1 = normally open, 2 = normally closed','Readable, value has no meaning','0 = switch, 1 = -50..50 Pa, 2 = 0..100 Pa, 3 = 0..150 Pa, 4 = 0..300 Pa, 5 = 0..500 Pa, 6 =','0..1000 Pa, 7 = 0..1600 Pa, 8 = 0..2500 Pa','0 = no, 1 = yes','0 = no, 1 = yes','0 = Monday, 1 = Tuesday … 6 = Sunday.','  ','  ','0 = off, 5 to 50 = allowed power increase in %-units. Writing 5 or less equals 0.','Readable, value has no meaning','Readable, value has no meaning','Readable, value has no meaning','Filter timer in months. 0 = off, 6-12 time in months (30 days). Writing 5 or less equals 0.','Bit mask: bit 0 = Fire, bit 1 = Rotor, bit 2 = 0, bit 3 = Freeze, bit 4 = Low supply temperature, bit 5 = Low rotor temperature, bit 6 = 0,bit 7 = 0','Bit mask: bit 0 = Sensor open, bit 1 = Sensor shorted, bit 2 = Pulser, bit 3 = Supply fan, bit 4 = Exhaust fan, bit 5 = Supply filter, bit 6 = Exhaust filter, bit 7 = Filter timer','Readable, value has no meaning','Readable, value has no meaning','Readable, value has no meaning','0 = no, 1 = yes','0 = no, 1 = yes','0 = no, 1 = yes','0 = right, 1 = left','Readable, value has no meaning','Readable, value has no meaning','Readable, value has no meaning','Readable, value has no meaning','Readable, value has no meaning','Readable, value has no meaning','0 = Monday, 1 = Tuesday ... 6 = Sunday. Reading this copies time to read/write buffer.','  ','  ','Writing this writes time from read/write buffer','Readable, value has no meaning','Readable, value has no meaning','Readable, value has no meaning','Readable, value has no meaning','Readable, value has no meaning','0 = no, 1 = yes','  ','  ','  ','  ','Bit mask: bit 0 = Monday, bit 6 = Sunday.','  ','1 = Min, 2 = Std, 3 = Mod, 4 = Max.','Readable, value has no meaning','Readable, value has no meaning','Readable, value has no meaning','  ','  ','  ','  ','Bit mask: bit 0 = Monday, bit 6 = Sunday.','  ','1 = Min, 2 = Std, 3 = Mod, 4 = Max.','Readable, value has no meaning','Readable, value has no meaning','Readable, value has no meaning','  ','  ','  ','  ','Bit mask: bit 0 = Monday, bit 6 = Sunday.','1 = Min, 2 = Std, 3 = Mod, 4 = Max.','Readable, value has no meaning','Readable, value has no meaning','Readable, value has no meaning','  ','  ','  ','  ','  ','Bit mask: bit 0 = Monday, bit 6 = Sunday.','  ','1 = Min, 2 = Std, 3 = Mod, 4 = Max.','Readable, value has no meaning','Readable, value has no meaning','Readable, value has no meaning','  ','  ','  ','  ','Bit mask: bit 0 = Monday, bit 6 = Sunday.','  ','1 = Min, 2 = Std, 3 = Mod, 4 = Max.','0 = AC fans, 1 = EC fans with tacho, 2 = EC fans with alarm output','Voltage on fan when 100% power is applied.','Rotor pulsing period.']
    text = ['User fan speed','Temperature setpoint','Supply fan speed, EC','Exhaust fan speed, EC','Min exhaust fan speed, EC','Mod exhaust fan speed, EC','Max exhaust fan speed, EC','RFU','RFU','Min supply temperature','Max supply temperature','Regulation mode','SNC indoor-outdoor diff. Limit','SNC exhaust low limit','SNC exhaust high limit','SNC enable','Freeze protection limit temperature','RFU','RFU','CO2 limit','CO2 interval','CO2 ramp','RH limit','RH interval','RH ramp','Boost speed','Boost duration','Overpressure duration','Supply cold limit A','Supply cold limit B','Fire sensor type','RFU','Supply pressure sensor type','Exhaust pressure sensor type','Supply pressure switch present','Exhaust pressure switch present','Filter measurement, weekday','Filter measurement, hour','Filter measurement, minute','Filter speed increase','RFU','RFU','RFU','Filter change period','Alarm relay option 1','Alarm relay option 2','RFU','RFU','RFU','Water heater connected','Electric heater connected','Cooler connected','Flow direction','RFU','RFU','RFU','RFU','RFU','RFU','Clock, Weekday','Clock, Hours','Clock, Minutes','Clock, Seconds','RFU','RFU','RFU','RFU','RFU','Weektimer enable','WT1 on hour','WT1 on minute','WT1 off hour','WT1 off minute','WT1 weekdays','WT1 temperature setpoint','WT1 fan speed','RFU','RFU','RFU','WT2 on hour','WT2 on minute','WT2 off hour','WT2 off minute','WT2 weekdays','WT2 temperature setpoint','WT2 fan speed','RFU','RFU','RFU','WT3 on hour','WT3 on minute','WT3 off hour','WT3 off minute','WT3 weekdays','WT3 temperature setpoint','WT3 fan speed','RFU','RFU','RFU','WT4 on hour','WT4 on minute','WT4 off hour','WT4 off minute','WT4 weekdays','WT4 temperature setpoint','WT4 fan speed','RFU','RFU','RFU','WT5 on hour','WT5 on minute','WT5 off hour','WT5 off minute','WT5 weekdays','WT5 temperature setpoint','WT5 fan speed','Fan type','EC fan max speed','Rotor pulsing period']

    for line in zip(text, l, unit, description):
        minimalmodbus._print_out('{:40}{}{:20}{}'.format(*line))
    
    #minimalmodbus._print_out( 'DONE!' )

pass
sampe
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 mar 2016, 20:46
Ort: Partille

Re: Heru Modbus

Inlägg av sampe »

Tack buffedelic för ett utmärkt script som gjorde att jag kom igång på nolltid!

Jag har nyligen bytt min fjärrkontroll från version 3.06 till en 3.08 för att kunna slå på Modbus på mitt Östberg Heru 250S EC och kan nu läsa ut och skriva kommandon till aggregatet (skulle någon behöva en begagnad fjärrkontroll kan jag gärna sälja den gamla 3.06).

Jag har 3 förbättringsförslag till ditt i övrigt utmärkta script:
1. Öka default timeouten på 0.05 genom att lägga till följande i början "minimalmodbus.TIMEOUT = 0.25", detta ställde till det för mig då jag inte hann läsa ut alla input register samt alla holding register.

2 och 3. Eftersom timeouten gjorde att jag ej hann läsa ut registren fastnade scriptet i while looparna som börjar på rad 61 och 73, så för att inte fastna där föreslår jag att man istället för att ha except och pass på raden efter istället har följande för att fånga eventuella exceptions.

Kod: Markera allt

            except:
                print "Unexpected error:", sys.exc_info()[0]
                raise
Men som sagt, ovanstående är bara småjusteringar på ett i övrigt mycket väl fungerande script, tack igen!

Nu skall jag bara försöka logga fuktvärden mm från mina z-wave sensorer för att kunna slå på "boost-mode" automatiskt t.ex. när man duschar :D
Patrik_ron
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 okt 2017, 22:38

Re: Heru Modbus

Inlägg av Patrik_ron »

Gammal tråd men gör en chansning.

Har någon lyckats styra sitt Heru aggregat med Home Assistant(modbus komponenten)?
sampe
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 mar 2016, 20:46
Ort: Partille

Re: Heru Modbus

Inlägg av sampe »

Jodå jag har fått igång det på Home Assistant
Konfigurerat följande på FTX aggregatet via fjärren: Modbus id 1 och Baud 19200.

i configuration.yaml:

Kod: Markera allt

# Modbus entry for serial connection
modbus:
  type: serial
  method: rtu
  port: /dev/ttyUSB0
  baudrate: 19200
  stopbits: 1
  bytesize: 8
  parity: N
  timeout: 2
  delay_between_queries: 10

#Denna switch kan slå på/av forcerad ventilation
switch:
  platform: modbus
  coils:
    - name: ventilation_boost_mode
      slave: 1
      coil: 2

#Denna läser ut enhet på/av samt forcerat läge på/av 
binary_sensor:
  - platform: modbus
    coils:
    - name: ventilation_unit_on
      friendly_name: Enhet På
      slave: 1
      coil: 0
    - name: ventilation_boost_mode
      friendly_name: Forcerad
      slave: 1
      coil: 2


# Dessa sensorer är relativt självförklarande, jag har inte testat om det behöver justeras för minusvärden när det blir vinter ännu :)

Kod: Markera allt

sensor:
  - platform: modbus
    scan_interval: 320
    registers:
    - name: ventilation_outdoor_air_temperature
      unit_of_measurement: °C
      slave: 1
      register: 1
      register_type: input
      count: 1
      scale: 0.1
      offset: 0
      precision: 1
    - name: ventilation_supply_air_temperature
      unit_of_measurement: °C
      slave: 1
      register: 2
      register_type: input
      count: 1
      scale: 0.1
      offset: 0
      precision: 1
    - name: ventilation_exhaust_air_temperature
      unit_of_measurement: °C
      slave: 1
      register: 3
      register_type: input
      count: 1
      scale: 0.1
      offset: 0
      precision: 1
    - name: ventilation_waste_air_temperature
      unit_of_measurement: °C
      slave: 1
      register: 4
      register_type: input
      count: 1
      scale: 0.1
      offset: 0
      precision: 1
    - name: ventilation_heat_recovery_wheel_temperature
      unit_of_measurement: °C
      slave: 1
      register: 6
      register_type: input
      count: 1
      scale: 0.1
      offset: 0
      precision: 1
    - name: ventilation_target_supply_temperature
      unit_of_measurement: °C
      slave: 1
      register: 1
      register_type: holding
      count: 1
      scale: 1
      offset: 0
      precision: 0
    - name: ventilation_supply_fan_speed
      unit_of_measurement: RPM
      slave: 1
      register: 26
      register_type: input
      count: 1
      scale: 1
      offset: 0
      precision: 0
    - name: ventilation_exhaust_fan_speed
      unit_of_measurement: RPM
      slave: 1
      register: 27
      register_type: input
      count: 1
      scale: 1
      offset: 0
      precision: 0
    - name: ventilation_heating_power
      friendly_name: Extravärme
      unit_of_measurement: '%'
      slave: 1
      register: 28
      register_type: input
      count: 1
      scale: 0.39215686
      offset: 0
      precision: 0
    - name: ventilation_heat_cold_recovery_power
      friendly_name: Värme-/Kylaåtervinning
      unit_of_measurement: '%'
      slave: 1
      register: 29
      register_type: input
      count: 1
      scale: 0.39215686
      offset: 0
      precision: 0
Jag har även följande för att uppdatera temperaturen automatiskt baserat på utsugstemp, utdrag från automations.yaml:

Kod: Markera allt

# Sätt önskad temperatur till en lagom baserat på hur varm utsugsluften är.
#

- id: set-ventilation-temperture
  alias: Ventilation Auto Temperature
  trigger:
    platform: time
    minutes: '/30' # Execute every 30 minute
    seconds: 00
  action:
    - service: modbus.write_register
      data:
        unit: 1
        address: 1
      data_template:
        value: >
          {% if (states.sensor.ventilation_exhaust_air_temperature.state|float) < 17  %}
            30
          {% elif (states.sensor.ventilation_exhaust_air_temperature.state|float) < 18 %}
            25
          {% elif (states.sensor.ventilation_exhaust_air_temperature.state|float) < 19 %}
            23
          {% elif (states.sensor.ventilation_exhaust_air_temperature.state|float) < 20 %}
            22
          {% elif (states.sensor.ventilation_exhaust_air_temperature.state|float) < 21 %}
            20
          {% elif (states.sensor.ventilation_exhaust_air_temperature.state|float) < 22 %}
            18
          {% elif (states.sensor.ventilation_exhaust_air_temperature.state|float) < 23 %}
            16
          {% elif (states.sensor.ventilation_exhaust_air_temperature.state|float) >= 23 %}
            15
          {% else %}
            20
          {% endif %}
buffedelic
Wannabe
Inlägg: 18
Blev medlem: 19 apr 2014, 00:12
Ort: Huddinge

Re: Heru Modbus

Inlägg av buffedelic »

sampe skrev: 29 mar 2016, 20:58 Tack buffedelic för ett utmärkt script som gjorde att jag kom igång på nolltid!
Kul att det kom till användning :)
Slängde upp det på github för framtida referens, https://github.com/buffedelic/Heru_FTX_Modbus.git
xious
Inlägg: 1
Blev medlem: 07 feb 2020, 00:41

Re: Heru Modbus

Inlägg av xious »

Hej! Jag har ett Heru 75 aggregat från 2002 (tolkar jag det som) som jag gärna skulle kunna vilja styra via t.ex. modbus eller liknande. Det skulle dock räcka för mig om man skulle kunna justera fläkthastigheten i mer än de tre steg som finns på dosan (med kabel) där man också kan slå av eller på rotorn, samt se via lampa om filtret måste bytas.
Funkar t.ex. ett styrkort
https://www.luftbutiken.se/reservdelar- ... t-kit.html
och en modbus fjärr
https://www.luftbutiken.se/tillbehor-ft ... 20554.html
blir dock ganska dyrt (5200kr)

Finns inga billigare alternativ? Det hade varit smidigt att kunna styra "steglöst" med en vanlig tyristor
https://soliduct.se/tyristor-vrs-1-0u.htm
skulle det var möjligt och i så fall hur?
BalancingComic
Inlägg: 1
Blev medlem: 03 okt 2022, 19:08

Re: Heru Modbus

Inlägg av BalancingComic »

En gammal tråd ser jag men har en fråga angående terminerings motstånd. Ansluter ni med eller utan mot Heru gällande Modbus RTU? Och isåfall vilket motstånd? Ser att 120Ohm är vanligast men ser också att andra förekommer.
Skriv svar